Formula mx går varm.

klindstr

Medlem
29 dec 2008
12
0
1
:confused:Undrar om någon vet vad som är galet?
Har en Formula MX -91 Rotax 467cc. Den blir het efter lite körning och håller sig stabilt på rött fält. Det verkar som om övertryck finns i kylsystemet. När man gasar varm motor och känner på kylslangen utvidgas den en aning. Har provtryckt cylindrarna, visserligen kalla, men utan att något läckage hittats. Har även tagit bort termostaten utan hjälp. Har även kollat impellern som var också denna var hel. Kan det bero på toppackningen/oringarna??
Tacksam för ideer till lösning.
 

klindstr

Medlem
29 dec 2008
12
0
1
Jag testade bara fram och åter för att se om termostaten var trasig.
Satte sedan tillbaka den.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Du skrev inte om du har haft isär motorn --så jag utgår från att du inte gjort det.
Övertryck skall alltid finnas i kylsystemet-dock ej ökande...
Eftersom det känns som att kylarslangen utvidgar sig vid gaspådrag ,skulle jag vilja påstå att kompression läcker ut i kylvattnet genom packningen.
Det går att kolla med en adapter som man skruvar på istället för kylarlocket(brukar gå att få låna/hyra på bilverkstäder).
Med den ser du om trycket ökar onornalt - kommer det över 13 PSI så öppnar locket (om det är OK) och släpper ut trycket.... (det brukar även synas/luktas på kylvätskan - smutsig och luktar bensin/avgas).
MEN !! kolla först att termostaten öppnar vid 42-43 grader c ,annars är felet där.
Du MÅSTE mäta den - inte se att den öppnar och stänger !
Lycka till.
 

klindstr

Medlem
29 dec 2008
12
0
1
Tackar så mycket!
Har ej haft isär motorn som du anade. Skall ta in termostaten och kolla den i varmvatten. Skall också kolla övertrycket. Hoppas det fungerar.
:ciao:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Formula-MX , Rotax-467 ( 1991 )

Har provtryckt cylindrarna, visserligen kalla, men utan att något läckage hittats.
Har även tagit bort termostaten utan hjälp.
Kan det bero på toppackningen/O-ringarna ?
Det är en tvåvägstermostat på den så du får dålig cirkulation när du tar bort den.
klindstr

Jaaaa, det sitter en tvåvägstermostat på de flesta av Rotax "RV" motorer vilket gör att om du bara utan andra åtgärder bara plockar bort termostaten så får motorn i princip ingen kylning alls :eek: :eek:

PRS chassit har stora kylare i tunneln för vilket gör att motorerna ytterst ytterst sällan går varm.
Jag skulle tro att du har fel på termostaten och/eller en massa luft i kylarna...

O-ringarna i toppen brukar ytterst sällan ge upp om de är Rotax ORIGINAL , ( tål tom. lustgas å turbo ganska bra ! ;) ).
Dock inte alls ovanligt med läckage om du har "Pirat" O-ringar då de är tillverkade i betydligt sämre "Gummi" än Original :cool:


.