Serie-III motorer...
Jag har haft 7 Rotax varav 2 st 2 cyl. 800 och det värsta jag råkat ut för är att byta stift på dem
Detta betyder dock inte att ROTAX är hållbarare än de andra märkena.
Vad det handlar om är dels en stor portion bondröta när man köper beg. Men kanske framför allt att man tar tills sig all den information som finns och verkligen förebygger de kända problemen innan det smäller.
Jag vet om problemen som finns på min Serie-III 800'a och för tillfället djupdyks det i ämnet om varför problemen uppstår samt hur har tillverkaren funderat när dom konstruerade
förmodligen har tanken varit bra på ritbordet men jag för min del misstänker att av ekonomiska skäl har det sparats in på kvaliten bla. på lagren i motorn
Det är ju märkligt att var och varannan Rotax Serie-III 800'a rasar ?
Är de inte insugsgummina för ohumana priser så är de packboxen på variatorsidan som har ploppat ut, kolvar som har materialsläpp, lager som skär pga slut fett, statorer som går på löpande band, eller varför inte stakar och blockbitar som sprutar åt alla dess alla möjliga och omöjliga håll.
Jag påstår inte att de är enbart Rotax som får sprickor i sina insugsgummin eller har statorer som slutar funka.
Rotax Serie-III 800'a är ett ***** skämt PUNKT.
Den som säger att den är bra konstruerad måste vara ordentligt insnöad.
Först vill jag påpeka att samtliga sk.
Serie-III motorer har problem oavsett storlek på motorn, dock av lite olika karaktär...
Tänkte här sammanfatta
några av felen som drabbar Rotax
Serie-III motorer i större antal än det som kan anses som accepterbart :
Direkta faktiska fel :
1. * Material val av kolven.
2. * PTO vevaxel tätning som
"ploppar" ut.
3. * Material släpp på kolvringarna.
4. * Insugs gummin som inte tål bränslet.
5. * Kapslade vevaxellager med ojämn fett mängd i sig samt lager hållare av plast material.
- - - - - - - - - - - - - -
Andra upplevda Fel :
6. * STATOR haverier....
Vad gäller statorer som går sönder så kan jag säga att det
inte är fler än av något annat märke !
Oftast om man börjar söka sanningen i bland dem som pajat så visar det sig att det väldigt ofta tidigare har varit en
sänkning med i bilden...
7. * Trasiga block/vevstakar....
Dessa kan till 99 % härledas till dåliga/trasiga vevaxellager som så att säga får
spin off effekter i form av tex krashade block osv osv som inte är roliga
______________________
Vad har ROTAX då gjort åt saken :
1. Detta har Rotax kommit tillrätta med, Således inget problem numera
2. Detta har Rotax kommit tillrätta med. Dels så har pack boxen designats om samt ett skydd har monterats på utsidan av motorblocket,
Detta har jag för mig skedde redan 2003
3. Bättre kolvrings material/utförande efter 2005 men fortfarande inte 100%'igt !
4. här har vi den största orsaken till alla haverier tror jag personligen !
Jag har inte sett någon endaste lösning på detta ännu ifrån Rotax sida,
utan det handlar helt enkelt om snålande och helt fel gummiblandning !
5. Detta "fel" har då jag inte heller sett någon lösning på ännu ifrån Rotax sida.
Jag är också fullt övertygad om många av dessa fel beror på att det av ekonomiska skäl har det sparats in på kvaliten.
Se också denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932
.