Nytt på Leden!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej på er alla!
Råkade ut för lite vatten på isen i går med min nyköpta 6000 som jag råkade trilla över och jag är jävligt glad att jag inte hade någon sladd med mig!
Fy f-n, dessa maskiner är inte skapade för dessa situationer.
Skoterföreningen hade en 8000 en gång i tiden, den hade 2 mattor som kunde fylldas med issörja,
Vilket dom sannerligen gjorde (Dubbla mattor = dubbelt så tungt).
Detta i kombination med för lite under huven, gjorde att man körde fast i sörjan.
Ett tips ! När man har dessa typer av maskiner, så bromsar skidorna otroligt i issörjan.
Har man med sig en/flera sopsäckar att trä på skidan/skidorna, kan göra hela skillnaden,
att man inte fastnar igen, när man tagit sig loss och man har en bit kvar till fast mark.

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Hallå där! Long time no seen... Har inte uppdaterat så mycke men det betyd väl att ledprepareringen har gått före:hmmmm:
Sen sist så har det röjts en hel del, kapats stubb grenröjts och snickrats ledkryss, de e bra.
Pga sen snö här i Ö-viks trakten så har det gått trögt men nu så finns det ca 50-70cm puder att sladda i, säkert mer på sina håll.
Ovanvatten... Fy faan rent ut sagt, satt fast Grizzlyn och combisladden ensam en fredagseftermidda i -25grader, det kom som tur var en glad oljeförsäljare till undsättning efter ca 45 minuter... Vis av misstag så dunka man fast släpsladden veckan efter PÅ LEDEN som var sladdad flera ggr, grrr:eviltongue:
Japp nu var väl allt frid å fröjd... Hahaha var å lånade stora snowmowern och var skitsugen på att testa den då de hade snöat ca 20cm på natten, körde mitt vanliga spår över sjön till leden (som givetvis drivit igen) kom utanför och katastrofen var ett faktum:mmph: Att man aldrig lär sig...
Vad har man lärt sig av detta då???
1:Att fullgas inte alltd räcker till med 503an!
2:Att två band driver sämre än ett i vatten!
3:Att det är jäkligt svårt att styra med en isklump till skida!
4:Att jävlas ÄR det bästa som finns!!!
Ut å sladda nu grabbar för jag lovar att killarna med aphängarstyren gjort sitt bästa för att sabba spåren i helgen. Over and out.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ut å sladda nu grabbar för jag lovar att killarna med aphängarstyren gjort sitt bästa för att sabba spåren i helgen. Over and out.[/QUOTE]

"fram med 6,5an det skuts för lite"
Ska fixa till klubbens viking på med nytt arbetslyse från svedol med exon kopia som ska vara kannon ska bli kul o testa i kväll lika så fram,
lite ny olja i växellådan o nya stift o lite svetsning så är han ok blir nog o sladda i morgonbitti till Vreten nu blir det kaffe hej svejs.

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Vad skulle ni rekomendera för billig sladdskoter? Här i byn verkar det vara omöjligt att sladda leden! funderar på köpa egen maskin å köra men vad ska man ha?? tänker inte lägga ut många tusen hoppas jag ni förstår

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ockelbo 5000 6000 jag själv kör en 8000 lär du dej köra så fungerar det otroligt bra många påstår ju att man ska styra mot träd det har jag aldrig gort o jag har nog sladdar ca 5000 mil under mina år som ledpistör.
Ska du ha en billig sladd så tillverka en släpsladd eller bara en armeringsmatta i lämplig brädd o en kätting fram till draget det ska jag själv prova har man dom tvärgående trådarna neråt så tart han mera o har man dom uppåt så går han lättare o tar mindre.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ser fint ut! Vad använder ni för utrustning att sladda med? :becky:
Diverse hemtillverkat som armeringssladdar skrap/hyvel modeller mm ungefär som de flesta andra.
En Snowmower finns givetvis i siktet men inte ännu, ledskoter är en 85:as 59.

Kör själv med en "Bert-Åke Warg" modell till sladd bakom Commandern som egentligen är för kort men man tager vad man haver.
Utveckling pågår i garaget just nu av en längre modell 120-130 bred, dryga 2 m lång i samma "Aluminiumgaller" modell (fyrkantprofil 40*40 alu) dock med kladdplatta och höj ocj sänk och kanske t o m tiltbar, vi får se, grejorna finns för det i alla fall , bara hantverket kvar.
Den kommer att högtidligen döpas till "Kajsa Warg" efter testkörningar, prototypkontroll och slutjusteringar:).
Yes, bilder kommer i projektforumdelen snart

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Är det fler än jag somhar problemmed att draget på skotern inte håller.
Jag har varit ute nu i kväll o sladdat men draget är nytt men det håller inte det är ett rotax drag har ni tips.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
.....Utveckling pågår i garaget just nu av en längre modell 120-130 bred, dryga 2 m lång i samma "Aluminiumgaller" modell (fyrkantprofil 40*40 alu) dock med kladdplatta och höj ocj sänk och kanske t o m tiltbar, vi får se, grejorna finns för det i alla fall , bara hantverket kvar.
Den kommer att högtidligen döpas till "Kajsa Warg" efter testkörningar, prototypkontroll och slutjusteringar:).
Yes, bilder kommer i projektforumdelen snart
Snart !
Vill att du lägger ut Kajsa för allmän beskådan nu ! :eviltongue:
:)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det fler än jag somhar problemmed att draget på skotern inte håller.
Jag har varit ute nu i kväll o sladdat men draget är nytt men det håller inte det är ett rotax drag har ni tips.
Vet ju inte riktigt vilket drag du har. Men Duells säljer då en bra modell på drag som vi använder oss av.
Lätt att lossa sladden och hållbart.

290:- hos Duells

Men får du inte detta att hålla, så får du väl göra dig ett gammalt beprövat "Läppdrag".
Men "Stridsvagnen" du kör, har ju en rejäl levande vikt, när det tar stopp. :becky:
Men du får väl gå upp i materialtjocklek tills det håller ! :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut ikväll och skulle "Tvärtrampa" några vattendrag, för att förberda för bandvagnen.
Men föreningens Widetrack är inget vattenmonster direkt, den "Kurkade" ihop när det gick som tyngst.
Ensam som man var, så blev till att ringa en vän, som kom med, förutom spade, även lite motor och högkammat.
Lite märkligt att man tidigare ikväll, "Predikade" på förarbevisutbildningen, att man ska ha rätt utrustning med sig på skoterturen,
och undvika att fara ensam. Man lever som man lär :)
Efter att vi "Flottat" i land Polarisen, Så drog han fram och åter några repor, med en temp på ner mot -20, så blir det perfekt.
Så nu sitter man med en kopp kaffe och lutar sig tillbaka.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:becky:"Gör som jag säger och inte som jag gör" är alltid en bra avslutning på en pedagogisk sejour.

Men, "Learning by doing " funkar ju också.

Bärgade en widetruck på Pieske för några år sedan med Yetin i 40 cm stöp, polargrisen och kälken kom med men den vart både längre fram och bak av det äventyret, Poon alltså:)

Ska ta några bilder på Kajsa enligt order:), hon är lite blyg avklädd och naken som hon nu står men det löser sig.

Under tiden något alla klubbar skulle ha för att ragga medlemmar http://www.emiliemoreshead.com/

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:becky:"Gör som jag säger och inte som jag gör" är alltid en bra avslutning på en pedagogisk sejour.
Mycket tänkvärda ord, nu har man utökat sin vokabulär till nästa gång. :)

Men Learning by doing, verkar då inte funka på mig, händelser som Tvärfara, Tvärgöra och brist på rätt utrustning, är ord som man känner igen alltför ofta. För man hann verkligt fundera på detta ett tag i ensamheten på skoterdynan. :eek:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Mycket tänkvärda ord, nu har man utökat sin vokabulär till nästa gång. :)

Men Learning by doing, verkar då inte funka på mig, händelser som Tvärfara, Tvärgöra och brist på rätt utrustning, är ord som man känner igen alltför ofta. För man hann verkligt fundera på detta ett tag i ensamheten på skoterdynan. :eek:
Det är ju en del av tjusningen med skoteråka, att det jävlas lite, utan det vore livet trist.
Själv sitter det i ryggmärgen att alltid ha med en stor termos med te med lite dextropur i, oavsett om jag ska tvärfara några kilometer eller åka längre då det går lättare att pulsa hemåt med lite varm vätska i kroppen och hämta bärgningsredskap.