Vad ska vi kalla finanskraschen?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
I-landsproblem på g, håll i er.

Nu börjar jag få panik, jag har en form av personlig kris kan man säga. Som ni vet så har några snubbar i USA lånat lite pengar av varandra och hela finanssystemet har brakat samman. Men det är små bekymmer. Den här krisen kommer ju att gå till historien och talas om i historieböckerna på samma sidor som it-kraschen och bankkraschen i Sverige på 90-talet, men här har vi problemet; än har ju denna kris inte något namn.

Amerikanska bolånekrisen är en kandidat jag överväger men eftersom att både island och danmark till viss del är drabbat så låter det inte rätt.
Finanskrisen? Nä, det har ju funnits flera kriser, hur ska man kunna skilja dem åt med bara ett namn.

Så, ös på med namnförslag så kanske jag skickar en kexchoklad till vinnaren.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
för oss som inte jobbar finns väll bara en negativ sak.att sparade pengar,i mitt fall fonder.tappar värde.

soppan kostar nu 9.99 på ok och jag tycker det är helt underbart.

absolut köparens marknad nu.bilar,skotrar osv skänks bort
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
synd bara att man inte tänkte på vad som händer vid en eventuell värdeminskning av fastigheten?
foreclosure omgående :stupid:
 
B

Biosteel

Att krisen nu startat i USA, i form av dyra bolån, kan ju delvis också bero på att landets krig mot talibanerna kostat landet 2,2 miljarder SKR/dag !
Totalt har kriget tydligen kostat 6,6 biljoner SKR för dom amerikanska skattebetalarna !
Hur än rikt landet är, så måste det ju märkas i plånböckerna för dom som betalar det hela.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4074027.ab

läste nånstans att kriget i teorin kostade 46 000 kr i sekunden :) så går det när usa ska leka världspolis haha =)
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Jag tänker följa Tomasers exempel och ta spaden på ryggen och gräva ett fint hål vilket jag kommer att komma ut ur då det hela är över om säg, 2-3 år.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Att krisen nu startat i USA, i form av dyra bolån, kan ju delvis också bero på att landets krig mot talibanerna kostat landet 2,2 miljarder SKR/dag !
Totalt har kriget tydligen kostat 6,6 biljoner SKR för dom amerikanska skattebetalarna !
Hur än rikt landet är, så måste det ju märkas i plånböckerna för dom som betalar det hela.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4074027.ab
Schysst källa!

Hellre betalar jag för ett "krig" som jag tror på än socialbidrag och EU-bidrag till lata personer.
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Växthuseffektskraschen :aetsch:
Eftersom nu när finnanskrisen kommit har ju knappt någon sakt ett ord om växthuseffekten... :laugh:
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Året är 2009, det finns bara ett korrekt svar på den frågan!

iPod...
iTunes...
iFinanskrash
 
B

Biosteel

Schysst källa!

Hellre betalar jag för ett "krig" som jag tror på än socialbidrag och EU-bidrag till lata personer.

njae att ockupera ett av världens fattigaste länder för att få tag i den sista oljan kan väll inte kallas krig :)?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Stopp och belägg. Återgå till ämnet. Vi ska komma på ett namn på finanskrisen. Inte diskutera USA:s eventuella närvaro i Irak eller om Tyskland verkligen existerar.

För övrigt deltar jag inte heller i finanskrisen. Jag anser att finanskrisen mer är ett state-of-mind snarare än något annat.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
OK om det råder finanskris, och vi påverkas något av detta, mer eller mindre.

enligt mig så om det inte vore för media och alla möjligheter för "nyheter" eller "varningar" och allt vad det heter så skulle inte folk bli rädda och strunta i att köpa saker, jag tror mer att det är att folk är rädda efter vad de hör och ser i media än en faktisk finanskris. och i och med att folk skräms av detta och att de köper mindre och håller på slantarna hårdare blir det ju per automatik ett värre läge än vad det behöver vara.

bästa tipset för att motverka detta (bilindustrin borträknat för det är så fruktansvärt stort och omfattar så mycket) är att fortsätta köpa det ni vill ha, inte tvångsmässigt hålla på slantarna.

amerikansk bilindustri har ju faktiskt inte sett ljus ut på ett tag, och med den bilparken och tänkande de har är det inte konstigt att det blivit så här, det kunde ju lagt ut lite resurser på att utveckla snålare bilar för länge sedan.

sen har vi ju det här med bankkriser och räntor på huslån, men det är ju en hel dokumentär på tre timmar för att gå igenom allt det.

mvh