Startar utan choke även fast den har stått några dagar?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjenare.. Har lite funderingar kring min XLT 600 SP -96.


Det är så att den startar utan choke på första draget även fast den har stått några dagar, och självklart står den utomhus.

Första tanken var att den får för mkt soppa men stiften är gyllenbruna vilket betyder att den är rätt bestyckad.

Men har jag för mig att jag har läst om att på indy ska man slå av soppakranen när skotern står? kan det ha med det att göra att det rinner igenom soppa när den står?


MVH//Glenn
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
På bägge mina Indy 650 som jag hade så var man tvungen att stänga bensinkranen, i annat fall så fyllde det motorn med bensin.

Speciellt illa blev det om det lutade framåt eller om man pallade upp den bak.

En gång så gick inte motorn att dra runt för all soppa i den, fick ta ur stiften och dra runt och jag kunde dessutom tömma ur ca 5 deciliter med soppa ur avgasröret.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
hade den fyllt motorn me sås hade du ju fått dra torr den som en idiot. du kan ju se de som att allt är tipptopp i din maskin i motor å bränsle väg : )
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hehe joo, jag menade inte att den hade fyllt hela motorn nu, men därimot att det hade runnit in lite soppa nu när den hade stått ett par dagar :)
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
ja nå inte vet ja men hade vart stolt å gått med snoken i vädret om man haft en xlt som starttat på första utan choke när den e kall:D:p
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Jag har ett liknande problem. Jag startar den, kör i ca 20 min, stänger av den och den går ej att starta. Då måste jag ta ur stiften och dra några gånger, då startar den med ett "ryck" på första draget.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Lät jobbigt, Så är inte min... Enda gången min surar är om man inte kan med choken och chokar för mkt/länge och då blir ju alla skotrar sura.. Men som många vet så är ju XLT´n lite extra jobbigt när dom en gång blir sur :)
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Bah, när 800 blir sur är det illa!

Trailen jag köpte åt min käresta hade stått en hel sommar och startade på första, orörd, ochokad. Men nu går den som ett arsle istället..
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Nålventilerna i förgasarna på dom där har en tendens till att bli utnötta ganska fort... å då brukar de bli det där problemet...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nålventilerna i förgasarna på dom där har en tendens till att bli utnötta ganska fort... å då brukar de bli det där problemet...

Exakt.... fyller det motorn så är nålventilerna slut = köp nya montera :)
Sen så är nästan alla för högt bestyckade på lågfarten.. kan ledigt gå ner 10-20 på lågen och sen så går den mycket renare på tomgång...
Kom ihåg att synka förgasarna med luft, trottellyft, tomgång...
Efter detta går dem 100% renare och svarar bättre på gasen!