Alternativ till touring

rogerd

Medlem
1 jan 2009
15
0
1
Stockholm
Är ute efter ett mellanting till touring. Kör bara på led. Skulle vilja ha en lättare sportigare skoter med möjlighet till dubbeldyna och drag. Utan att ha en tung touring maskin.

Vad finns för alternativ?

Ski doo har väl en modell där man kan sätta på en extra dyna

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lynx x-trim, ski-doo renegade, Apex warrior (med rx-jack)
Summiten är ju inte aktuell då du ska ligga på leden...

Annars är ju GTXen väldigt fin utan att väga as.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej och välkommen till forumet!

Låter som att du skulle ha en Ski doo Renegade den har 345cm lång matta och med bra fjädring.
Rev eller Rev XP chassiet är att föredra om man ska ha en ski doo.
Finns ju oxå Lynx Xtrim som är en ngt längre skoter med 365cm lång matta
600sdi motorn finns i båda märkena och är en driftsäker motor.

Vilken prisklass hade du tänkt dig? årsmodell?

rogerd

Medlem
1 jan 2009
15
0
1
Stockholm
Om man väljer mellan Lynx x-trim eller ski-doo renegade vad är den stora skillnaden, vad ger den längre mattan för fördelar resp nackdelar.

är dubbeldynan olika bra?

om man går på en ren touring som gtx:en vad vinner man eller tappar man. inte lika rolig att köra misstänger jag. Har bara ägt en touring.

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
du har ju adventuren 600 sdi. gtx 600 sdi. båda har ju dubbeldyna som man kan ta i sär till enkeldyna. fast adventuren har längre matta 365*38*32. gtx har bara 345 längd. båda finns med sdi motorerna och dom är väldigt fina motorer, soppa snåla och du lär inte behöva skruva ofta. personligen skulle jag ha valt adventuren pågrund av bättre fjädringen, längre matta och snyggare. men båda 2 är ju väldigt fina sporttouringar

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
du har ju adventuren 600 sdi. gtx 600 sdi. båda har ju dubbeldyna som man kan ta i sär till enkeldyna. fast adventuren har längre matta 365*38*32. gtx har bara 345 längd. båda finns med sdi motorerna och dom är väldigt fina motorer, soppa snåla och du lär inte behöva skruva ofta. personligen skulle jag ha valt adventuren pågrund av bättre fjädringen, längre matta och snyggare. men båda 2 är ju väldigt fina sporttouringar
Att Adventuren har en längre matta än GTX'en är inget som märks på leden pga att de sista 20 - 25 cm är lite uppvinklade så att den mer ska likna en kortbandare på hårt underlag (led). Däremot så när man styr av leden ut i snön för att pinka:) så kommer de där centimetrarna till nytta då du ska ta dig tillbaka till leden. Jag har inga som helst problem att hänga med polarna med sportmaskiner på lederna här hemma och våra leder är allt annat än raka breda och släta om man säger så. Igår var jag och en kompis ute och han blev positivt överaskad över att jag hängde med så bra med min fläktis och provade den en sväng. När han kom tillbaka så sa han att han förstod varför jag hängde med så bra, fjädringen och styrningen gör ju att du aldrig behöver sakta in. Han körde en lite äldre Lynx 800 typ 02'a 03'a eller nåt. Adventuren klara även av tre pers på skoter och släde med fiskegrejer utan knot. Men det gör väl även GTX'en.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag har samma tankar runt skotervalet som trådskaparen.
Här är min variant, touring som har kraft och dämpning som räcker långt.

rogerd

Medlem
1 jan 2009
15
0
1
Stockholm
Det lutar nog åt en Adventure , finns en del nya -07 till salu med rabatt. Men de flesta som jag hittar nya som beg har 550 motorn. Hade tidigare 80Hk så den blir väl lite för klen. Är det inte värt att lägga till pengar och ta en men 600 motorn?

4

426H

Det lutar nog åt en Adventure , finns en del nya -07 till salu med rabatt. Men de flesta som jag hittar nya som beg har 550 motorn. Hade tidigare 80Hk så den blir väl lite för klen. Är det inte värt att lägga till pengar och ta en men 600 motorn?
Kolla stenmarksmaskin, dom har superpris på adventure 600 SDI -07. 600 SDI har dubbla effekten jämfört med 550F och går dessutom billigare så det är inget att tveka på tycker jag.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Vill ju inte ha ngn som har gått så mycket så det lär ju bli någon lite nyare, från 2006 och framåt.
Köpte en 01:as Grand Touring före jul - 183 mil - så visst finns det skotrar som inte gått så mycket. Milen är verifierade av tidigare ägare samt servicekvitton.