Polaris 650 RXL EFI "bara dog"

Supra

Medlem
22 mar 2008
40
0
1
Östersund
Jag va ute igår och körde, den gick som den skulle tills jag stannade och prata med min kompis. Så när vi bestämt vart vi skulle så skulle jag trycka på gasen och åka iväg. När variatorn slog till så släppte jag lite på gasen för att minska påfrestningarna på kjedjan för att den är lite slack och måste spännas, Men när jag skulle trycka lite mer på gasen så dog skotern bara, jag hörde en lite knall, vet inte om det vart en avgasknall eller om de va nåt annat. Men boxen ger ifrån sig 3 koder. 21, 22, 23. vad jag fick veta är att det är alla 3 insprutarna.

När man ska prova dra igång den så händer ingenting, alltså inga lysen glöder till eller nåt, stendött.

Min fråga är, vad kan ha hänt?

MvH // Henrik

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ström? spänningsregulatorn som dog och överladdade?
om du saknar spänning till spridarna så kan ja mkt väl tänka mig att den sätter felkoder på dom.
styrboxen styr minus (-) på spridarna

Supra

Medlem
22 mar 2008
40
0
1
Östersund
Sv: EFI System

då kanske ni som är insatt i EFI systemet kan förklara för mig varför min bara dog utan anledningen? Den gick hur bra som helst, tills jag stannade och skulle köra iväg igen. Då dog den bara av, hörde en liten knall precis när den hade sista varvet. boxen ger ifrån sig 3 koder 21, 22, 23.

De betyder alla 3 insprutare, vad ska jag börja leta efter? för är de bara glapp i nån kontakt, plz tell me så ska jag glad i hågen dra och pilla lite på dom och hoppas på att den funkar igen:)

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
om du har tur. men börja med att se om du hittar något som uppenbarligen är trasigt.
sen kan du gå vidare med att mäta dig fram o säkerställa att styrboxen har batterispänning och att spridarna har ungefär 5v.

om du saknar 5v till spridarna så skulle jag kolla extra noga på motståndet som sitter i spridarnas strömmatningskablage, därav felkoderna. ett motstånd kan smälla rejält när det går sönder.

Supra

Medlem
22 mar 2008
40
0
1
Östersund
Sv: Polaris 650 RXL EFI "bara dog" "Fixat"

tack för hjälpen:) men jag hittade felet. De va en sladd som hade exploderat. De sitter ett litet kort kabel stycke vid tändningslåset med 2 olika kontakt stycken och de va där felet var. så jag har satt dit en ny provisorisk sladd och nu funkar det:)

ska beställa ett nytt sådant kabelstycke.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det är en "fusible link" dvs säkringskabel. bra att du hittade felet men kolla upp varför den exploderat. den gör inte det utan anledning.
kolla laddspänning och om nån kabel har skavt av så det blev kortis..

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: EFI System

då kanske ni som är insatt i EFI systemet kan förklara för mig varför min bara dog utan anledningen? Den gick hur bra som helst, tills jag stannade och skulle köra iväg igen. Då dog den bara av, hörde en liten knall precis när den hade sista varvet. boxen ger ifrån sig 3 koder 21, 22, 23.

De betyder alla 3 insprutare, vad ska jag börja leta efter? för är de bara glapp i nån kontakt, plz tell me så ska jag glad i hågen dra och pilla lite på dom och hoppas på att den funkar igen:)

Såg att du löst problemet Supra, men "for the record" så hade jag samma problem, felkoder, en dag när jag skulle starta RXLn...då berodde det på att kontakten till nr. 3 på bilden i länken inte var tillräckligt hoptryckt "RESISTOR ASM,DROPPING"

http://parts.polarisind.com/images/2132/2132046A.gif

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sorry Puffen, "tänkte inte på det", my bad.
Har nu städat lite i "EFI System" och lagt in dessa här istället...

Supra

Medlem
22 mar 2008
40
0
1
Östersund
ok, ja nu har jag satt dit 2 vanliga kablar med kabelskor. Jag har bytt till en ny laddregulator iaf så de är nytt. Jag har sätt lite skavda kablar, kanske ska ta och fixa de lite plus att kolla igenom alla kontakter och dyl.

Undra om jag ska mäta upp spännigen vid 3000 rpm och se vad jag har.