Etec

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Farsan till en polare köpte en maskin med E-tec ganska nyligen. Han berättade att när de hade kört upp i stugan nu i helgen hade systern testkört men efter ett tag fått meddelandet "Limp home" på skärmen (soft meddelande förövrigt :p).
Mätarställningen stod då på 8 mil :hmmmm:
Nu har de inte lämnat in den på service än så jag vet inte vad som är felet men helt felfri verkar den ju inte.
Vilket man kanske på ett sorgligt sätt får räkna med med nylanserad teknik (för snöskoter då).
Men förhoppningsvis löser de alla barnsjukdommar och släpper en 800cc E-tec tills nästa säsong :beer:
 
D

Deleted member 6797

vilken är bränslesnålast då? 600 e-tec eller 800 power tec??
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
jo om du sätter mindre drivhjul kanske det blir så.
skulle tippa på att det var det som var gjort på din sxr.


jag går iaf inte med på att en modern skoter visar uppemot 30% fel.
15% i extrem fall låter mer realistiskt
Vill minnas att min fladdrade runt 178 på mätaren och GPSen rapporterade efteråt 160.5 som snabbast. Ca 10% fel då men hastighet och sträcka är inte alltid samma.

Ex bilen visar oftast mellan 5-8% fel. Km räknaren har betydligt lägre tolerans. Men slirar du runt hela tiden så blir det ju fel mot GPSen...

Fast åter tilll E-TEC nu, det där med 8 mil och första felet låter som en Rotax ;-)
 
D

Deleted member 6797

e-tecen helt klart! då power tecen har mer krut i rovan.



japp nästa år så kommer det en 800 e-tec (enligt min åf iaf)
men ja mena om tex de skulle finnas 600 power tec ( eller finns väll tror ja ) vilken skulle vara miljövänligast och bränslesnålast då? e-tecen?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
En sak jag aldrig får ihop..

Ni sitter här o säger att ni vet hur mycket den dragit på 0.1liters intervaller.
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.

Kör du 100km/h så blir de c:a 70-80km/h på riktigt.
Dvs den sträcka du kör på en dag låt oss säga 10mil blir c:a 7-8 mil i värkligheten.

Nåväl.

Stämmer säkert jätte bra era siffror, men de där berrob att du aldrig fått din korta rx-1 över 2l/mil, njaa. Körde min ~10mil o slurpa i sig 30liter (enbart led).

E-tec:n är en rolig skoter som jag hoppas få se överladdad snart!

:ciao:

Personligen skulle jag aldrig ta i min mun förbrukningssiffror eller toppfarter eller liknande utan att dessa baseras på GPS-uppgifter. Mätare stämmer inte ens mellan skotrar som är nya och hämtas från handlaren direkt. Det kan utan problem skilja 5% mellan dem.

//Rob
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Vill minnas att min fladdrade runt 178 på mätaren och GPSen rapporterade efteråt 160.5 som snabbast. Ca 10% fel då men hastighet och sträcka är inte alltid samma.

Ex bilen visar oftast mellan 5-8% fel. Km räknaren har betydligt lägre tolerans. Men slirar du runt hela tiden så blir det ju fel mot GPSen...

Fast åter tilll E-TEC nu, det där med 8 mil och första felet låter som en Rotax ;-)

Men en bil spinner ju inte i 100 blås men de kan en skoter göra.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Syrrans kille har köpt en summit 600 e-tec, hans drar mycket olja och ryker, det är visst vanligt fel på dom, det är nåt med oljepumpen, sen har dom fel på bränslepumparna också åtgärdas på första servicen.
Som vanligt när det är en ski-doo så släpper dom inte ut färdiga skotrar.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om motorn är ny så kan det ju vara inkörningsprogrammet som gör att motorn får extra olja som den behöver under inkörningsperioden ?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Men en bil spinner ju inte i 100 blås men de kan en skoter göra.
Beror väl på bilen... givaren sitter ju i växellådan oftast :)

Sen så brukar man inte gasa på om det inte finns fäste för skotern. Man vill ju kunna stanna också.
Drog pulkan här en sväng i helgen och GPSen sa 51.2km/h och mätaren 55 km/h vilket är helt okej.