Mxz 600HO -04 Blair Morgan (Problem)

DanielS-vall

Medlem
17 dec 2004
22
0
1
Sundsvall
Tjena!

Har en mxz 600ho -04

Den går fett som bara den. började förra helgen när vi var ute på en lugn tur. 3,8liter milen :( känns inte riktigt bra. men vad kan vara fel?

har åxå en tendens att bete sig lite konstigt vid start när den är varm, det ska ju räcka att dra en gång i snöret. men jag behöver både choka och dra tre ggr ibland även fast man kört en timme typ.

Nägon skoterguru som har någon idé vad som kan vara fel?

mycket tacksam för svar.

mvh Daniel

sleazer

Medlem
2 jan 2009
8
0
1
Åre
Hallo!!
Har samma problem med min "Blair Morgan"
drar flera liter milen , problem att få fram bränsle till stiften när den är varm = grymt svårstartat när den ä varm, kallstart = 7-10 drag

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Tyvärr är de standard på rev 600ho -04 med 4-5Lmilen
Far och prova göra ett avgas prov och bestycka ner den och köp v-force 3 reeds tror jag att jag monterade på min och då gick den betydligt rappare och fick ner förbrukningen en aning

sleazer

Medlem
2 jan 2009
8
0
1
Åre
vad är det som skiljer dessa motorer/förgasare mot nyare???
hur mycket får man ner förbrukningen om man monterar v-force och ombestyckning??

DanielS-vall

Medlem
17 dec 2004
22
0
1
Sundsvall
ja men förut drog den inte så här mycket. började förra helgen.bara sådär. aja, ska öppna och se hur saker och ting ser ut.

ska man behöva bestycka om maskinen iochmed dpm systemet?

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
kolla så inte membranläpparna har gått spruckit/gått sönder. då blir det att man måste choka igång den även varm som kall!

ja men förut drog den inte så här mycket. började förra helgen.bara sådär. aja, ska öppna och se hur saker och ting ser ut.

ska man behöva bestycka om maskinen iochmed dpm systemet?

DanielS-vall

Medlem
17 dec 2004
22
0
1
Sundsvall
jahapp, idag har man gått igenom och gjort rent allting. såg inga problem med förgasare membran eller insugsgummin.

däremot har jag ju läst nånstans här på forumet att det kunde vara lite problem med kolvringarna på denna modell. så jag kollade kompet.
4bar i vänster cyl och 5,5 på höger. känns inte helt bra tycker jag. vad är det som brukar vara fel på kolvringarna då? överdrvet slitna eller vad?

SC3_Turbo

Medlem
24 apr 2006
18
0
1
Kromet på ringarna släppte på dom som levererades med maskinen. Man märker att dom är dåliga när det är svårt att få i "backen", dvs reversera motorn.

Gissar att du mätte som man ska, full gas samt dra några drag.

DanielS-vall

Medlem
17 dec 2004
22
0
1
Sundsvall
svårt att få i backen? man måste varva den precis innan den "reverserar" eller? om jag inte ger min lite gas så stannar den.

njae, rätt och rätt, jag drog ett drag med full gas. blir det annorlunda om man drar flera ggr då?

SC3_Turbo

Medlem
24 apr 2006
18
0
1
Du måste ge den några drag så den hinner bygga tryck. Jag brukar dra tills mätaren slutar röra på sig (slutar stiga, 6-7drag). Sen kan man nog inte lita på att andra mätare skall visa exakt likadant. Men det viktiga är att båda cylindrarna visar ungefär samma. Sen är det viktigt med "full gas" så den får luft.

Jag har haft en 600 -04 två vintrar, jag hade problem med att den inte gick på tomgång. Hade kontakt med andra forummedlemmar som hade liknande problem, fast deras drog mkt bränsle. Jag bytte insugningsgummin, skruvade och rengorde förgasarna men inget hjälpte för mig. Hade jämn och bra komp. men fick ändå "vakta" med gasen när jag skulle backa. Sen när jag bytt kolvar (i förebyggande syfte) samt ena vevstaken då ena kolven glappade lite så försvann problemet.

Rengöra förgasarna noggannt är också ett tips, brukar göra det innan varje start för säsongen

hilppari

Välkänd medlem
31 jul 2004
104
0
6
FINLAND
tjenare!

hade samma problem med minn förra (-04 600 rev)!

byt kolvringarna alt. kolvarna för -04 ringarna är sjukt dåliga, sen kan du prova att sätta shimmset som finns under nålbrickar på övre sidan, så gjorde jag o vips började den ta mindre o gå bättre:)

sleazer

Medlem
2 jan 2009
8
0
1
Åre
komptestade min 600 (6,5 blev det på båda) + att ena insugsgummit var trasigt.:eek:
motorn är riven , så nu blir det nya kolvar + vforce 3 + ska checka plastbrickan på nålarna i förgasaren!!!!:hmmmm:

nu är allt bytt ,skotern går som ny!!!

återkommer med bränsleförbrukningen......

Last edited: