Nytt på Leden!

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ja vem är "någon"
Är du från orten? Är du med i ortens skoterklubb, i såfall lyssna med dom så får du säkert låna en skoter + sladd och du kan fixa lederna så fina du vill ha dom

Det är inte riktigt rättvist att bara klaga på ledernas status och inte själv bidra med något, kanske inte ens medlemsavgiften till en skoterklubb
Jag bor 5km från Kalix centrum.

Tror inte ens att det finns en skoterklubb som tar hand om lederna kring Ytterbyn/Nyborg. Jag tror att det är en privatperson som sladdar(Dock med en rätt så dålig sladd) fredag morgon men tyvärr så vet jag ej vem det är så jag har inte kunnat ta kontakt med honom och ge han lite stöd för hans jobb.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Dags o kontakta kommunen då hör jag eller turistinfo du kan även gå in på ledens klubb databas eller kolla på snofeds hemsida om dom är medlem hos oss.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Tror inte ens att det finns en skoterklubb som tar hand om lederna kring Ytterbyn/Nyborg. Jag tror att det är en privatperson som sladdar(Dock med en rätt så dålig sladd) fredag morgon men tyvärr så vet jag ej vem det är så jag har inte kunnat ta kontakt med honom och ge han lite stöd för hans jobb.
Googlade "Snöskoter Kalix"
Fann bland annat detta:
http://www.skoter.kalix.nu/source/index.htm
På deras sida hittade jag:
http://www.skoter.kalix.nu/images/ksk_ledkarta.jpg

Så om du tycker att det fattas preparerade leder runt Nyborg, vänd dig till klubben i Kalix och lägg fram dina synpunkter.

4

426H

Kalix Skoterklubb har ju en led till Nyborg med på sin karta i alla fall.

Dom blir säkert glada om fler vill hjälpa till att underhålla den leden. ;)
http://skoter.kalix.nu/source/index.htm

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
426H dom tar tyvärr inte leden som går från Rolfs till Ytterborg (Precis nedanför Risögrund texten)
och leden från rolfs till Pålänge, blir så många omvägar annars :p
och det är den leden jag åker efter.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Då är det väll dags o kontakta klubben o kanche gå på deras årsmöte o lägga fram lite konstruktiva förslag.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Japp, gå med i klubben och gör en insats.

Det är det enda sättet man kan få till en ändring.

Dra med dig lite av dina skoterkompisar och gör det till kultur att hjälpa till i klubben.

På köpet kommer ni dessutom lära känna en massa trevliga skotermänniskor.

Jag lovar, det är helkul.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var upp till Lefatsfjäll i dag. Passade på att prova hur Yetin och Vikingen funkade med Värstingsladden bakom.
Tyvärr så var Snowmovern trasig, kladdrullarna åter igen :evil:, hade inga nya på lager hemma, så vi fick ta en
gallersladd som kompliment istället.
Detta med kladdrullarna på snowmovern, är inte så bra kvalitet, tycker att dom är sönder nästan jämnt.
Dom tål inte isknölarna som frusit ihop i spåren som går i "Ävannevattne" ute på sjöarna.
Men sladden går ju varje dag, mellan 5 till 15 mil, så det blir ju några mil per vecka. Blir till att beställa
fler rullar på Måndag.

Det var grinigt väder från morgonen, med snö i luften, men det sprack upp framåt eftermiddagen
så att solen tittade fram. Men det var kallare idag, jämfört med i går.

Yetin 4T framför "Värstngen"

Fikapaus med varm choklad vid "Lefats"

Vikingen drar hårt på leden

Sveriges jämnaste led ?
Kl. 15,00 Söndagen den 1 Mars, så var nog detta Sveriges jämnaste led !
För jämnare led finns då inte, möjligen lika jämn.
Hur den däremot ser ut i morgon samma tid, efter att X antal skoteruthyrningsgäng passerat, är en annan sak.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Yes, hela 200:-/skoter och år. :D eller :bootyshake: = :confused:
Ja det var inte mkt till bidrag :( Själv så har vi www.skoterhotellet.se i Umnäs som ligger i vårt ledsystem men de är väldigt flitiga med att sladda lederna på deras del av ledsystemet så alla skoteruthyrare är inte dåliga när det gäller led underhåll men allt för många dock.

Jag måste verkligen säga att jag är imponerad av er "värstingen" Stig den gör ju verkligen lederna fina!

Själv så var jag ute 2 svängar med sladdarna ikväll först snowmovern men jag märkte att leden var så väldigt dålig så jag tog en vända med Kombisladden efteråt hade visserligen varit bättre att gjort tvärtom men men man kan ju inte alltid tänka först och göra sen ;)

Jag får väl kontra Stig med sveriges jämnaste led:beer:, denna går dock lite upp och ner. Denna bit blev sladdad 3 ggr fram o tillbaka idag.

Här är några fler bilder från kvällens tur.

Jag upptäckte häromdagen att man kan vrida lite på bromskontakten på styret på Nytron och på så vis så kan man få ledbromsljuset att lyda helatiden så nu behöver man ju inte montera ngt arbetsljus i bak på skotern:) Det lös upp väldigt bra bakåt på sladden.

Jag har märkt att kammarna på mattan har börjat spricka lite närmast själva mattan undrar om det kan bero lite på att man drar tungt
men sen så har ju mattan nästan gått 800mil oxå det kan ju göra endel.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Stig: Hur funkar det att dra med vikingen?
Vi har en Viking 3 å en Bearcat i klubben och tankarna finns att byta 2t mot en 4t
Någon som dragit nått med -06 eller äldre RS Viking utan hög/låg?

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Hmmm.. jag blir nästan lite avundsjuk när jag ser snömängderna och hur jämnt och fint det blir där ni far fram David Mach Z och Stig Larsson !
Här är det mest frågan om att försöka skrapa loss lite snö på de hårda lederna för att kunna fylla igen groparna. Jag var ute hela fredagkväll och nu söndagkväll för att jämna till det värsta. Det är hårt trafikerade leder med många som tror att dom är crossfantomer = ibland grävt ner till lingonriset :eek: Brukar bli en eller två vändor med rullsladden för att riva loss lite snö från kanterna och sen en eller två vändor med nätsladd och kladdplatta för att jämna ut groparna i mitten. Och då är det hela tiden den egna maskinen som får slita ont :(
Men det är väl alltid så att när man kommer ut en bit från närmaste samhälle så är det mindre slitage.
Fruktar för hur det ska se ut här på lördagkväll efter att man haft "Vännäs Big jump" här och skoterfolkrace i Tvärålund :bawling:
Behöver inte fundera på vad man ska göra Lördagkväll och en bit in på natten...

Håller på som bäst och bygger på en sladd med viss inspiration av "värstingen" , måste försöka få den klar till helgen.

/Rickard

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig: Hur funkar det att dra med vikingen?
Vi har en Viking 3 å en Bearcat i klubben och tankarna finns att byta 2t mot en 4t
Någon som dragit nått med -06 eller äldre RS Viking utan hög/låg?
Det beror ju mycket på vad för slags sladd man ska dra.
En snowmover är ju betydligt mer lättdragen än den "Värsting" som vi byggt.
Jag har aldrig provat en Viking med enbart fram-back, däremot så har jag testat Bearcaten, som har liknande lösning.
Förutsatt att du ska dra en snowmover eller gallersladd och i inte alltför varmt väder, så misstänker jag att den äldre Vikingen utan hög-låg fungerar hyfsat.
För Bearcatarna som vi testat mycket, både 4T och 2T, har tendens att gå varm på variatorerna, när det går tungt eller att det är varmt ute.
Vet som sagt var inte hur motsvarande Viking uppför sig, men misstänker att dom har samma problem.

Men Viking -09 som vi provade idag, har hög-låg och visade inga tendenser på remslirning (=Gummilukt) när vi provdrog "Värstingen".
Mattan verkade också ha bra grepp på leden.
Men vi bägge som provkörde den, upplevde att den hade tendens att ha en egen vilja, när man körde på kanten av leden för att bredda den. För det minsta lilla det lutade, så stack den genast iväg åt det hållet. Och tyvärr så lutar det många gånger bort från leden = Jobbigt !

Yetin med 60 cm matta var betydligt mer lättkörd, den gick åt det håll man själv ville. Däremot så verkade inte greppet i mattan på en hård led vara lika bra som på den Viking vi jämförde med idag, och liksom på Widetrack 4T & Bearcaten vi provkört tidigare.

Jag personligen tycker dock att Bearcaten 4T är trevligast att hantera som ledpreparerskoter på en hård led och har ett fint mattgrepp (På hård led) och framförallt komfortabel, av alla dom 4T skotrar jag provat. Avsaknaden av en riktig lågväxel, gör däremot att den inte är riktigt lämpad att dra tungdragna sladdar med.
Men ska man dra lättdragna sladdar så fungerar den bra.

Ska man däremot ha en leddragare som det även går att köra ut i lössnön kortare bitar för att vända och ta om ett knöligt ledparti, då är det nog Yetin som är outstanding.

har man tungdragna sladdar är en riktig lågväxel ett måste.

Men har ni skoterhandlare på orten, be dom att få provaköra 4T demomaskinerna och bilda er en egen uppfattning.
Är det någon som har en hjuling med bandsats, så rekomenderar jag att ni provkör en sådan också. För har man lite kortare leder och inte alltför långa och många vattendrag, så kan den vara ett alternativ till en 4T skoter.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hmmm.. jag blir nästan lite avundsjuk när jag ser snömängderna och hur jämnt och fint det blir där ni far fram David Mach Z och Stig Larsson !
Här är det mest frågan om att försöka skrapa loss lite snö på de hårda lederna för att kunna fylla igen groparna. Jag var ute hela fredagkväll och nu söndagkväll för att jämna till det värsta. Det är hårt trafikerade leder med många som tror att dom är crossfantomer = ibland grävt ner till lingonriset :eek: Brukar bli en eller två vändor med rullsladden för att riva loss lite snö från kanterna och sen en eller två vändor med nätsladd och kladdplatta för att jämna ut groparna i mitten. Och då är det hela tiden den egna maskinen som får slita ont :(
Men det är väl alltid så att när man kommer ut en bit från närmaste samhälle så är det mindre slitage.
Fruktar för hur det ska se ut här på lördagkväll efter att man haft "Vännäs Big jump" här och skoterfolkrace i Tvärålund :bawling:
Behöver inte fundera på vad man ska göra Lördagkväll och en bit in på natten...

Håller på som bäst och bygger på en sladd med viss inspiration av "värstingen" , måste försöka få den klar till helgen.

/Rickard
Själv så har jag gett upp att med enbart skoter/fyrhjuling + ledsladd få till lederna i och runt samhället.
Det känns bara så hopplöst ! :mad:
Hade vi inte tillgång till pistmaskinen, så hade vi nog istället otroligt ojämna leder där.

Måste du köra med egen skoter, har ni inte några klubbskotrar ?

Det blir kul att få se hur du byggt eran "Värsting" :rock:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vi kör med en Viking III -00 i vår klubb, den går på lågväxeln med sladdarna bakom, å jag måste säga att jag är otoligt imponerad av vad den klarar.

Inte så modern och skön som de nya maskinerna, men fruktansvärt duglig.

Våra sladdar har tagit mycket stryk denna vecka..

Först gick kladdrullen sönder (den med 8 däck) jag sladdade och märkte inte ens att 4 hjul trillat bort...hjulen hittadedes senare av Hans Erik och fraktades hem..

Sen for Combisladden på Åberget för Ulf som sladdade....lite skruvar och bult mm som lossande...

Det sliter på utrustningen att hålla lederna fina.

Nu åker jag till fjälls en vecka (Kittelfjäll)

Hoppas lederna är bra där.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Nu åker jag till fjälls en vecka (Kittelfjäll)
Hoppas lederna är bra där.
Trevligt :ciao:då kommer du att köra på vägar som jag plogar på vägen till Kittelfjäll och vem vet ni kanske tar en tur norrut med skotrarna och då kommer ni kanske på lederna som jag sladdar.

Jag var lite runt Kittelfjäll förra vintern och närmast skidanläggningen så körde de med pistmaskin så det var väldigt fint! Hoppas ni får en trevlig vecka.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Trevligt :ciao:då kommer du att köra på vägar som jag plogar på vägen till Kittelfjäll och vem vet ni kanske tar en tur norrut med skotrarna och då kommer ni kanske på lederna som jag sladdar.

Jag var lite runt Kittelfjäll förra vintern och närmast skidanläggningen så körde de med pistmaskin så det var väldigt fint! Hoppas ni får en trevlig vecka.
Najs, hoppas på toppenväder.

Jag vet inte åt vilket håll vi ska.

Blir första gången som jag ska köra skoter där.

Bara varit på skidanläggningen förut.

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Nu har jag precis varit ute för första gången med min hemgjorda sladd som jag drar efter min lilla snövessla.
Trodde att jag var tvungen att modifiera en massa men det blev grymt bra direkt – slätt, hårt och fint!
Måste däremot sätta någon slags styrstål längst bak så att sladden inte far iväg så mycket när det lutar. Någon som har en idé på hur den ska se ut?
Har några få bilder (att man alltid tar för lite bilder!) som jag tänkte försöka lägga upp, måste bara försöka hitta instruktionerna på forumet...

För övrigt. För några år sedan tog jag och några kompisar en sväng upp till Ammarnäs och tillbaka. På vägen från Ammarnäs körde vi förbi en kyrka vid en sjö mitt i ingenstans och strax efter (om jag inte minns fel) blev lederna grymt fina! Kan det vara ditt område David Mach Z?
Vi lånade en killes garage och verktyg i Slussfors (tror jag) för en av Artcic-åkarna hade kört sönder. Sedan fick vi hjälp att ta oss söderut, dåligt skyltat vill jag minnas...

J