Chokproblem

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Hej,
På min Venture 480 har choken tre lägen.

1: Helt öppen, start av kall motor
2: halvt öppen, varmkörning
3: stängd, start av varm motor.

Den startar direkt i läge 1 när den är kall, jag ändrar ganska omgående till läge 2, men när jag efter att ha kört en stund och vrider över till läge 3 händer något.

I läge 3 går den bra som fan i ca. 5 sek sedan dör den bara vid gaspådrag, om jag ändrar choken till läge 2 igen får den liv och drar. Så här får man hålla på hela tiden å rycka i choken.

Vad beror det på? Får den inte tillräckligt med soppa i läge 3? Vad kan jag göra för att fixa detta?

Är ingen mekexpert men enklare ingrepp fixar jag väl med lite tålamod :=)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Den går lite magert när den är kall .. Min gör likadant och jag får antingen låta den gå varm på tomgång eller så jobba med choken första 2-3 km.

Du kan prova bestycka upp på lågfart alt höja nålen. Mina stift är fint gyllenbruna och min gör bara så när jag kallstartar vid kusten. När jag är i fjällen eller om den är varm så är det inga probs..
 

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Ok, bor precis vid havet, så det kan alltså vara en bidragande orsak?
Kom precis in från en runda på ca 3 km och fick köra på detta sättet hela tiden.

Tändstiften är sprillansnya och mer åt det sotsvarta hållet, ingen tendens till gyllenbrunt :)

Att bestycka är det samma sak som att skruva på någon ställskruv på förgasarna? Man hör att den går mycket renare i läge 3 än i läge 2 men som sagt den dör ju nästan omgående :(
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Du menar att du inte kan köra utan choke även när det blivit varm???
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
rengör förgasarn till att börja med!. ta lös den från motorn. skruva löst allt du får lös på den sedan tar du tryck luft och blåser ren hela skiten. blås i alla munstycken också!. alla munstycken sitter innuti koppen som är under förgsaren. dom är guldfärgade.
 

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Du menar att du inte kan köra utan choke även när det blivit varm???
Nej precis, choken måste vara i läge 2.

har justerat bränsleluftskruven enligt instruktionsboken, ett och ett halvt vara ut från stängt läge. Om jag ligger över 5 tusen varv så går det att köra utan chok om jag kört en 2-3 km först.

Antar att jag måste plocka isär förgasarna och blåsa rent, ser inte fram emot det bara :(.
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Nej precis, choken måste vara i läge 2.

har justerat bränsleluftskruven enligt instruktionsboken, ett och ett halvt vara ut från stängt läge. Om jag ligger över 5 tusen varv så går det att köra utan chok om jag kört en 2-3 km först.

Antar att jag måste plocka isär förgasarna och blåsa rent, ser inte fram emot det bara :(.
att rengöra dom är inge svårt.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Se bara till att hålla ordning på alla delar, allt e väldigt logiskt och svårt att montera ihop dom fel;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kan vara att den tjuvdrar luft. Om den läker vid insugningsgummina alt vid packboxen vid variatorn så blir bränsleblandningen fel. Kolla om den tjuvdrar luft genom att spray startgas vid insuget samt vid motorblocket bakom variatorn. Går skotern upp i varv då så måste du åtgärda innan den skär.
 

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Kan tillägga också att den går perfekt på tomgång om jag stänger av choken och motorn är varm, men så fort jag gasar och den börjar driva så dör den.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ta startspray o spruta runt lite, märker du nån varvskillnad så drar den tjuvluft...
symtomen du beskriver är en bränsle/luft blandning som är käpprätt åt skogen =P
dessutom hade du haft skit i förgasarna hade den gått lika illa oavsett choke i eller ur =)
 

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Dum fråga men ska jag spraya startgas runt båda förgasarna runt gummibäljarna som håller dem på plats? Är det där som tjuvluften kan komma in? :hmmmm:
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Japp det stämmer... kan spraya på vevaxeln bakom variatorn och cyl fotspackningen med.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Kan tillägga också att den går perfekt på tomgång om jag stänger av choken och motorn är varm, men så fort jag gasar och den börjar driva så dör den.

Låter som att lågfartarna fungerar, men att dina huvudmunstycken har oxiderat igen.....(antar att du inte har dränerat förgasarna sommartid). Serva gasarna & kolla nålarna, alt. höja dem, så ska du se att det nog löser sig....
(stiften blir givetvis svarta av all choke-körning,tar ju som bekant ett tag at bli av med "svärtan")