Vilken lag gäller..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena..

Efter en muntlig affär via blocket som skickades på bussgods med en skojjare nu sitter jag 5000kr fattigare med en sak som är LÅNGT ifrån vad han skrev i annonsen.

Självklart kommer jag dra detta till civilrätten, men tänkte läsa på mig lite om mina chanser.
Redan att köpa en motor för 5000kr som är skuren på 3cyllar med trasiga vevlager börjar mina chanser gå hem i rätten.

Efter lite kollande antar jag att det är köplagen jag ska läsa EJ konsumentköplagen? Har jag rätt där?

Mvh Rasmus

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Du har helt rätt, konsumentköplagen gäller mellan privatperson-företag

Vill du öka dina chanser kan du ju ta en "print screen" på annonsen, om den finns kvar på nätet

Står det där att motorn är i bra skick eller likn och du skaffar något intyg från aktoriserad skoterfirma på att motorn är skuren som du säger så skulle iaf jag säga att dina chanser är mycket goda

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du har helt rätt, konsumentköplagen gäller mellan privatperson-företag

Vill du öka dina chanser kan du ju ta en "print screen" på annonsen, om den finns kvar på nätet

Står det där att motorn är i bra skick eller likn och du skaffar något intyg från aktoriserad skoterfirma på att motorn är skuren som du säger så skulle iaf jag säga att dina chanser är mycket goda
Nackdelen är ju att han raderade annonsen innan jag fick den leverad. Dock har jag kontaktat blocket för en BACKUP vilket jag nog kommer få.
Jag sa att jag behövde cylindrarna för han sålde den med skurna vev-lager.

//Rasmus

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Säljaren är skyldig att informera dig om deffekter mm. Uppenbara saker som att den är skuren är ju lite svårt att komma undan.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
köplagen gäller

det är du som har bevisbördan, dvs det är du som ska visa att det är felaktigt jämfört med det som ni har kommit överens om innan köpet. Att du sitter med en binge skrot är alltså inte någon juridisk garanti mot felaktigheter i köpet innan du kan visa att ni har kommit överens om något annat. Skicket på grejerna är stötestenen så det är ju det som du ska visa på något sätt.

du har rätt att häva köpet efter att säljaren har fått en chans att åtgärda felet. Säljaren har en tid på sig att utföra det här.

Men om du inte får tag i annonsen så är du nog rökt skulle jag tro, och om annonsen inte specifikt beskriver skicket på grejerna så blir det nog oxo svårt att visa att det föreligger ett fel.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Fotografera ALLT.

Låt vittnen som kan intyga det inträffade intyga vad som hänt.

Kontakta polisen, så du får en anmälan på print.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Nu har jag kontaktat blocket och de ska rota fram annonsen.
Motorn är fotograferad samt vittnen finns när jag demonterade den.
Kan bevisa att den ej är körd med i min ägo (är i värmland = ingen snö inte ens en skoter)
Skotermek ska skriva ett intyg på att den är skuren etc. (om inte bilder räcker i rätten)

Ska rådfråga med en advokat så fort den värsta julen är över!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kontakta närmaste tillhåll för stora skäggiga män med skinnvästar och kosta på dig en resa. Effektivt :)

Gör affärer via nätet hela tiden och skulle aldrig få för mig att bedra någon så och förväntar mig att bli lika behandlad.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du kan inte få tag på honom på något sätt?
Antingen förklara läget för honom att du kommer gå till tinget med det, eller att du vill ha pengarna tillbaka.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du kan inte få tag på honom på något sätt?
Antingen förklara läget för honom att du kommer gå till tinget med det, eller att du vill ha pengarna tillbaka.

Jodå snackat med honom o allt.
Han påstår säg ha sålt en reservdels motor till mig :)confused:) då jag sagt att jag letar efter cylindrar etc o fick ett bra pris på hela motorn.

Jag förklara för han att jag tänker att dra detta till civilrätten och han svara: okej! och avsluta samtalet!

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jojo du har fotograferat den och det finns vittnen.

MEN: kan du verkligen visa att skicket inte är det som var överenskommet? mer specifikt, kan du visa att cylindrarna du köpte skulle hålla en kvalitet högre än det du fick?

fotografierna du har tagit visar att cylindrarna är slitna. Kan du verkligen visa att ni kom överens om ngt annat i dina annonsutdrag eller dina vittnesuppgifter?

Vittnesuppgifter som har hört den ena sidan av ett telefonsamtal kan nog tillskrivas en del kritik i en formell förhandling.

Om du kan visa att skicket skulle vara bättre det så har du goda chanser, men om du inte kan det rekommenderar nog även din advokat att du tar förlusten nu i stället för senare.

Tänk på att även om du har rätt, så måste du kunna visa det. Tänk även på att en advokat kostar ca 1000 spänn i timmen, och att båda parter har advokater.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
I det fallet att du inte kan visa att skicket faktiskt skulle vara bättre så skulle jag göra så här: :evil::evil:

1. Slänga iväg cylindrarna du har fått
2. Meddela säljaren skriftligt att motorn saknar cylindrarna och att han ombeds skicka dessa eller häva köpet.
3. Om han inte häver köpet, stäm honom i tingsrätten för att leveransen inte är komplett. Ord står mot ord huruvida cyllarna fanns där eller inte, och det är ju enkelt för köparen att visa att cylindrarna inte är inkluderade. (Varför skulle du ta bort cylindrarna, du har väl inget att tjäna på det.) Säljarens advokat kommer att rekommendera honom att häva köpet, eftersom han inte har något att vinna på att driva det vidare.

men metoden rekommenderar jag inte till personer med önskan om rent mjöl i påsen

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Det är nog inga problem att få annonssiten att gräva fram orginalannonsen, det ligger ju lite deras intresse också att inte folk blir lurade när dom använder sig av deras tjänst

Jag vann en budgivning på en annan sida för bara någon månad sedan och tyvärr dök det aldrig upp några varor efter jag betalat

Så jag mailade sidan och dom var otroligt hjälpsamma med allt från att ta fram annonsen till att hjälpa polisen med alla uppgifter dom behövde och berättade även vad jag bör tänka på om jag hade tänkt driva det vidare

D

Deleted member 9532

Det jobbiga är om man förlorar i civilrätten. Kan kosta flera hundra tusen :S