vad ska man köpa för kolvar till en storm?? trimma??

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Jag tror nog att jag har bra mycket bättre koll på vad som funkar i stormmotorer som är trimmade än många andra.
Åkte dragracing på snö med en stormmotor i några år, finns mig veterligen ingen stormmotor som har gått bättre tider på snö än den.
Brukar porta motorer och bygga pipor, har bromsbänk och har gjort vettiga resultat på tävlingar, MEN MEN vad vet jag i jämförelse med en som har en stormmotor han inte ens provat.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nja jag håller ändå på att wiseco är bättre än snopro...

Satte snopro kolvar i 650 och tex viktskillnaden mellan 3 kolvar var ju inte inom gränserna så att säga......
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det sitter faktiskt snopro i jäkligt många racermotorer, dom allra bästa kolvarna är original men dom är ju dyrast så snopro är överlägset bäst för pengarna.
3 wiseco till 750in är ju i princip lika dyra som en hel motor.
Har vägt ett gäng snopro på senare tid och dom har varit helt ok, lite putsande och filande i dom så är dom fit for fight.
I fiskemopeden min så blev det bytt från nya wiseco till snopro, det var för mycket spel så jag var tvungen att borra den.
Jag har 3st endast provstartade rotax 583 76mm kolvar om du har nån kamrat som behöver några.
Med fetare foder så kan man använda dom i storm och xcr eller ultra.
Det blir 885 cc.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Det sitter faktiskt snopro i jäkligt många racermotorer, dom allra bästa kolvarna är original men dom är ju dyrast så snopro är överlägset bäst för pengarna.
3 wiseco till 750in är ju i princip lika dyra som en hel motor.
Har vägt ett gäng snopro på senare tid och dom har varit helt ok, lite putsande och filande i dom så är dom fit for fight.
I fiskemopeden min så blev det bytt från nya wiseco till snopro, det var för mycket spel så jag var tvungen att borra den.
Jag har 3st endast provstartade rotax 583 76mm kolvar om du har nån kamrat som behöver några.
Med fetare foder så kan man använda dom i storm och xcr eller ultra.
Det blir 885 cc.
Jo jag vet att många kör på snopro kolvar i racemotorer men då byter dem efter varje repa också....
Det som är nackdelen med snopro är att det finns litet utbud för jusst storm 800 enbart orginal 72mm?
Men wiseco så finns det från 72 till 75mm och det går att borra ända till 75mm i -94 motor utan att fodra om... rätt fränt det.
Själv så har jag beställt 73mm för att ha lite kvar av fodret om olyckan är framme...
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Nu blev det mycket skitsnack som jag skulle säga.....
Man kan trimma hur mycket som hellst bara man har koll på vad man gör!
Och vet hur motorn mår och går.. kan man inte det då är det haveri´inom kort!
Sen att wiseco är sämre än snopro kolvar var det roligaste jag har hört.....

Varmkörning är ett måste på alla skotrar annars blir det problem....
Såååå mycket som spelar roll när man trimmar för att få det att lira ihop, tex när du satte i snopro kolvarna så kanske du bestyckade upp den? elller så hade du ett läkage som du fixade..... Snopro vs wiseco så är ju snopro skit!
En smidd kolv klarar högre värme! Patrik E du vet inte vad du pratar OM!

Bara gå upp ordentligt på bestyckningen och sen kolla stift i olika register!
Sen är det bara gå ner! ;)
Själv funderar jag på Dial a jet.. då har man lite snabbare att sjustera om dem.. läs om det COUNTACH

ska köpa munstycken 400 400 410 som du har orginal. och gå ner sen på dom när man har fått kört in den ett tag. boostbottle var det så det hette hade 800 det orginal? har köpt nya insugsgummin och det är gjort hål för det antar jag. hade inte hål i mina gamla gummin.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
ska köpa munstycken 400 400 410 som du har orginal. och gå ner sen på dom när man har fått kört in den ett tag. boostbottle var det så det hette hade 800 det orginal? har köpt nya insugsgummin och det är gjort hål för det antar jag. hade inte hål i mina gamla gummin.
Pröva så du med bestyckningen och kolla stiften så dem inte är vita....
Boost Bottle sitter orginal på min 94 vad jag vet... köpte insugsgummin och hålen var redan tagna i dem...
Hadu du pipen upp på insugsgummina så du kan eftermontera??
Vet inte hur stor vits det är med dessa BoostBottle men det gjorde underverk på en rmk 600 jag hade tidigare så.... kanske värt att efter montera för dig då?