Hel eller halvförsäkring?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Ska till och hämta en skoter imorgon.
Har kollat och funderat en hel del på försäkring till den, men jag är i valet och kvalet hur jag ska göra.
På förra skotern åkte jag med helförsäkring, dock var den mycket billigare än nuvarande kommer vara.

Så jag sitter och överväger en halvförsäkring.
Frågan är ju, är man dum om man bara åker med halv?

Är det lätt att få ut något på försäkringen om man rullar eller kör på en stubbe? Eller utreds det, och parametrar som vart man kört, hastighet osv tas med så man tillslut står där utan ersättning trots att man betalat för hel?

Vädra åsikter och funderingar kring ämnet här.

Kristian

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
om du ska få ersättning på halv så äre ju nån annan som måste köra in i dig eller att nån förstör, samt brand. hel så kan du mata hur mycket du vill in i skogen å få ut mer eller mindre, kör hel, annars ångrar du dig då det händer.

E

ejwbegysv

Jag kör halvförsäkring för att få stöld/brand...

Jag har kört in i träd osv. men lagat det själv, oftast billigare än vad självrisken brukar vara för vagnskada... Men totalkvaddad skoter är ju inte gratis att laga :)

D

Deleted member 9532

Helförsäkring och av det enkla skälet att jag inte kan mecka :eek:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Japp, den helförsäkring som jag isf tänkt ta så ligger självriske på 10 000kr, om du har en maskin med över 73kw vilket nu min maskin kommer att ha...

10 000kr, det är mycket plast och plåt innan man kommer upp i den summan?
Spontant så känner jag att det är bortkastade slantar att köra helförsäkring på en skoter med ett marknadsvärde på 30-35k när självrisken ligger så högt..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
helt rätt.
om det värsta händer dvs att den går av i 5 bitar så går det nog att skaka fram delarna för mindre än det priset.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Japp, den helförsäkring som jag isf tänkt ta så ligger självriske på 10 000kr, om du har en maskin med över 73kw vilket nu min maskin kommer att ha...

Spontant så känner jag att det är bortkastade slantar att köra helförsäkring på en skoter med ett marknadsvärde på 30-35k när självrisken ligger så högt..
Delar samma mening där.

Därför räcker det att den täcker den andra partens skador.
Inte för att jag någonsin kör där det finns risk att krocka med annat än träd, men men. Man måste ju ha försökring för att få köra. Så då tar man billigast möjliga.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
köper du en relativt ny skoter från BRP så gör du det enkelt.
du tar en trafik, åker in med skotern till närmaste ÅF och få den besiktad och ett papper av dom där det står att den är hel.
sen tar du BRPs egna försäkring för 2800 helåret utöver din trafik.
självrisk på 6000.
det är helt klart det bästa alternativet. har precis gjort så själv.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa

10 000? vilket försäkringsbolag? mitt tar 5000

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Dina/mellanljusnans försäkringsbolag.
Jag kommer köra halv på den, för att få stöld och brand.
Hel har lite för magstark självrisk som sagt.