projekt Hydrokopterbygge

aerokopter

Medlem
16 dec 2008
10
0
1
kiruna
fick tag på en sprillans ny "Rotax 640cc fläktkyld" igår, tänkte ha den till mitt proj.
minns inte vilket bästa arbetsvarvtal den motorn har och maxvarvtal.
är det någon som vet hp med enkelgasare.
ps, testade och dra i startsnöret, men ojjj vilken komp det är,,,

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har för mig att de satt i äldre modeller av Ski-Doo Alpine? Dvs. före 503ans intåg...
Tror även det fanns en Ski-Doo Nordik 640 på 70-talet, en riktigt lyxig variant med fejkad träpanel, cigarettändare etc. :)
Har ingen koll på effekten...

aerokopter

Medlem
16 dec 2008
10
0
1
kiruna
stämmer med alpine, hade själv en sådan på -80talet, körde 1000mil innan jag sålde den.
en riktig "järnspis 640,n"
har sökt på nätet om den men det verkar vara mest info om 503,an
denna jag köpt är ny och konverterad med växellåda för utgående propelleraxel
minns att det var omkring 45hp

aerokopter

Medlem
16 dec 2008
10
0
1
kiruna
nej, inte gyrokopter, det är ju ett mellanting av helicopter och ul-flyg.
Mitt proj är hydrokopter, (airboat)
behöver inte kosta många tusen, dyraste är motorn å propellern har jag hemma redan å inte överstigit 10 ännu.
skrovet bygger jag själv, har varit båtbyggare å har varit snickare i 35år.
stugan jag har är efter Kalix-älven och när Laxfisket är som bäst, ja då F-N är det så lågt vatten som 15cm så vanlig forsbåt funkar inte,(ingen bilväg) samt att jag kommer dit 2månader senare på hösten än vanligt, jag behöver ju bara fuktigt under coptern så glider den..

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Håller med, skulle vara intressant att se! Farsan har en hydro, ett stort åbäke som förmodligen ska avyttras. Vi måste bara starta den en sista gång för att få höra sången. Var några år sen den gick men den ska nog starta. Den har en Franklin flygmotor, en boxersexa på åtta liter med raka rör. Om vi startar den ska jag fixa en film...

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Nu är den startad, första gången på minst tio år! :)

[video=youtube;6Q3fZQwykE0]http://www.youtube.com/watch?v=6Q3fZQwykE0[/video]