vad ska man köpa för kolvar till en storm?? trimma??

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Hej! har en storm 750 -93. tänkte borra upp den till 800cc eftersom cyl är slitna. undrar vad man ska köra med för kolvar i den? ska man köpa wiseco eller kimpex som är mycket billigare, eller orginal kolvar? är det någon skillnad på kolvar till typ 800 för nikazil cylindrar eller går dom att stoppa i vanliga stålfoder?

och någon som vet hur man portar en 750 -93 så man får någon hk mer?
hörde med en polare att han hade hört att man skulle sätta dubbla cylinderfotspackningar och plana topparna på denna motor så skulle man få bra med hk. stämmer detta?

och om man kör med öppna filter direkt på förgasaren hur mycket måste man ändra bestyckningen?

tacksam för svar!
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjena tjena COUNTACH!

Har själv en STORM 800 -94 som jag håller på att renovera upp.
Det jag ska göra på min är för bra hållbarhet och rätt bra med effekt 150+ bhp.....
Först kolla igenom motorn så den är i "trimbart skick"

Sen lämna in Vevaxeln på riktning och svetsning!
Wiseco kolvar är dem kolvar som du ska ha... Bra kolvar som gör skäl för namnet :)
Det som alla säger om wiseco = VARMKÖR ordentligt innan du börjar pressa motorn, men jag tycker man ska göra det med alla motorer, alltså att alltid vara noga med varmkörning.
Sen så är det portning och där tycker jag att man "bara" ska matchporta mot fodret och ta bort gjutskägg, samt runda av lite i vevhuset....
Boysen reeds är omtyckta och bra grejer...
UFO brickor i rundtrotteln gör mirakel och blir betydligt bättre än tex en 38flatside.....

Sen så är det bestyckning och där finns det hästar att hämta men jag kommer att bestycka ganska safe.....
Sen variator kalibreringen är ju den hela skillnaden för att det ska leverera nått...
10M60 till 10M64 är dem vikter du ska ha...
Blå fjäder
I sekundären ska du ha en tvåstegs helix 46-36 till 54-36 och en fjäder av färg? själv kommer jag köra med fjädern som sitter i....

Gör man detta så har man en rätt trevlig STORM ;)
Jag är på god väg, väntar på kolvar, veven men i mitten på januari så går den....

Hooo blev rätt mycket skrivande här :) Är ju smått sugen på att få testa min nya motor :D
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Tjena tjena COUNTACH!

Har själv en STORM 800 -94 som jag håller på att renovera upp.
Det jag ska göra på min är för bra hållbarhet och rätt bra med effekt 150+ bhp.....
Först kolla igenom motorn så den är i "trimbart skick"

Sen lämna in Vevaxeln på riktning och svetsning!
Wiseco kolvar är dem kolvar som du ska ha... Bra kolvar som gör skäl för namnet :)
Det som alla säger om wiseco = VARMKÖR ordentligt innan du börjar pressa motorn, men jag tycker man ska göra det med alla motorer, alltså att alltid vara noga med varmkörning.
Sen så är det portning och där tycker jag att man "bara" ska matchporta mot fodret och ta bort gjutskägg, samt runda av lite i vevhuset....
Boysen reeds är omtyckta och bra grejer...
UFO brickor i rundtrotteln gör mirakel och blir betydligt bättre än tex en 38flatside.....

Sen så är det bestyckning och där finns det hästar att hämta men jag kommer att bestycka ganska safe.....
Sen variator kalibreringen är ju den hela skillnaden för att det ska leverera nått...
10M60 till 10M64 är dem vikter du ska ha...
Blå fjäder
I sekundären ska du ha en tvåstegs helix 46-36 till 54-36 och en fjäder av färg? själv kommer jag köra med fjädern som sitter i....

Gör man detta så har man en rätt trevlig STORM ;)
Jag är på god väg, väntar på kolvar, veven men i mitten på januari så går den....

Hooo blev rätt mycket skrivande här :) Är ju smått sugen på att få testa min nya motor :D

vart beställde du wiseco kolvarna från? kostar? ufo brickor i rundtrotteln vad menas med det, bild på dom? tänkte också bara jämna till allt gjutskägg och matcha in dom. hade du hört någon som kör med bubbla packningar och med planad topp? ska tydligen bli ganska bra bara med det. kimpex eller orginal vad skiljer sig från dom kolvarna?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hehe såg att du är från råneå.. själv från jämtön :)

Ja jag har beställt på Skoterdemonteringen i måtsund... bra killar där!

Vet inte riktigt hur det är med din motor med 750cc motorn men på min har jag tänkt mäta in sqichen.. alltså mellanrummet mellan kolvtoppen och toppen... Där finns det bra med effekt att hämta hem....
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Hehe såg att du är från råneå.. själv från jämtön :)

Ja jag har beställt på Skoterdemonteringen i måtsund... bra killar där!

Vet inte riktigt hur det är med din motor med 750cc motorn men på min har jag tänkt mäta in sqichen.. alltså mellanrummet mellan kolvtoppen och toppen... Där finns det bra med effekt att hämta hem....
hehe ja det är ju i närheten :rock:
vad kostade dom där? och vad kostade dom? ja vad ska man ha för sgich mått för att vara på den säkra sidan?

och vad kostar insugsgummin? passar dom från andra polarisar eller är det bara till storm 750?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hehe ja det är ju i närheten :rock:
vad kostade dom där? och vad kostade dom? ja vad ska man ha för sgich mått för att vara på den säkra sidan?

och vad kostar insugsgummin? passar dom från andra polarisar eller är det bara till storm 750?

Ja kolvarna kostade 1890st med allt.... Men fick lite rabbat.

Angående insugsgummina så vet jag inte om det är samma på 750 som 800..... Kostade till min 1295kr för 3st! Och hade färdiga hål för boostbuttle burken
Sen rekomenderar jag boysen reeds för 1295kr för ett sett till din trippel...

Angående sqichen så är det lite mätning för att inget haveri ska uppstå.. återkommer med det när jag gjort det på min ;)
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Ja kolvarna kostade 1890st med allt.... Men fick lite rabbat.

Angående insugsgummina så vet jag inte om det är samma på 750 som 800..... Kostade till min 1295kr för 3st! Och hade färdiga hål för boostbuttle burken
Sen rekomenderar jag boysen reeds för 1295kr för ett sett till din trippel...

Angående sqichen så är det lite mätning för att inget haveri ska uppstå.. återkommer med det när jag gjort det på min ;)

okej ja dom var ganska dyr :( och har du någon aning vad orginal kostar? gummina var inte så dyra men vad är boostbuttle burken?
och jag som har en 750cc och ska borra till 800cc vad ska jag ha för packningssats? ska jag köpa p-sats till en 800, passar då cylinderfotspackningarna på min 750?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
okej ja dom var ganska dyr :( och har du någon aning vad orginal kostar? gummina var inte så dyra men vad är boostbuttle burken?
och jag som har en 750cc och ska borra till 800cc vad ska jag ha för packningssats? ska jag köpa p-sats till en 800, passar då cylinderfotspackningarna på min 750?

Ja problemet för mig är att jag inte har en 750 så jag har lite svårt att säga vad skillnaderna är tyvärr....
Angående kolvarna så är dem dyr men det är kvalitet också!
Tex så behöver du inte byta kolvar lika ofta som om du skulle köra på tex snopro.... = en långinvestering för hållbarheten
Boostbottle är burken som sitter ansluten i förgasargummina.. som en avlång burk ovanför insuget
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Ja problemet för mig är att jag inte har en 750 så jag har lite svårt att säga vad skillnaderna är tyvärr....
Angående kolvarna så är dem dyr men det är kvalitet också!
Tex så behöver du inte byta kolvar lika ofta som om du skulle köra på tex snopro.... = en långinvestering för hållbarheten
Boostbottle är burken som sitter ansluten i förgasargummina.. som en avlång burk ovanför insuget


okej :rolleyes: har ingen boostbottle på min. hade du köpt kolvar insugsgummin och reedsen på skoterdemonteringen i måttsund? hade dom också ufobrickor där? antar att dom är lite billigare än på kalix maskiner.
min skoter är nerdrevad 3 kugg vad ska man ha för vikter i den tror du?
och kan man köra in den med den bestyckningen som är nu eller måste man bestycka upp den först? tänkte då att jag borrar till 800cc reeds och ufo? i sådant fall hur mycket ska jag bestycka upp ca?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
okej :rolleyes: har ingen boostbottle på min. hade du köpt kolvar insugsgummin och reedsen på skoterdemonteringen i måttsund? hade dom också ufobrickor där? antar att dom är lite billigare än på kalix maskiner.
min skoter är nerdrevad 3 kugg vad ska man ha för vikter i den tror du?
och kan man köra in den med den bestyckningen som är nu eller måste man bestycka upp den först? tänkte då att jag borrar till 800cc reeds och ufo? i sådant fall hur mycket ska jag bestycka upp ca?

Okey... Ja jag har köpt allt på skoterdem i Måttsund.... bra killar där :)
Dem kan säkert gräva upp ufo brickor där också till bra peng!
Ja vad jag har fått för tips på variator bestyckning är:
10M 60 vikter blå fjäder
46-36 Helix
Under inkörningen så är det bara köra på 1-2% extra olja....

Jag kommer köra med 62 eller 64grammare beroende på.. men min är portad nu så jag har ju lite mer effekt så....
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
angående bestyckningen så kör kanske med 800 orginla bestyckning?
Lite svårt med tips där när jag inte vet hur det är med uppborrade 750....
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
angående bestyckningen så kör kanske med 800 orginla bestyckning?
Lite svårt med tips där när jag inte vet hur det är med uppborrade 750....

vet du vad 800 har för bestyckning orginal? så kan jag jämföra med vad som sitter i mina. :D
och är din nerdrevad? känns inte som det behövs speciellt nu när den får bra komp. gick väldigt bra fast två kolvringar hade gått av. och i den"hela" cyl. var det en lång reva :laugh:
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
vet du vad 800 har för bestyckning orginal? så kan jag jämföra med vad som sitter i mina. :D
och är din nerdrevad? känns inte som det behövs speciellt nu när den får bra komp. gick väldigt bra fast två kolvringar hade gått av. och i den"hela" cyl. var det en lång reva :laugh:
Ja jag såg på nån sida att dem hade 400 400 410 orginal tror jag... dock hade jag i mina förgasare 380 380 390 tror jag det var.... du får börja högt och gå ner sedan....
Min är nerdrevad men jag har aldrig kört med min storm motor.. köpt den "trasig" och ska montera ner den i mitt 650 chassie :)
Men kommer nog köra med den drevningen med stormen också 39-19 har jag för mig att jag hade..........
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Ja jag såg på nån sida att dem hade 400 400 410 orginal tror jag... dock hade jag i mina förgasare 380 380 390 tror jag det var.... du får börja högt och gå ner sedan....
Min är nerdrevad men jag har aldrig kört med min storm motor.. köpt den "trasig" och ska montera ner den i mitt 650 chassie :)
Men kommer nog köra med den drevningen med stormen också 39-19 har jag för mig att jag hade..........

hade 310 310 320 i min får nog gå upp till 380 el 400 då eftersom volymen ökar :) tack för svaren :):):)
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Tycker att du ska köpa sno pro, funkar bättre än wiseco och är mycket billigare.
Jag använde först wiseco i min racermotor men dom höll inget tag, blev satt snopro i den och dom såg som nya ut efter en säsong.
wiseco är smidda så dom kräver extra seriös varmkörning annars så nyper den, dom klarar inte lika hög värme som en gjuten kolv heller utan man smider en (skidbacke) mot avgasporten då det går hett, det gör inte den gjutna kolven,
Det enda bra med smidda är att om det blir haveri så brukar dom skada loppet lite mindre pga av att dom är mjukare.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nu blev det mycket skitsnack som jag skulle säga.....
Man kan trimma hur mycket som hellst bara man har koll på vad man gör!
Och vet hur motorn mår och går.. kan man inte det då är det haveri´inom kort!
Sen att wiseco är sämre än snopro kolvar var det roligaste jag har hört.....

Varmkörning är ett måste på alla skotrar annars blir det problem....
Såååå mycket som spelar roll när man trimmar för att få det att lira ihop, tex när du satte i snopro kolvarna så kanske du bestyckade upp den? elller så hade du ett läkage som du fixade..... Snopro vs wiseco så är ju snopro skit!
En smidd kolv klarar högre värme! Patrik E du vet inte vad du pratar OM!

Bara gå upp ordentligt på bestyckningen och sen kolla stift i olika register!
Sen är det bara gå ner! ;)
Själv funderar jag på Dial a jet.. då har man lite snabbare att sjustera om dem.. läs om det COUNTACH