Ta bort variatorspindel

Patrik_Tjernstrom

Välkänd medlem
3 feb 2008
128
0
6
34
Sundsvall
Hej undrar vad de verktyg som man måste ha för att ta bort variatorspindeln? Visst sitter den bara i den där bulten på axeln?
Skotern är en ZL 600 -99

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej finns det sånna verktyg hos en åf?
Jajjemänsan.
Säkert SVINDYRT.

Jag har bara köpt mig själva hållaren (ned till höger i bild) för min variator sedan har jag svetsat till mig en sån där mojäng med ett rör.
Hylsan köpte jag på Laitis.
Något jag dock inte har är en gängtapp och gängsnitt för att rensa gängorna från blå Loctite, men de är så inåthelvete dyra så det får ligga ett tag.
Sen ska man ju ha shims och sånt, och de är väl inte direkt gratis?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej, låter jäkligt jobbigt att ta bort den :p kanske lika bra att lämna in den på verkstad ?
Tjadu, är väl att rekommendera. En hel del värme behövs även för att få spindeln att släppa på ett skonsamt sätt.
Verktygskostnaden kommer flerfalt överstiga vad en verkstad vill ha för att byta spindel, om det är vad du ska ha gjort?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nej, jag måste byta bussningen på axeln och förmodligen renovera spindeln.
Ja, se där; du hade ju en gammal maskin, med servicedelar till spindeln.
Lite annars på nyare (sexbultade), där spindeln i sig är minsta servicedel...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
vadå? menar du att det är dyrt att renovera spindeln ?
Arctic Cat hyser inte artikelnummer för servicedelar till spindeln på de nyare, sexbultade variatorerna - men de är servicebara.

Dyrt och dyrt...
600:- för tre rullar, en pinne och en knapp, inkl. arbete, hos den lokale ÅFn tror jag är bra?

Patrik_Tjernstrom

Välkänd medlem
3 feb 2008
128
0
6
34
Sundsvall
okej aa, lånade avdragare idag och tog lös variatorn, så på onsdag ska jag åka in med den och se vad dom säger, kanske tom blir billigare att köpa ny :p

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej aa, lånade avdragare idag och tog lös variatorn, så på onsdag ska jag åka in med den och se vad dom säger, kanske tom blir billigare att köpa ny :p
Hos AC ÅF går ett ny variator på typ 3700:-, och ett kors inte mycket billigare. Undra vad man skulle köpt..?:confused: