Anledningar till spikning..?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
beror på
för högt komp, t ex om det är mycket sot i förbränningsrummet
för lite bensin till mängden luft
för lågt oktantal
för dålig kylning
felaktigt avstämda pipor
fel timing på tändningen
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om motorn ligger oerhört nära gränsen till detonation kan det kanske räcka med en otät fläns , min f7 med 10 % sänkt bränsle och +20 hk pajajde 2 ggr i samband med att avgastempssensorn vibrerat bort under 55 mil , kanske en slump kanske inte , jag skulle misstänka tjuvluft eller förgasaren
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
om motorn ligger oerhört nära gränsen till detonation kan det kanske räcka med en otät fläns , min f7 med 10 % sänkt bränsle och +20 hk pajajde 2 ggr i samband med att avgastempssensorn vibrerat bort under 55 mil , kanske en slump kanske inte , jag skulle misstänka tjuvluft eller förgasaren

Jo, det ökade luftflödet (minskade motståndet i luftburken) ligger bakom haveriet! :rolleyes:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
har precis bytt ut själva tratten? en sån som bikeman säljer, kan det vara riskabelt ?
1. Det var väl ett helt BMP-kitt du hade köpt? Isf är det nog "utprovat", att ivf inte haverera?
2. Jag har aldrig upplevt några allvarliga problem med liknande mod, ej heller de i min närhet.
3. Det är ju en Arctic du kör - var lugnt! ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har precis bytt ut själva tratten? en sån som bikeman säljer, kan det vara riskabelt ?
den lilla (om någon) luftflödesökning ska inte vara några problem , en insprutad motor får ju alltid den bensin den ska få , på en förgasarmotor kan en luftburksmodifiering ofta leda till att den får mindre soppa och ibland är det bara de som ger effekten , alltså samma sak aomm att byta till mindre munstycke ...........

om luftburken är orsaken till haveriet så borde rimligtvis alla cylindrar gått snålt ...
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
ok! stämmer jag har köpt ett helt kit, men har satt ditt allt utom pipa och boondocker, v.kitet i morrn. kitet går tydligen vikta olika(om man kan uttrycka sej så) ska man ställa in kitet olika beroende på om man ska köra som jag har nu ,och annorlunda sen när pipa och bd. är på plats?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
om luftburken är orsaken till haveriet så borde rimligtvis alla cylindrar gått snålt ...
Jo, den gick dåligt.. Så såg fixade jag luftburken och avgassystemet samt slängde i nya stift.. Körde c:a 10min.
Innan jag lyfte toppen och insåg vad som hänt!

Så att stiften såg fina ut, kan berott på att allt var okej. Men felet redan skett!