Ja det kan nog (uppenbarligen) funka utan avluftning, men på alla motorer med oljepump så fylls ju utrymmet genom pumpen och strax ovanför sitter en avluftning som är ansluten till oljetanken via en slang. Så iden med att ha ren 2-t olja även i ramlagerna är ju inte så dum kanske.
Min ide med oljekanaler och tätade lager ska ju givetvis utföras utan att koppla någon slang till oljebehållare. För övrigt har inte ens R-blocken dessa nipplar som satt på äldre block.
Det går bra att borra rakt ner även i R-blocken, kanalen mynnar då ut mitt i mellan ramlagerna. Om man samtidigt har tätade lager mot vevhuset så spelar det ju ingen större roll var oljekanalen mynnar ut, hela lagerhuset kommer ändå ligga i konstant oljebad.
Jag blir mer och mer frestad att testa denna lösning på min. En nackdel kan ju vara om du skulle lägga skotern upp och ner, då lär det rinna tillbaka nån dl olja/bränsle in i cylindrarna, kan ju vara svårt att få igång maskinen efter något sådant.