Misstänkt nypning Pro X 440 (behöver råd&tips)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Fick en misstänkt nypning på skotern idag.
Har inte felsökt mer än gjort ett komptest ännu.

Var rätt kallt idag, och kallare väder kräver högre bestyckning, eller hur?

Körde rätt lugnt över en sjö när det blev tvärstopp.
Efter det så kändes den lite trög när jag drog i startsnöret, men det släppte efter kanske 2-3 lätta och försiktiga ryck.
Sedan vägrade maskinen starta, den tände till, men mer hände inte.
Tog bort båda stiften, och kände komp med tummen på båda cylindrarna och det kändes ok.
Efter detta så fick maskinen stå en stund medans vi funderade på vilken väg och hur vi skulle bärga.
När vi sedan tog snöre och skulle dra den så var mattan helt låst, rörde sig inte alls. Kunde detta vara problemet, eller hade jag fått två ras samtidigt?

Provade än en gång rycka igång skotern och då tände den till och startade, gick dom på 1½ cylinder och poffade lite.. Chokade lite och vips så var den igång. Dock var den redigt sur på tomgång.
Provade den lite försiktigt och den verkade gå klockrent igen, inga missljud eller något sådant.
Så jag bestämde mig för att chansa och tog riksvägen hem i lugn takt.
Motorn gick klanderfritt, men den gick tungt, väldigt tungt.

Väl hemma pallade jag upp den och provade dra mattan med handkraft, helt omöjligt!
Började kika, och såg att ena sidan av bakre boggiefästet, där har axeln ätit sig ner i ena aluklossen, vilket inte är någon big deal. Bara köpa ny "kloss". Mattan verkar dessutom väldigt hårt spänd.

Kan en något snål bestyckning, och en väldigt tungdragen matta göra så att maskinen nyper? Detta är iaf min teori.
När den bakre axeln äter sig in i denna "dropbracket"/alukloss, vad händer?
Boggiehjulet på den sidan verkar också blivit lite tilltryckt då det glappar rätt ordentligt.

Gjorde några komptest, och med en halvljummen motor, så fick jag ca 9,2 på en cylinder och runt 9,8 på den andra, är detta ok?

Behöver som sagt lite tips och funderingar kring problemet.

Blev en väldigt lång tråd, men jag beskriver gärna problemet så bra jag kan, för att få så bra svar som möjligt..

Tacksam för hjälp.

:beer:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kompet är ganska normalt iallafall. Skiljer så lite, om det börjar vara bortåt kilot i skillnad bör man fundera på kolvbyte.
Släpp mattspänningen och kolla om nåt lager i boggien eller på drivaxeln har skurit, kanske därför den går tungt?

Du skriver att det tog "tvärstopp". Låste sig mattan då du körde, alltså??
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Får göra något komptest till och se vad jag får för resultat, ska det göras på kall eller varm motor?
Ja, mattan låste sig och motorn dog när detta hände.
Hade nog blivit ett skapligt resultat om det varit ett bromstest :laugh:

Jo, jag misstänkte att det var ett drivaxellager eller liknande först, men samtidigt så känns mattan så galet spänd.
Hur är det man säger, 1 liter mjölk mitt på och den ska sjunka ner hur många cm?

Förresten, nån som har bestyckningstabell för denna snurra?
 
R

Robin

Får göra något komptest till och se vad jag får för resultat, ska det göras på kall eller varm motor?
Ja, mattan låste sig och motorn dog när detta hände.
Hade nog blivit ett skapligt resultat om det varit ett bromstest :laugh:

Jo, jag misstänkte att det var ett drivaxellager eller liknande först, men samtidigt så känns mattan så galet spänd.
Hur är det man säger, 1 liter mjölk mitt på och den ska sjunka ner hur många cm?

Förresten, nån som har bestyckningstabell för denna snurra?
1. Både kall och varm.

2. Så pass löst att den inte rapplar, sådana tumregler som cmrar hit och dit är bara gojja..


Kollat över variatorerna? Kan ju ha låst remmen i samband med att mattan nöp tag och därmed låser motorn, sedan släpper det allt eftersom du drar runt primären så den får växla tillbak till utgångsläge.

Kolla Drivaxel lager, lager på sekundären, boggie lager, kedjehus och justera mattspänningen.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Okej, men ska kompet skilja mellan kall och varm eller vad?
Just nu så är mattan såpass hårt spänd att den nästan ligger tätt mot slidesen trots att man har grejorna upphissade..

Jo, det här med att dom växlade ut till utgångsläge då jag drog, det kan jag faktiskt köpa, men frågan är ju vad som hänt, eftersom motorn betedde sig jäkligt knepigt efter detta.

Om mattan/drivaxeln tvärstannar vid 7000rpm, vad kan hända med motorn då? Med tanke på att den tvärdog och blev ruskigt skum när jag skulle provstarta.
Sur, gick på en cylinder, poffade och grejade.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. Okej, men ska kompet skilja mellan kall och varm eller vad?
2. Just nu så är mattan såpass hårt spänd att den nästan ligger tätt mot slidesen trots att man har grejorna upphissade..
3. Om mattan/drivaxeln tvärstannar vid 7000rpm, vad kan hända med motorn då? Med tanke på att den tvärdog och blev ruskigt skum när jag skulle provstarta.
1. Spelar ingen roll om motorn är kall eller varm, det som är viktigt är att det inte skiljer mer än ett kg på höger och vänster cylinder. Det ska vara minst 8-8,5kg men helst över 9 för att vara ok.

2. Som jag skrev tidigare, släpp mattspänningen ordentligt och kolla.

3. Om detta händer så borde: A:remmen slitas sönder? B:Krokig vevaxel? (i bästa fall bara variatoränden).

Nu behöver det ju förhoppningsvis inte vara så allvarligt, börja med boggien, så får du se vart det leder...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Japp, ska släppa mattspänningen ikväll och se hur det känns då.
Förhoppningsvis så kan man med handkraft snurra mattan via sekundären när detta är gjort.

Uppdaterar tråden när jag vet mer.
mer tips mottages gärna.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skulle inte tro att den nypit, klart motorn dör när mattan låser sig du har inget 4t vrid i den där lilla snurran så den orkar knappast börja slira när mattan är låst :D

Men som sagt gör ett kompprov när motorn är uppe i arbetstemp. Och angående bestyckningen så skall du väll ändå bestycka snålare i kallt väder? Kallt ute= mindre bensin behövs för att kyla motorn Varmt ute tex våren= mer bensin krävs för att kyla motorn eftersom att snön som åker på kylarna redan är ljummen.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Kallt väder kräver mer sås.

Eftersom maskinen vägrade starta efter händelsen, och när den väl gjorde det startade på 1½ cylinder, poffade och fräste så känns det ändå som motorrelaterat.
Men jag ska riva ner boggie och kolla vad som gör att den går så grymt tungt..

Men Stins1!, du har rätt.
Som jag skrev, kallt väder kräver mer soppa, medans varmare väder kräver mindre.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Skulle inte tro att den nypit, klart motorn dör när mattan låser sig du har inget 4t vrid i den där lilla snurran så den orkar knappast börja slira när mattan är låst :D

Men som sagt gör ett kompprov när motorn är uppe i arbetstemp. Och angående bestyckningen så skall du väll ändå bestycka snålare i kallt väder? Kallt ute= mindre bensin behövs för att kyla motorn Varmt ute tex våren= mer bensin krävs för att kyla motorn eftersom att snön som åker på kylarna redan är ljummen.
Kallt = mer syre i luften
Mer luft/syre behöver mer bensin
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Problemet med att mattan knappt gick runt är löst.
Åkte upp till garaget en sväng igår och började pilla lite.
Krängde av remmen, och provade snurra sekundären, gick snuskigt tungt framåt, och bakåt var det helt omöjligt att röra mattan.
Släppte på mattspänningen och visst, där var problemet.
Nu går mattan runt riktigt, riktigt lätt.
Återstår bara att felsöka vad som gjorde att motorn tvärdog.
Ska kolla bestyckning osv imorgon.

Någon som har bestyckningstabell?!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Problemet med att mattan knappt gick runt är löst.
Åkte upp till garaget en sväng igår och började pilla lite.
Krängde av remmen, och provade snurra sekundären, gick snuskigt tungt framåt, och bakåt var det helt omöjligt att röra mattan.
Släppte på mattspänningen och visst, där var problemet.
Nu går mattan runt riktigt, riktigt lätt.
Återstår bara att felsöka vad som gjorde att motorn tvärdog.
Ska kolla bestyckning osv imorgon.

Någon som har bestyckningstabell?!
Är du helt hundra på att drivaxellagren är hela??
Tycker inte att det ska kunna börja gå så tungt bara rätt som det är...
men om nåt lager håller på skära så går det ju lättare igen om man släpper belastningen på det som du nu gjort...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nja, jag tror faktiskt att mattan gått så här trögt en längre tid utan att jag märkt det.
Jag har inte ägt skotern någon längre tid så jag har inte haft något att jämföra med.

Skotern gick ju att köra med mattan så här spänd, och den kändes för mig "som vanligt".
Så jag tror att ett problem är löst nu, men jag ska kolla drivaxellagren för säkerhetsskull och fetta in dem rejält. Enklast sätt att kolla detta på?
 
R

Robin

Så jag tror att ett problem är löst nu, men jag ska kolla drivaxellagren för säkerhetsskull och fetta in dem rejält. Enklast sätt att kolla detta på?
Bara känna efter glapp och lyssna efter oljud.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Känner inga glapp i drivaxeln eller liknande iaf.
Varit iväg och pillat lite ikväll.

Bestyckning 300 på huvudmunstycke och 35 på lågfarten.

Känns jävligt snålt här uppe?
Ena stiftet var gyllenbrunt sist jag kollade, men det andra var rätt ljust.
Så kanske den kan vara snålställd via luftskruven på ena förgasaren?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Kompisens Pro x 440 -01 med -03ans 440. Stanna på lägdan och blev stum, efter ett tag gick det att dra i snöret. Kan säga att den var skuren på båda kolvarna ena var vit medans den andra kolv toppen var mörkfärgad. Den som var värst skuren var den ljusa som kolven var helt förstörd, såg inte så ut uppifrån när toppen var av. Då trode man att den mörka som det fattades bitar av.

Så ett tips lyft av toppen och kolla.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ja, men min maskin går ju som den ska igen, utan skrammel och har helt okej komp.
Bör inte vara några skurna kolvar då tycker jag.