Klonkar i variatorn???

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
hej har en zr 800 -01 som det kommer konstiga ljud från variatorn:hmmmm:.
Jo det är såhär att när precis innan skotern börjar röra på sig vill säga strax innan 3000 varv så hörs det ``klonk klonk´´ från variatorn :afraid: låtter inte roligt sen när den väll rullar så låter det ingenting vad kan dt vara :confused:
har sökt i forumet men finns inget sådant här skrivet om en arctic / Tacksam för svar!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla så det inte är ngt onormalt glapp på sekundären/axeln , att lagret är bra kjedjan spänd osv , primären äter viktarmsbussningar och dom bör bytas minst var 150:e mil , kolla upp det ...

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
kolla så det inte är ngt onormalt glapp på sekundären/axeln , att lagret är bra kjedjan spänd osv , primären äter viktarmsbussningar och dom bör bytas minst var 150:e mil , kolla upp det ...
jag har såkallad `` flytande´´ variator så dn ska gå att röra fram å tillbax , hur spänd ska kedjan va då ska man spänna allt man orkar med fingrarna eller har du nå anat förslag?:hmmmm:;)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag menar om den glappar andra vägen inte längst axeln , har varit med om att klonket kommit från lagret som var glappt bakom sekundären , att spänna md fingrarna brukar fungera bra om bulten går lätt ...

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
jag menar om den glappar andra vägen inte längst axeln , har varit med om att klonket kommit från lagret som var glappt bakom sekundären , att spänna md fingrarna brukar fungera bra om bulten går lätt ...
har varit ute å känt efter å den sitter aldeles stumt på axeln;)
kedjan har ja spännt allt va ja orkade med med fingrarna det lät då mindre:rolleyes:, ska ja spänna mer med nyckel ellr vad tkr du ?:stupid:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nää jag tror du du ska gå igenom primären nu , du blir inte klokare om du kikar under variatorskyddet när den kopplar in ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja , om vikterna glappar å tar inne i korset så växlar den inte rätt , dessutom slits hela variatorn ut snabbt ... men oftast märker man inte så mkt för änn de är försent ,

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Det är sekundären som växlar, det enda som händer om vikterna/fjädern är i oskick är att tillslaget kan variera och den kan bli orkeslös och slira på remmen

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ja alltså kolla om dina vikter har gropar i sej när variatorn är öppen. Om du har det så är det säkert det som är vad som lever om. Dessa gropar är till för att få ett mera aggressivt tillslag på variatorn.