Det är nog hugget som stucket mellan sdi och 500ss, 2008ans TNT har så sjukt härlig karaktär i motorn, om den är lika hållbar som sdi är svårt att veta för det såldes inte så väldigt många om jag förstått rätt, de som finns däremot verkar hålla sitt värde mycket bättre än 800orna.
En jobbarkompis köpte en helt orörd summit sdi 2008 som då hade gått 1800mil, bytte lager för att vara på den säkra sidan men det var inget fel där inne.
Bytte på syrrans sdi efter en varmgång för motorn var ändå riven, där hade det börjat läcka genom Mag packboxen ut mot svänghjulet, egentligen hade det räckt med en ny packbox där men eftersom veven ändå var urtagen så gjordes jobbet där också. Den hade nog börjat närma sig 800mil, troligtvis har den maskinen någon gång dragits med nått elfel för statorn var helt kolsvart (men ger rätt värden) så det är troligtvis det som har gjort att packboxen mår dåligt.
Att bara fetta om så så många gillar att göra är konstgjord andning för en motor som inte är frisk och slöseri med pengar och tid för en frisk motor, är fettet borta eller förorenat (svart och oljigt) så ska lager bytas, att bara skölja och sen fylla med nytt fett skjuter bara upp haveriet.
Hur lång tid beror väl på övriga skicket men jag skulle nog göra det ordentligt någon gång efter 800mil på en 800 och köper jag en 600 som har gått 1000mil så skulle jag nog göra det där också innan jag körde mer. Beror lite på hur man vill ha det också, inte så kul att köpa skoter nu och riva motorn det första man gör, men gör man det nu så vet man ju att det är bra i flera år.
Men att säga en milgräns är helt omöjligt och företagen som påstår att det måste göras inom visst många mil anser jag vara oseriösa. Har pratat med massor av folk som kört motorerna långt över 1000mil och samtidigt nån enstaka som har fått ras mellan 100 och 250mil.
En snällt körd 600 som gått 5-600mil ska i regel tuffa på många mil till.
En som är omfettad för omfettandets skull skulle jag personligen akta mig för, men finns det däremot kvitto på att lager är bytt så känns det mycket bättre. Lagren ska försiktigt värmas för att glida på plats, har för mig att det var max 7-80grader eller så för att inte skada tätningarna.
En grej att kolla efter är fettläckage innanför variatorn, om motorn stannar när man provar att lägga i backen så är det fara på taket.