Nytt på Leden!

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
En sak till, är det nån som har en ide´ på en lämplig "ramsladd" med tex. hyvelstål som man kan dra med Grizzlyn då det är hårt i spåren, combisladden funkar jussom bäst när det är nysnö. Vi har hyfsat breda spår så den kan vara ganska bred (120-150cm?). Det kanske finns nån som har en bild på sin. Alla förslag är välkommna. :hmmmm:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Var ute i kväll några timmar med sladden. Körde DUBBLA sladdar samtidigt!!

Först Combisladden och en nätsladd efter den.

Blev sjukt bra resultat.

Gruvberget - OK - Båthamn - Åberget - Reningsverket - Hängbron är gjort ikväll.

Ett stort problem finns i vårt ledsysytem.

Den sk Leijonbacken är så brant att det gör sladdning MYCKET svårt.

Hållt på länge idag bara för att komma mig upp ikväll, med en sladd i taget.

Den backen kommer nog aldrig bli riktigt bra genom att alla som ska uppför måste hålla full gas som ger mattspinn.

Hoppas ni alla kommer och kör i Sävast i morrn. :)
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En sak till, är det nån som har en ide´ på en lämplig "ramsladd" med tex. hyvelstål som man kan dra med Grizzlyn då det är hårt i spåren, combisladden funkar jussom bäst när det är nysnö. Vi har hyfsat breda spår så den kan vara ganska bred (120-150cm?). Det kanske finns nån som har en bild på sin. Alla förslag är välkommna. :hmmmm:
Kan det vara något som våran klubb har ?
Våran klubb har i vart fall byggt en sådan här

Den funkar kanon, var med i dag när vi fixade Lefatsleden. Ramen är 180 cm. bred och 400 cm lång.

Vi drog den med en Fyrhjuling med dieselmotor

Resultatet var helt perfekt, vi passaerade några diken som fylldes med snö efter att vi passerat.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Ja men jäklar Stig! Den där tände många lysen i mitt huvud. Kan nog bli nåt liknande. Vi har även en Bombardier snövessla med släpsladd som går på samma sträcka som jag men jag ska väl köra den sämsta biten. Du kan justera höjden fram och skeva bak va, riktigt fin. Det kommer uppdateringar om det blir nåt bygge. Ska även fota lite vid tillfälle. Tack för ide´n.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja men jäklar Stig! Den där tände många lysen i mitt huvud. Kan nog bli nåt liknande. Vi har även en Bombardier snövessla med släpsladd som går på samma sträcka som jag men jag ska väl köra den sämsta biten. Du kan justera höjden fram och skeva bak va, riktigt fin. Det kommer uppdateringar om det blir nåt bygge. Ska även fota lite vid tillfälle. Tack för ide´n.
Jag kan ju tipsa om att skevningen bak för "Kladdplattan" fixade vi med att svetsa fast 2" kula (släpkula) i stödbenen, sedan svetsade vi fast 55 mm. (inv.) ämnesrör på kladdplattan. för att förhindra att kulan hoppar ut, så låste vi dom med att gänga in 2 st 12 mm. bultar i överkant av amnesrören. så i och med detta så kan plattan röras i alla riktningar, om du nu förstår hur jag menar.
Jag hade tyvärr inget kort av just detta, men kan nog fixa om du vill.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Jag tror jag förstår, visst är det din kladdplatta som finns på bild tidigare i tråden.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Ett stort problem finns i vårt ledsysytem.

Den sk Leijonbacken är så brant att det gör sladdning MYCKET svårt.

Hållt på länge idag bara för att komma mig upp ikväll, med en sladd i taget.

Den backen kommer nog aldrig bli riktigt bra genom att alla som ska uppför måste hålla full gas som ger mattspinn.
har samma bekymmer på ett ställe, tvär kurva och brant uppför alldeles efter.
- jag brukar få höja upp sladden när jag ska upn och bara sladda den nerför.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
har samma bekymmer på ett ställe, tvär kurva och brant uppför alldeles efter.
- jag brukar få höja upp sladden när jag ska upn och bara sladda den nerför.
Exakt så är det för oss.

Tvär kurva, sen isig lång B R A N T backe.

Kom upp efter massor av bök och svordomar. :evil:

Trots att jag hade allt upphissat och körde en sladd i taget uppför.

Dubbar i dragskotern vore en dröm!!!! :rock:

Ska ta med kameran i morrn då jag åker ut, få se om jag kan få "backen" på bild..:hmmmm2:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag och en kompis var ut ett par timmar idag och fixade skoterleden från Storberg och upp till Stenträsket.
Leden var ganska så ojämn då vi började och då i stort sett alla kör i mitten, så blir ju lederna som diken !
Vi skevade sladden och drog in snö mot mitten av leden, det blev helt perfekt.
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Kul med film.
Vi har nu fått lite snö här i Leksand igen så jag och en kompis var ute å trampade en del av vår led idag.
Blev ca 3mil å så vände vi och åkte tillbaka, Så det blev rejält trampat.

Är sugen på att bygga en sladd nu liknande den Stig har på bild.
Har du flera bilder Stig?
Hur ser dragannordningen ut, Vart är det ledat osv.
Får man se någon bild i framänden från sidan så ska nog ja kunna få till svängningen.
Eller hur bygger man enklast med en skida framtill?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Mycket trevligt att du la in en filmsnutt Stig! fungerar det bra att dra med diesel 4-hjulingen? Är den bättre än en bensin driven?
Som alla fyrhjulinagar så är dom otroligt klumpiga i jämförelse med en snöskoter. Dom är tungstyrda, kanske med undantag av Yamahan som har servo, men jag har inte testat just den. Men fyrhjulingarna drar ju nästan dubbelt så hårt som en skoter.
Den med dieselmotorn tar otroligt lite bränsle, på 4,5 timmar effektiv, men hård körning med sladden kopplad drog den 15 liter diesel !
Att man sedan har lättare att få sponsring på diesel än bensin gör ju att den kan bli en mjölkko för klubben.
Med den med dieselmotor är nog inte kraftigare än en med bensinmotor.

Men den med dieselmotorn går så otroligt sakta, på gps gick det som fortast 16 km/h. :evil::evil::evil:
En ganska så bra hastighet vid ledsladdning, men när man kommer till ett ledparti som är slätt och jämnt, vill man ju gärna kunna dra på lite. Då önskar man sig skotern. Vi provade givetvis även att höja sladden över sjöarna, men det gick ändå inte något fortare.
Vi hade en med bensinmotor ifjol, den gick lite fortare, men fortfarande för sakta när man passerar sjöar, myrar mm. med inga sladdbehov !
Så har man som vi i våran klubb, några ledsträckor på över 65 km enkel väg, så går hjulingen för sakta anser jag.
Men ledsträckor på uppemot 2-3 mil enkel väg, och med få vattendrag etc, då är den nog ett fullgott alternativ till en snöskoter.

Sedan så är en fyrhjulingen och "Åvanevatten" ingen bra kombination, så man får se till att det är trampat med snöskoter någon dag innan, om det är så. Men när leden väl är markerad och trampad så är det inga problem.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kul med film.
Vi har nu fått lite snö här i Leksand igen så jag och en kompis var ute å trampade en del av vår led idag.
Blev ca 3mil å så vände vi och åkte tillbaka, Så det blev rejält trampat.

Är sugen på att bygga en sladd nu liknande den Stig har på bild.
Har du flera bilder Stig?
Hur ser dragannordningen ut, Vart är det ledat osv.
Får man se någon bild i framänden från sidan så ska nog ja kunna få till svängningen.
Eller hur bygger man enklast med en skida framtill?
Har en byggbilder på pixbox
http://www.pixbox.se/alb_show_id995056_page0.html
Min pixbox är "Överansträngd" just nu :)
Kommer fler bilder efter månadsskiftet.

Ja enklast med skida framtill, är nog att ta 2 ämnesrör som går in i varandra.
Det yttre röret svetsar man fast i sladdramen, på det inre röret svetsar man skida och draggrimma.
Har en bild som kanske inte är den bästa

Bild på drag grimman, bortse från linslusen i bakgrunden.

"Snökungen" från Storberg, har lagt ut några bilder på sin pixbox,

Breddning av leden.

Branta backar är inget hinder för "Hjulingen"
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tackar för byggbilderna, Nu har ja klart för mig hur ja ska bygga.
Visst används 4-kantsrör för att förhindra att skidan vrider sig då den sitter på en gängstång.

Det var en fråga men kunde tolkas som en slutsats.
Frågan var hur man enklast bygger men en skida fram.
Men det har jag nu fått svar på.:)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tackar för byggbilderna, Nu har ja klart för mig hur ja ska bygga.
Visst används 4-kantsrör för att förhindra att skidan vrider sig då den sitter på en gängstång.
Vi tog fyrkantrör som gick in i varandra.
För att kunna höja och sänka skidan och "Kladdplattan" så köpte trapetsgängstänger i 1 meterslängder,
som vi kapade i 33 cm bitar, vi fick då ut 3 st,/meter.

En liten filsnutt från Lördagens premiärtur

 
D

Deleted member 9532

Nu glömde jag fota vår sladd igen!

Jaja, bild kommer väl förhoppningsvis till vecka 10 då...
 
E

ejwbegysv

I de flesta bilderna/filmerna här verkar ni köra sladdarna så lågt... Ingen ide att ploga bort all snö från leden... Den ska ju bara ta av topparna på ev. gupp och lägg ner snön i groparna...

Var i Funäs och körde en påsk... Då var det ingen snö kvar i leden men massor brevid... Blir nog så om man kör med pistmaskin och "plogar" lederna?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I de flesta bilderna/filmerna här verkar ni köra sladdarna så lågt... Ingen ide att ploga bort all snö från leden... Den ska ju bara ta av topparna på ev. gupp och lägg ner snön i groparna...

Var i Funäs och körde en påsk... Då var det ingen snö kvar i leden men massor brevid... Blir nog så om man kör med pistmaskin och "plogar" lederna?
Vi har byggt sladden så att den har ett "Flytläge" när den är i bottenläget, då ligger hyvelstålen ca. 5 mm ovanför backen, vilket gör att den lämnar minst 1/2 cm snö, lite mer i groparna, beroende på hur djupa dessa är.
Sedan packar "Kladdplattan" ihop snön som lämnas på leden.
Man strävar ju att alltid ha snö med i sladden, för att kunna fylla igen groparna, därför har vi 2 vinklade hyvelstål mot varandra längst bak.
Är det nysnö på leden höjer man bara sladden, tills den både lämnar och tar med sig snön i lämpliga mängder.

Men då lederna många gånger ser ut som krondiken, pga. att i stort sett alla kör i mitten på leden, så har vi byggt så att sladden går att skeva.
I det läget så kommer bladet på den sida som är i botten att ligga under "Flytläget".
Men den andra sidan som är höjd, där kommer bladet ovanför "Flytläget". Vilket får till följd att snön från kanterna flyttas in mot mitten av leden.
Och packas ihop där istället för ute i kanten.
Detta moment la jag ut i mitt inlägg #209

Sladden går att skeva

Det är som du skriver, dumt att med pistmaskin ploga bort snön från lederna.
Utan istället så tar man med sig snö med schaktbladet för att ha snö för att lägga ner i groparna på leden. Därför går schaktbladet på pistmaskinerna att vinkla inåt, så att man kan ta med snö.
Kör man inte med denna funktion, så kommer snön att rinna ut på sidan, istället för att fara under fräsen och ner i groparna.
Men snöfråsen i all ära, en bra fungerande sladd är ändå oslagbar på en skoterled.