Vevstaks lager haveri 2 gånger. Vad för fel?

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Köpte en -98:ans Arctic cat Powder special 600 EFI (Samma motor som ZR600:an) ägaren innan mig hade haft vevstakslager ras på vevstaken närmast variatorn. han lämnade in vevaxeln hos en firma som fixade nytt lager balanserade osv. Han körde sen ca 4mil och då gick vevaxeln av precis där vevstakslagret havererat tidigare o då tröttnade han och sålde skotern till mig. Jag fick den till ett bra pris så jag har under en tid fixat till allt som behövdes + nya kolvar mm. har nu hunnit med o kört ungefär 2-3mil o skotern har gått hur fint o bra som helst tills för ca 1 vecka sedan då jag skulle backa ut den från garaget så började den gå på en cylinder vart lite orolig men det var bara Tändstiftet som pajjat på just vänster cylindern. Monterade i nytt o startade o den gick som vanligt igen. Körde ett varv runt gården o sen ca 700m ut på ett gärde då det bara började rassla o låta otrevligt från motorn stängde av direkt. felsökte i garaget o såg att kolven inte såg någe vidare ut rev cylindern på variator sidan o får då se en hel pajj cylinder nya kolven. Det var det nya vevstakslagret som var helt borta vevstaken glappa typ 1cm upp o ner. nu till min fråga vad kan felet vara oljepump/EFI? jag har köpt en ny motor som är total renoverad för 120mil sedan o jag vill veta troliga orsaken till haveriet så inte den nya motorn går sönder. Det börjar bli dyrt :-( så jag hoppas på många svar på vad felet kan vara.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
vet en som hade samma problem, jag tror att det gick tre vevar innan han gav upp och köpte en annan motor. hans misstanke tror jag var att motorblocket som inte blir rätt i förhållande till veven

kan det vara så att dessa matchas på något sätt, kanske nån AC-fantast som kan svara på det?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hujja vilket ***** mörker,
låter som en polaris trippel.skär den en gång så kommer den skära igen.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
A-C:s motorblock är väl matchade så tillvida att övre och undre delen hör ihop som ett par, och byter man ena blockhalvan till en annan så kan man få problem.
Det svaret fick jag när jag var ute och sökte efter en överdel till ZRT 600 motorn.
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
ok då borde det ju funka om jag sätter i den nya motorn som har gått kanon bra 120mil sedan den vart total renoverad. Jag har frågat runt lite o någon trodde det kunde bero på oljepumpen. någon annan pratade om insprutningen kunde vara fel men jag tycker det låter långsökt med efi eller insprutnings problem med vevstakslager ras till följd. desutom så gick ju skotern kanon innan det vart ras. kan man kolla oljepumpens funktion på något sätt? Typ ta bort den o köra med en borrmaskin o se så den pumpar som den ska?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Det finns ett annat forum på nätet för Arctic, (får inte enl. detta forums regler lägga ut adressen) där kan man hitta bla. verkstadshandböcker som beskriver hur man kollar funktionen hos oljepumpen.
Man kan använda Google med sökorden "arcticcat index" för att hitta dit.
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Det finns ett annat forum på nätet för Arctic, (får inte enl. detta forums regler lägga ut adressen) där kan man hitta bla. verkstadshandböcker som beskriver hur man kollar funktionen hos oljepumpen.
Man kan använda Google med sökorden "arcticcat index" för att hitta dit.

Tack så jätte mycket. Jag hittade det jag sökte. :D
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Är det någon som vet om insprutningen kan vara orsak till vevstakslager raset? alltså om den får för lite eller mycket soppa. jag tror själv inte det är orsaken till mitt lager haveri då skotern gick så bra innan det hände men det var en som jag pratade med som trodde att det kan hända om insprutningen inte funkar som den ska. jag ska ju använda den gamla insprutningen till den nya motorn så jag vill utesluta allt som kan orsaka ett nytt ras.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är ju nållager så då kan man ju för ett ögonblick fundera på vad som knäcker det:

a - för hög temperatur i lagret --> vilket ger för stort spel, oljeavlagringar på ytorna och spänningar pga värmeutvidgning. Hög temp beror i sin tur på t ex för lite smörjning eller fel belastning
b - föroreningar --> liten tuva välter ofta stort lass. Ett litet smutskorn kan skapa en enorm punktbelastning i lagerbanan som då skapar ett ytfel som växer.
c - felaktigt montage --> om lagret har värmts till mer än ca 80 grader vid montage på axeln, eller om man har bankat dit det, så har man förmodligen skapat bestående men i lagret som kan orsaka senare problem. Slag på lager kan orsaka orunda kulor/pinnar och bucklor i lagerbanorna. Tror inte du ser felaktigheter med ögat. För hög temp pajar härdningen.

sammanfattningsvis:
- Kolla att oljan är fräsch, rätt olja, rätt filter, inga föroreningar i oljesystem eller vevhus, oljekanaler funkar? är kuggarna för drivningen av oljepumpen ok?
- Kolla att lagren har monterats med rätt förfarande på vevaxeln. kolla att ytorna runt lagrena håller lagren i rätt läge.
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
det är ju nållager så då kan man ju för ett ögonblick fundera på vad som knäcker det:

a - för hög temperatur i lagret --> vilket ger för stort spel, oljeavlagringar på ytorna och spänningar pga värmeutvidgning. Hög temp beror i sin tur på t ex för lite smörjning eller fel belastning
b - föroreningar --> liten tuva välter ofta stort lass. Ett litet smutskorn kan skapa en enorm punktbelastning i lagerbanan som då skapar ett ytfel som växer.
c - felaktigt montage --> om lagret har värmts till mer än ca 80 grader vid montage på axeln, eller om man har bankat dit det, så har man förmodligen skapat bestående men i lagret som kan orsaka senare problem. Slag på lager kan orsaka orunda kulor/pinnar och bucklor i lagerbanorna. Tror inte du ser felaktigheter med ögat. För hög temp pajar härdningen.

sammanfattningsvis:
- Kolla att oljan är fräsch, rätt olja, rätt filter, inga föroreningar i oljesystem eller vevhus, oljekanaler funkar? är kuggarna för drivningen av oljepumpen ok?
- Kolla att lagren har monterats med rätt förfarande på vevaxeln. kolla att ytorna runt lagrena håller lagren i rätt läge.
Det var en mycket bra genomgång vad felorsaken kan beropå som jag gissat så kan det bero på mycket att det hände.

Men hur tror du det kan vara med insprutningen kan det orsaka sådana fel om skotern gått kanon bra innan raslet började. Jag vill ju veta då jag redan har skaffat en ny motor som har gått kanon fint o bra i 120mil sedan totalrenovering. det ända som jag ska använda från den gamla Vevlager skurena motorn är insprutnings system och avgarör. o då vill jag vara hundra på att inte insprutningen/EFI eller något sådant kan vara direkt orsak till raset innan för då kanske jag ska leta reda på ett nytt insprutsystem mm.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag tror inte att det beror på insprutningen, den borde ju få olja i alla fall även om inte insprutningen funkar klockers

om insprutningen flippar ur borde haveriet varit på kolv eller cylinder, någon får gärna rätta mig gärna om jag har fel. vevstakslager känns i det perspektivet långsökt

men om man funderar på ett totalhaveri:::
med samma resonemang att kolvarna torskar först så kan man ju tänka sig att vevstakslager rasar om kolven tar tvärstopp i cylindern - men då borde du sett det på den förra maskinens kolvar. kolla för säkerhets skull hur kolvarna och cylindrarna ser ut på den förra

stiften är ju intressanta, hur ser de ut?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hujja vilket ***** mörker,
låter som en polaris trippel.skär den en gång så kommer den skära igen.

Villet skit snack och klanka ner på polaris... alla skotrar *****s lite mindre eller mer ;) Men en sak är säker att rätt sjusterad skoter går länge och bra!