Etec

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Är det någon som har en skoter med den nya Etec motorn ?
Är den svaret på Stox alla 2T drömmar ? Tar ingen bensin, ingen olja och är helt luktfri ? Dessutom lättare än en dunfjäder.

//
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Är det verkligen ingen som har en E-tec ännu??
Finns den ens eller är det bara en hoax..



Är det någon som har en skoter med den nya Etec motorn ?
Är den svaret på Stox alla 2T drömmar ? Tar ingen bensin, ingen olja och är helt luktfri ? Dessutom lättare än en dunfjäder.

//
 

Svackan

Aktiv medlem
4 dec 2006
72
0
6
Guldstaden
www.ty4stroke.com
Min kompis har en renegade 600 etec! Vi körde en långsväng i fredags (22mil) i 30-50 cm blötsö ca +2 och mestadels ospårat, alltså riktigt tungkört och hans drog 1,7L/mil, min vector tog 2,1L/mil och en gammeldags summit 700 som var med drog 2,9L/mil..
Visst luktar den som en gammal 2taktare men inte i närheten lika mycket och den rykte nästan ingenting..
Det konstigaste va ljudet jämt och fint och utan smatter, lät inte lika ettrig som en vanlig tvåtaktare..
Den betedde sig som min 4taktare fast utan bottenvridet och det luktade lite olja när man körde bakom han!
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Den finns alltså och verkar fungera!
Men lukten slipper man alltså inte ännu..


Min kompis har en renegade 600 etec! Vi körde en långsväng i fredags (22mil) i 30-50 cm blötsö ca +2 och mestadels ospårat, alltså riktigt tungkört och hans drog 1,7L/mil, min vector tog 2,1L/mil och en gammeldags summit 700 som var med drog 2,9L/mil..
Visst luktar den som en gammal 2taktare men inte i närheten lika mycket och den rykte nästan ingenting..
Det konstigaste va ljudet jämt och fint och utan smatter, lät inte lika ettrig som en vanlig tvåtaktare..
Den betedde sig som min 4taktare fast utan bottenvridet och det luktade lite olja när man körde bakom han!
 

Svackan

Aktiv medlem
4 dec 2006
72
0
6
Guldstaden
www.ty4stroke.com
Det va mycket och blöt, tung snö och leden va inte uppkörd än.. Har inte kört så mycket med den än så jag vet inte vad som är normalt än.. men jag tycker de var bra, vmaxen som jag hade ifjol skulle ha aldrig ha dragit under 3L vid samma körning!


Den finns alltså och verkar fungera!
Men lukten slipper man alltså inte ännu..
Det luktade när man körde bakom han, men betydligt mindre än bakom en "vanlig" tvåtaktare.. den rykte typ ingenting, inte ens vid kallstaren på morgonen!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har hört att de är bestyckade för att köra med i amerikanska fjällen så det varvar ganska så friskt. Var en sån förbi i stugan nu i helg och hans varvade ganska så mycket..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
2.1 Låter mkt för en kort trippel 4-t. Innan jag förlängde min RX'1a så var den aldrig över 2 liter milen... Att en mountain är törstigare köper jag :)

Men ska bli intressant att se om man kör nån sväng med en e-tec i gänget. Först då man får svart på vitt.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Har en Summit E-tec, har inte hunnit köra så mycket än. Men hitills fungerar den helt okej, tycker den går bättre än min summit 600 -07.

Som sagt så har den ett annorlunda motorljud och en kraftigare motorbroms som kan vara irriterande när man krypkör. Den ryker omärkbart men har en fränare avgaslukt, kan vara den nya oljan.

Angående att den skulle varva mer har jag då inte märkt nått av. Min återförsäljare sa dock att det troligen kunde bli nån ändring i variatorn till 50 mila servicen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
En sak jag aldrig får ihop..

Ni sitter här o säger att ni vet hur mycket den dragit på 0.1liters intervaller.
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.

Kör du 100km/h så blir de c:a 70-80km/h på riktigt.
Dvs den sträcka du kör på en dag låt oss säga 10mil blir c:a 7-8 mil i värkligheten.

Nåväl.

Stämmer säkert jätte bra era siffror, men de där berrob att du aldrig fått din korta rx-1 över 2l/mil, njaa. Körde min ~10mil o slurpa i sig 30liter (enbart led).

E-tec:n är en rolig skoter som jag hoppas få se överladdad snart!

:ciao:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja du, en gång faktiskt ~2.8 milen. Men det var under extrema förhållanden. Inte pga nå lite blösnö. På ynka 10 mil kanske du kan få den till att toppa över 2 liter milen om du anstränger dig. Min har för det mesta legat på 1.71-1.8 liter milen och då har det gått fort.

Sen kan säker var och en bara pumpa bort 1 liter milen på gastummen också. Inget är omöjligt för den som vill... Nu har ju jag kört besten i ca 300 mil så... borde väl veta.

Bara för att hastigthetsmätaren kan visa upp till 30% behöver det inte innebära att trippmätaren gör det, men det visste du väl om :)

Skit samma, ingen SDI på våra turer har då varit snålare :) E-tec'en kommer nog kanske att vara det.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.
...
Jasså...

Min gamla skoter testades mot en GPS och visade endast 3% fel. Detta var under en 18-mila sväng med enbart ledkörning. Och då ska man komma ihåg att GPS:en "genar" lite i kurvorna så de där 3% kanske bara skulle ha varit 1%

Skotern tog för övrigt 1,92/mil (Grand Touring 583 med liten packkälke)
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
En sak jag aldrig får ihop..

Ni sitter här o säger att ni vet hur mycket den dragit på 0.1liters intervaller.
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.

Kör du 100km/h så blir de c:a 70-80km/h på riktigt.
Dvs den sträcka du kör på en dag låt oss säga 10mil blir c:a 7-8 mil i värkligheten.

Nåväl.


:ciao:
Du menar att bandet slirar eller? Bandet snurrar ju alltid längre väg än det faktiska vägen när man kör i lössnö men detta påverkar ju inte vad den drar per mil.

Eller menar du att mätarna är felinställa, att de skulle visa 30% för mycket? Det är ju trots allt bandets snurrningar som mäts.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Polaren har en ski-doo renegade etec och den drog 1,4L/milen idag när vi var ute, den är så gott som ny så den lär säkert gå ner lite när den är inkörd min xtx drog oxå 1,4L/milen och den har ca 50mil på mätaren .
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du menar att bandet slirar eller? Bandet snurrar ju alltid längre väg än det faktiska vägen när man kör i lössnö men detta påverkar ju inte vad den drar per mil.

Eller menar du att mätarna är felinställa, att de skulle visa 30% för mycket? Det är ju trots allt bandets snurrningar som mäts.
Mätare som är felinställda. Min visade 20% fel (sxr 600).
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.

Kör du 100km/h så blir de c:a 70-80km/h på riktigt.

:ciao:
jo om du sätter mindre drivhjul kanske det blir så.
skulle tippa på att det var det som var gjort på din sxr.


jag går iaf inte med på att en modern skoter visar uppemot 30% fel.
15% i extrem fall låter mer realistiskt
 
B

Biosteel

Mätare som är felinställda. Min visade 20% fel (sxr 600).

jag tror vi blandar ihop begreppen "att ha färdats 20 mil" eller "att ha fått mattan att snurra dom där 20 milen" blir ju inte samma resultat om man mäter med en gps om mätaren har hög tolerans eftersom materialet som den ska mäta emot dvs snön kan röra sig? rätta mig om jag ha fel =) :rolleyes: