Dags att jaga sin skoterklubb igen, läs och beundra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
På sätt och vis bra.
Ett totalförbud är ingen lösning, eller ju, man skulle slippa olyckorna.
Men det handlar mer om att få åkarna att inse at bara för att isen är 15cm på ett ställe så kanske den bara är 5cm 100 meter bort.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det måste väl ändå gälla folk i allmänhet. Knappast skoterns fel att han kör genom isen.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Man kan ju även undra vem som ska bevaka att det inte förkommer någon iskörning.
Kanske vi kommer tillbaka till det där med Reg-nummer i mattan.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=4322502
:eek:

Och snofed som skulle vara ett bättre alternativ till SSCO HA!
Det behöver nog inte jagas några snöskoterklubbar för det här i alla fall.
Tror knappast att någon klubb skulle rösta för ett generellt skoterförbud på isar om frågan kom upp på ett Snofedmöte.

Men nu vet man ju inte hur LG tänkt med detta uttalande, är det bara skärgårdsisen utanför Luleå, eller år det som ett generellt förbud, som skall gälla alla isar ?

Men min spontana tanke efter att ha läst artikeln är nog att han nog ville få skoteråkarna att tänka efter före man ger sig ut på okända isar.
För jag tror som sagt inte att han har klubbarna med sig i denna fråga om det gäller förbud.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
"Lars-Gunnar Lundvall, Jokkmokk, uppmanar nu länets skoteråkare att hålla sig borta från isarna under helgen.
- Det verkar som om isarna är mer svårbedömda än normalt. Jag vet inte vad det beror på."

Den här L-G verkar ju fått hybris tycker jag.

I det ena fallet stod det ju skrivet att det var sjukdom inblandat. Min tolkning var att han inte fått stopp på skotern pga det så kanske skotern har styrt mot ett öppet vatten utan att föraren har varit i kontroll.

I det andra fallet (jokkmokk) så var det ju en fyrtioåring som kört genom där det var strömt. Låter som en snubbe som har varit på fyllan eller allmänt klantig, lokalbefolkningen påstod att det alltid är dålig is precis där.

Så att L-G nu påstår att det är mer svårbedömt än vanligt är ju en fullkomligt idiotisk kommentar och helt fel från hans ställning. Förbud vill vi inte ha utan det ska vara frihet under ansvar (och med ansvar menas att man ska även se till att man själv överlever)

Men hursomhelst är det bra av L-G att kommentera att man ska vara mer försiktig med isarna den här tiden, och att avstå är väl inte fel i sig.

4

426H

Nu var ju tydligen det ena offret en bekant, så gissningsvis är det känslor inblandat och då får man väl ha förståelse för att det kan bli lite ogenomtänkta uttalanden. Dessutom är det ingen förutom Lundvall och journalisten som vet exakt vad som sas. Journalister har ju en förmåga att ställa ledande frågor och tolka svaren så att det passar deras syften, dvs att dom får en bra rubrik!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Han måste väl ändå se skillnad mellan sig själv som represetant för SNOFED och privatperson. Som privatperson har han rätt att göra vilka uttalande som helst.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu var ju tydligen det ena offret en bekant, så gissningsvis är det känslor inblandat och då får man väl ha förståelse för att det kan bli lite ogenomtänkta uttalanden. Dessutom är det ingen förutom Lundvall och journalisten som vet exakt vad som sas. Journalister har ju en förmåga att ställa ledande frågor och tolka svaren så att det passar deras syften, dvs att dom får en bra rubrik!
Klart de var bekanta, Jokkmokk är ju så nära inavel man kan komma. ;)

Detta offer, samt den andra som körde i, var väl bekanta med stället och dess omgivning.
Inte särskilt svårt att sammankoppla dygnets tid för tillbudet, samt att de de facto "kan" området, med starkdricka.

Norrbottens-Kuriren ser ju onekligen ut att ha fått till rubriken rätt bra, eller dåligt, beroende på vilket folk man vill gynna.
NSD har dock en lite lugnare rubrik.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Klart de var bekanta, Jokkmokk är ju så nära inavel man kan komma. ;)

Detta offer, samt den andra som körde i, var väl bekanta med stället och dess omgivning.
Inte särskilt svårt att sammankoppla dygnets tid för tillbudet, samt att de de facto "kan" området, med starkdricka.

Norrbottens-Kuriren ser ju onekligen ut att ha fått till rubriken rätt bra, eller dåligt, beroende på vilket folk man vill gynna.
NSD har dock en lite lugnare rubrik.
Sånt där tycker inte jag att vi ska spekulera i. Ingen är skyldig förrän man dömts, och fördomar passar inte på ett allmänt forum. Åter till ämnet!

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Är det mot förmodan någon som har missat att det är farligt att åka på isen? Är man dessutom full har inte jag så mycket till övers. Då får man skylla sig själv.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sånt där tycker inte jag att vi ska spekulera i. Ingen är skyldig förrän man dömts, och fördomar passar inte på ett allmänt forum. Åter till ämnet!
Bra, lars.

Blir så less allt jidder. Ingen här verkar veta vilka omständigheter som rått då dessa 2 män förolyckades.

Jag kände själv han som omkom i Luleå skärgård, och vet vad som menas med "sjukdom" i omständigheterna där han förolyckades. Ni som INTE vet vad det handlar om kan ge f-n i att kommentera det.

Att direkt koppla ihop sådana djupt tragiska olyckor med "starkdricka" och "på fyllan" är rent förtal.

Överhuvudtaget är denna form av trådar, inklusive mitt eget inlägg, sådant som i mitt tycke är för lågt för detta forum. Hoppas någon vis moderator eller forumadmin dödar och raderar denna tråd. Här handlar det om snöskotrar, teknik, körtips, scyssta foton och en massa andra roliga saker som man faktiskt VILL läsa om. Jag skulle bli så otroligt glad om vi kunde hålla lite bättre nivå i trådarna!

Besviken,

Tobbe

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
En flytoverall kan man få för 1000:- , den har jag alltid på mig om det är osäkra isar här hemma. Men man kan ju alltid hamna under isen också.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Blir så less allt jidder. Ingen här verkar veta vilka omständigheter som rått då dessa 2 män förolyckades.

Jag kände själv han som omkom i Luleå skärgård, och vet vad som menas med "sjukdom" i omständigheterna där han förolyckades. Ni som INTE vet vad det handlar om kan ge f-n i att kommentera det.
:bawling:
:stupid:
Du som inte vet någonting om att någon vet någonting om den andra händelsen kan ju "ge f-n" i att ens skriva någonting om det. :aetsch:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ja, det räcker väl nu. Tänk på att folk har efterlevande också.

Status
Stängd för vidare inlägg.