Nytt på Leden!

D

Deleted member 9532

Förmodligen en synvilla, men det ser ut som att den är för hög för att armeringsjärnet ska nå ner?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den ser lätt ut? Kanske göra ett fäste för ett par-fyra cementplattor så man kan vikta på vid behov?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo, dom når inte riktigt ner, men de e bara längst fram.. å alla lederna är ju inte som balsalsgolv så de lär nog inte göra så mkt :)
Jag tror nog att ni har en riktig tanke där.
För ska dom ligga och ta hela tiden, även där leden är jämn, börjar den nog gå tungt.

Men c/c-måttet på "Nätet" bakom hyvelastålet är kanske för litet, för när man kommer i nysnö, så går den nog tungt, för en vanlig skoter (sport/tuoring), men bakom en arbets/touring så går den nog bra.
Uppfattar med mitt synmått, att det kanske bara är 10 cm, bör nog vara 25, gärna 30.

I övrigt så verkar den ju smart och välbyggd. Sedan så tror jag att ni inte behöver vikta ner den för att få den att fungera. Men det lär väl framtiden utvisa.
Ni får komma igen med en sladdrapport till vintern.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag tror nog att ni har en riktig tanke där.
För ska dom ligga och ta hela tiden, även där leden är jämn, börjar den nog gå tungt.

Men c/c-måttet på "Nätet" bakom hyvelastålet är kanske för litet, för när man kommer i nysnö, så går den nog tungt, för en vanlig skoter (sport/tuoring), men bakom en arbets/touring så går den nog bra.
Uppfattar med mitt synmått, att det kanske bara är 10 cm, bör nog vara 25, gärna 30.

I övrigt så verkar den ju smart och välbyggd. Sedan så tror jag att ni inte behöver vikta ner den för att få den att fungera. Men det lär väl framtiden utvisa.
Ni får komma igen med en sladdrapport till vintern.
Det är en liten synvilla, det är nånstans mellan 20 å 30 cm mellan stålen och nätet (har inte exakta måttet i huvudet). Nu sitter det även ett 4mm plattstål under nätet i framkant för att de inte ska haka i nått å gå sönder lika lätt.

När vi tar studenten i vår ska jag köpa ut kompisen ur den och behålla den själv. Har tänkt dra den med en Panther 440 -90, tror ni den klarar av att dra den?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är en liten synvilla, det är nånstans mellan 20 å 30 cm mellan stålen och nätet (har inte exakta måttet i huvudet). Nu sitter det även ett 4mm plattstål under nätet i framkant för att de inte ska haka i nått å gå sönder lika lätt.
Vad jag menade med att c/c måttet verkar vara lite väl litet, så är det måttet mellan "Öppningarna" på själva nätet.
Är det för litet, så tar nätet med sig för mycket snö, vid körning på led med mycket nysnö. Detta gör att sladden blir otroligt tungdragen vid denna typ av ledsladdning.

I övrigt så tror jag att ni egentligen kunnat montera "Nätet" direkt mot baksidan på hyvelstålet, utan att det varit till någon nackdel.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tips för den som är intresserad !
Det ligger just nu, ute några BV206 på en norsk auktionssida.
Just nu priser från 30 000 NKR
http://www.retrade.no/aitem?aitem_id=104595
Dyraste gick för 100.00:- norska, billigaste för 67.000, plus moms tillkommer på priserna...
Måste ju vara rätt pris, spec med tanke att det är MB-diesel i dessa...
Synd att man har ett par hundra mil för att hämta...
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Dyraste gick för 100.00:- norska, billigaste för 67.000, plus moms tillkommer på priserna...
Måste ju vara rätt pris, spec med tanke att det är MB-diesel i dessa...
Synd att man har ett par hundra mil för att hämta...
Det är inga problem det finns ju lastbilar att köra hem dom på. :)
Jag kan köra hem en åt dig.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dyraste gick för 100.00:- norska, billigaste för 67.000, plus moms tillkommer på priserna...
Måste ju vara rätt pris, spec med tanke att det är MB-diesel i dessa...
Synd att man har ett par hundra mil för att hämta...
+ 10% i adm. avgift till auktionssajten + köp av Norsk valuta ? + Tull + Moms + Transporten hem.
Men det blir ändå en hyfsad fin affär.
Några av dom hade ju bara gått ca. 300 mil, så det är ju kvar mycket att nöta på.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
+ 10% i adm. avgift till auktionssajten + köp av Norsk valuta ? + Tull + Moms + Transporten hem.
Men det blir ändå en hyfsad fin affär.
Några av dom hade ju bara gått ca. 300 mil, så det är ju kvar mycket att nöta på.
Ja det borde vara det...
Det drar ju iväg med alla avgifter men med tanke på att dom tar 135-160 + moms för vagnar med Ford v6 i här i sverige så måste det ju vara rätt ändå...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag, Snökungen och slöjdlärarn var och inspekterade hur det såg ut där en skoterledsbro "Försvunnit" !
Blir till att bygga en ny i sommar.


På väg dårifrån så hittade vi även ett annat renoveringsobjekt, 500 meter från vägen, hur nu den hamnat där ?

men vi beslutade rätt så snabbt, att det får räcka med en ny bro i sommar, bilen tar vi och fixar nästa sommar, kanske ! :)
 
B

Biosteel

haha ja stig_larsson den där bilen kan verkligen behöva lite upppiffning ^^
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Tja, skulle behöva tips på dimensioner till ny bro på leden. 3-5meter lång, kan ev. bli stockar som bas, men om det inte blir det så tipsa gärna på dim.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tja, skulle behöva tips på dimensioner till ny bro på leden. 3-5meter lång, kan ev. bli stockar som bas, men om det inte blir det så tipsa gärna på dim.

Kolla med lastbilsåkare. Låter som att ett gammalt lastbilsflak skulle passa in perfekt, dvs om det är kring 5 meter.

Behöver själv klura ut en lösning på ny bro till en av huvudlederna, längd ca 8 meter och det är en bit ner till vattnet. :(
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Lastbilsflak blir en fin bro, men med en maxbredd på 2.5 meter.
Den är också lite svårt att dra fram det i terräng, om det ligger en bit från närmaste väg. Krävs lite mer än en fyrhjuling.
Var med när vi fixade 2 broar åt miltären. Vi drog fram dom med en bandvagn.
Men broarna blir hållbara. går ju att köra över dom med i princip vad som helst.

Ett annat alternativ är El-/Telefonstolpar som spann. Lyssna av med kraftbolagen om gamla stolpar, 8-10 meter långa. Är det till skoterbroar, brukar det kosta en bullpåse.
Oftast så är stolparna som varit ovan jord helt intakta. Använd nedre delen av stolparna (efter att ev. ha kapat bort den del som varit under jord).
Lägg ut dom överblivna övre bitarna på backen, längs med bäcken.
Då har har man ett fint fundament åt stolparna som går över bäcken, så att dom inte sjunker ner i backen och ruttnar upp.
Men även så att dom kommer upp från vattnet en bit, så att om bäcken svämmar över på våren, så ligger stolparna kvar, så länge vattnet inte når upp till dom.
För att sedan få dom att ligga i samma höjd (på ovansidan), så kan man såga ut på undersidan den del av stocken som ligger ann mot fundamentet.
Spetsa 6 mm armeringsjärn och använd som spik, då sitter hela konstruktionen ihop.
Klä ovansidan med brädor, på tvären. Lämna en liten spalt så ruttnar dom inte så fort. Bäst är väl tryckta bräder, men det är ju inte det billigaste. men på sikt kanske att det ändå är billigt.
Längst ut på bägge sidorna, spikar man fast en längsgående bräda

c/c-måttet mellan stolparna, är ju avhängt hur tjockt virket som ligger ovanpå är.
Använder du 28x95, eller 28x120 på ovansidan så räcker det med 60 cm
Då håller bron även för större (=tyngre) fordon än en skoter, med den spännvid du kommer att ha. Skall man bygga med längre spännvidd, så kan det kanske krävas ett fundament även mitt på bron.
Bygg för framtiden när du ändå bygger. För även om ni idag bara använder skotrar som sladdragare, så kanske att ni i framtiden eventuellt ska ha tyngre maskiner.
Skall man då måsta bygga om en massa broar, för att ta sig fram, då kan det nog kännas jobbigt.

För att komma upp på bron, så måste man ju bygga ramper på liknande sätt som själva bron alt. fylla upp med schaktmassor.

Personligen så anser då jag att man skall eftersträva att ha samma bredd på bron som leden. Tänk även på att när snön lägger sig på bron, så kan den upplevas smalare än vad den egentligen är.

Glöm inte heller att markera ut brons bredd med stolpar och kryss, kompletterat med reflexer. Detta även om man har räcken.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vi måste göra kraftledningsstolpelösningen då spannet är ganska långt. Dessutom är det en gravliknande bäck som går under så det är rätt några meter från bron och ner till vattenytan.

Vettesjutton hur man skall göra med det gamla liket till bro som finns där. Är bra att ha där då man skall knuffa över stockarna men sedan blir den bara ivägen.

Nåja, får fara och kika på eländet någon kväll så man får en bild av hur det ser ut.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lite offtopic men har tänkt många ggr, hojåkarna har det ganska beviljat, behöver inte asfaltera vägarna, inga brobyggen, inget vägunderhåll, inga skyltuppsättningar mm mm mm