håller det?

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
jag hade tänkt höja skotern baktill alltså att man sänker den men om jag sätter bulten genom dropbrackets plattan och genom boggiehjulet sen så sitter den övre biten av dropbrackets plattan i tunneln fast med poppnit tror ni att det håller?

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
ja jag tror att du har förstått rätt den övre delen sitter poppnitad och den nedre sitter i en bult genom boggiehjulet?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det inte bättre att använda alunit, man vill väl hellre att nitarna ger sig än att dom nöter ut hålen i tunneln?
Om ämnet du nitar och niten är av samma material så slits hålen ännu mer.

Om du verkligen vill att det ska hålla är det solid nit som gäller.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag skulle nog bulta också .. Det känns riktigt bra att kunna skruva in bultarna då och då så man vet att det håller.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Bulta och poppnita med stålnit. Du bultar fast först och sedan borrar för popnit. Köp en enkom borr för detta. Varför skulle inte poppnit funka då ? :) är ju så tillverkaren gör. Två bultar på min RX'1a och resten poppnit.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Varför skulle inte poppnit funka då ? är ju så tillverkaren gör
Därför att på m6:an fick ÅF nita om tunneln inte mindre än tre gånger på garantin.

Nit håller like bra som bult om det är solid nit. Men om man sätter 4-5 nitar på en detalj som bara hade rymt en bult så blir nitarna mycket starkare. Och då har vi glömt att det är billigare och lättare.

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
ett sista svar håller det?

jag har fått några svar men jag behöver ett sista svar från alla som vet.

Jag ska höja min srv bakfrån. Jag ska ta bulten som går genom chassiet och boggiehjulet och sätta den igenom dropbrackets plattan eller höjnings plattan? igenom boggiehjulet och då sitter bara den övre delen av plattan popnitat i chassiet! Kommer det att hålla?

Jag har ett flera som har gjort så på snowmobiles sida moddade skotrar tex på en summit på en srx och en srv!

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: ett sista svar håller det?

Bulta om du är osäker också.

Du kanske får jobba lite på en mer utförlig förklaring.
Men du ska ta originalbulten (om den räcker) genom "drop bracketen" och in i axeln.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Bulta och poppnita med stålnit. Du bultar fast först och sedan borrar för popnit. Köp en enkom borr för detta. Varför skulle inte poppnit funka då ? :) är ju så tillverkaren gör. Två bultar på min RX'1a och resten poppnit.
Hmm, flygplan nitas också mao använd stålnit håller garanterat:hello:

/
Bola...........