Nytt på Leden!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Clas Ohlson
Art nr 30-6218 eller 30-6220 kompletterat med vinschband 10 m 30-8119.

Lite profilrör 40*40 o 30*30 samt en ögla eller 2 samt ett gammalt spånnband att slå runt en tall om man ska bärga framåt eller bakåt också blir billigare 350-550 totalt, stålprofil går ju att få tag på via förfogandelagen och det är bara biten som håller spelt som behöver vara stål, resten går utmärkt att göra i aluprofil.
Tror jag såg nått liknande förra säsongen här på forumet någonstans.
:blink1:
Okej, inga tallar på isen med en riktig karl borrar ett hål, hugger en tall att stoppa däri inför bärgning

Sov gott

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Clas Ohlson
Art nr 30-6218 eller 30-6220 kompletterat med vinschband 10 m 30-8119.

Lite profilrör 40*40 o 30*30 samt en ögla eller 2 samt ett gammalt spånnband att slå runt en tall om man ska bärga framåt eller bakåt också blir billigare 350-550 totalt, stålprofil går ju att få tag på via förfogandelagen och det är bara biten som håller spelt som behöver vara stål, resten går utmärkt att göra i aluprofil.
Tror jag såg nått liknande förra säsongen här på forumet någonstans.
:blink1:
Okej, inga tallar på isen med en riktig karl borrar ett hål, hugger en tall att stoppa däri inför bärgning

Sov gott
Jag har faktiskt funderat på att svetsa ihop något liknande, Har en liknande winch liggandes i garaget.
så investeringen blir försumbar, bara lite eget arbete, Men man ska ju ha tid också, mycke nu ! :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag har faktiskt funderat på att svetsa ihop något liknande, Har en liknande winch liggandes i garaget.
så investeringen blir försumbar, bara lite eget arbete, Men man ska ju ha tid också, mycke nu ! :)
"Been there" från och till :), ofta köper man ju på ett infall för att sedan inse att allt egentligen fanns i "bra ha " förrådet på 60 m2...

Svetsa/pula ihop en själv tar väl en timme och det blir bra timpeng om man har grejorna då en sorselelyft går på 1 700 kr.

Gör man den själv kan man också anpassa storleken efter transportmöjligheterna (låda/ställning på sladden), behöver ju inte vara tre eller fyr delad fot utan räcker med 2 70-100 cm profilrör som går i varann, kan ju vara nog att få i en sprint när man redan är :evil: "iljers" :mmph: därute i stöpan, fort är det gjort att man tar ett stadigt grepp och lyfter sig blå istället

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Jaha, så blev det ännu en lördagkväll med sladden. Det märks att skotertrafiken kommit igång på allvar, om man väntar för länge med sladdningen så är man genast på efterkälken.
Ikväll premiärkörde jag en av klubbens nya JG-sladdar, made in Tvärålund.
Kul att prova något nytt utan att ha behövt konstruera det först :)

Jag blev positivt överraskad, sladden gör ett otroligt jobb , men den aggresiva vinkeln på skären gjorde att Lynxen bitvis fick morra dovare än på länge. Skulle bara haft någon med en nätsladd efter för att jämna till lite.

Sladden är 120cm bred, och känns kanske lite smal på den led jag kör. 30cm till skulle inte skada. Under kvällen fick jag lite ideer på hur den skulle gå att förbättra, men får nog låta bli att sätta svetsen i den , då det trots allt är klubbens egendom :(

Jag kan hur som helst rekommendera modellen varmt, den gör ett bra jobb och det är inte många pucklar som överlever. Tror däremot att en Kombisladd är bättre på att fylla igen gropar.

En filmsnutt blev det oxo:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=met9SqP02BU[/ame]

/Rickard

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Jaha, så blev det ännu en lördagkväll med sladden. Det märks att skotertrafiken kommit igång på allvar, om man väntar för länge med sladdningen så är man genast på efterkälken.
Ikväll premiärkörde jag en av klubbens nya JG-sladdar, made in Tvärålund.
Kul att prova något nytt utan att ha behövt konstruera det först :)

Jag blev positivt överraskad, sladden gör ett otroligt jobb , men den aggresiva vinkeln på skären gjorde att Lynxen bitvis fick morra dovare än på länge. Skulle bara haft någon med en nätsladd efter för att jämna till lite.

Sladden är 120cm bred, och känns kanske lite smal på den led jag kör. 30cm till skulle inte skada. Under kvällen fick jag lite ideer på hur den skulle gå att förbättra, men får nog låta bli att sätta svetsen i den , då det trots allt är klubbens egendom :(

Jag kan hur som helst rekommendera modellen varmt, den gör ett bra jobb och det är inte många pucklar som överlever. Tror däremot att en Kombisladd är bättre på att fylla igen gropar.

En filmsnutt blev det oxo:
http://www.youtube.com/watch?v=met9SqP02BU

/Rickard

Hur beter sig en sån hyvelsladd när man ska passera en hög vägöverfart??
Risk att den skär fast mot vägkanten lr??

Nyfiken för jag håller som bäst på att bygga en sj.
Dock blir det ju justerbara stödben men för att passera vissa vägöverfarter måste de ju ha en spindelrörelse på typ 70cm om sladden blir drygt 3m lång..

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
[/IMG]

vart ingen sladdning nu i helgen för det är ingen mening i fin vädre då alla kör skoter så de blir vell till veckan då.

var iställe och satt upp "plog käppar" bredvid leden så man vet att man fortfarande är på leden när de e mörkt och de har drivit igen. så 2 kälk lass med pinnar ligger nu fint uppsatta efter lederna!

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Jo Ledracern, helt riktigt så vill sladden gärna skära fast över tvära krön. Och tyvärr så finns det ju en del vägöverfarter som saknar ramp över diket, då blir det till att stanna och veva upp sladden både fram och bak, och sedan hoppas på det bästa.
Men även kombisladden t.ex beter sig ju likadant, speciellt om man förlängt den.
För jag hoppas att du inte menade om den skär fast över själva plogvallen, för självklart så skottar man bort eventuell plogvall och stannar givetvis oxo efter passage för att rensa vägen om man ändå drog med sig för mycket snö på vägen. Något jag hoppas att alla ledfixare tänker på

/Rickard

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur beter sig en sån hyvelsladd när man ska passera en hög vägöverfart??
Risk att den skär fast mot vägkanten lr??
Om man pratar med väghållaren, eller dom som jobbar med vintervägunderhållet på aktuella vägsträckor, så brukar det lösa sig.
För när dom är iväg med en hjullastare för att rensa undan lite extra med snö, så brukar dom kunna fixa till skoteröverfarterna också.

Många av dom kör säkert snöskoter själva och känner till problemet.
Samtidigt så är ju detta en trafiksäkerhetshöjande insats.
Att man samtidigt passar på att lämna lite fikabröd, brukar också uppskattas !

Men visst, stora och höga plogkanter, ensam med en lång sladd och ingen som kan vinka fram en när "Kusten är klar" vid en "Halvskymd" överfart, då är det inge kul. :mmph:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fick några bilder från "Ledgubbarna" som var ute med föreningens bandvagn till Reivo idag.
Måste säga att en dag som i dag skulle man ha varit med.

Dom körde Reivoleden via Rönnberg. Med en avstickare längs Moskosellsleden upp till själva byn.
Men det var otroligt tung upp till Rönnberg, snödjupet är över metern, däruppe.

Dom som kört skoter hade kört intill kraftledningsstolparna, men av säkerhetskäl,
så trampar vi leden så långt bort från stolpar och staglinor som det bara går.
Då det är ospårat där, så fick dom först börja med att koppla bort sladden och trampa leden till botten,
för att sedan köra tillbaka och hämta sladden.
Förhoppningsvis så får leden nu ligga några dygn och frysa ihop, innan "Raceputtarna" kör sitt "Lördagsrace". :blink1:

En liten avstickare upp till själva byn, där det alltid är otroligt med snö.

Leden är otroligt smal, då alla valt att köra i samma spår.

Men här kommer bandvagnen.

Blir ju riktigt bra

En helt underbar dag ute på leden

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det var inte världens största sladd ni drog:)
Man tager vad man haver, huvudsaken är ju att det blir bra !
Den vi normlt använder har gått sönder. 3 meters sladden är lite för bred för denna sträcka, som ju dessutom är nästintill ospårat.
Den hade aldrig gått att dra ospårat upp till Rönnberg

Vi håller förövrigt på med att bygga en sladd som vi ska använda på dom uppspårade (och Åvanevattenfria) långlederna, den blir 2,2 x 6 meter,

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vi håller förövrigt på med att bygga en sladd som vi ska använda på dom uppspårade (och Åvanevattenfria) långlederna, den blir 2,2 x 6 meter,
Med lite idogenhet har ni snart byggt alla modeller man kan hitta här http://www.snowgroominglinks.com/Groominglinkslinks.htm
Chapter 2 Grooming equipment är ju bra som inspirationskälla

Projekt Kajsa W kommer närmare, ska bara få ut lite annat krafs (heminredningssvammel) ur garaget först.:)

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Låter klokt, då blir den väl lite bredare än bandvagnen.

Måste säga att "midjestyrningen" vi gjorde på vår pist-sladd funkar suveränt, både till att ta ner vallar och att lösa trixiga situationer.

Nu är ju en liten pistmaskin lite lättare att svänga med (man kanske kör där det är lite för trångt ibland) men den varianten skulle nog inte vara helt fel även till en bandvagn