Apex lyfter innerskidan

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Beror också på hur inställningen på transfern in boggien är.
Mycket transfer tenderar att ge samma sak och då spelar det ingen roll om du har ett järnspett som hämmare.

Man kan släppa lite på fjädrarna fram för att få lägre COG.

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
har för mig attt kn racing har ex bredare stag från pioneer performace som bätttat på "väghållningen" av apexen. värt att kolla upp!.
kollla deras hemsida.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Japp. Vet inte om det blir någon skillnad med mountain skidorna. Men med dessa kan man ju ytterligare bredda spårvidden lite... Nån cm. Jag skulle dock prova lite olika inställningar innan. Upplever inte själv denna tippighet som något stor problem på min RX1a

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm får revidera lite nu då man har tagit den första riktiga provturen.
Efter förlängning + apexdyna upplevs den som tippig. Är väl för mjukafjädrar fram nu kanske :-(

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
saxxat från kn;
"Apex, Attak, ´06 Rage & Nytro har vi en 12mm
krängningshämmare som ersätter standard 11mm (några modifikationer krävs ej), ger bättre
väghållning och stabilitet. Eller om du är ute efter de ultimata, prova våran 13mm´s variant
för de bästa tänkbara. Alla dom modellerna lider av för stora krängningar vid kurvtagning och
genom att installare en kraftigare krängningshämmare reduceras detta och förbättrar
väghållningen dramatiskt."

verkar ha fått bra kritik på amerikanska forum.

Apex999

Medlem
23 dec 2008
36
0
1
Härnösand
Beror också på hur inställningen på transfern in boggien är.
Mycket transfer tenderar att ge samma sak och då spelar det ingen roll om du har ett järnspett som hämmare.

Man kan släppa lite på fjädrarna fram för att få lägre COG.

Och vad är transfer för nått, och hur minskar man den

//Martin

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vilken boggie har du ?
På monoshocken är det staget som sitter närmast mattan man justerar transfer på.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Alltså staget mitt i boggien, ser ut som en tub med en kantkrage som du kan skruva ihop.
Ju mer du drar ihop den desto mindre transfer.

Transfer menas med hur mycket bakändan av boggien skall tillåtas att fjädra ihop innan framändan följer med. AntiRes-stag kallar endel det.