Misstänkt nypning Pro X 440 (behöver råd&tips)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag får nog kanske ta och göra det.
Spikningar, vad beror det på egentligen?

Förtändning, fel oktanhalt är väl två orsaker?
Såg att min tändning var ställd på D, så nu har jag klickat den till E, där den ska vara?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Pyrro så där såg min kompis 01as 440 pro x motor ut. Ser att du har fyllt vevhuset med glykol ajaj. Glykolen måste avlägsnas innan man lyfter cylindrarna. Du har med stor sanolikhet förstört vevlagren.

Spikningar kan ju beror på att du kör på fel oktantal m.m.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Är väll inte mitt fel att glykolen fyller vevhuset?

Toppen är en skapelse av tidigare ägare, som spikade förmodligen sönder kolv och allting. och sedan bara bytte kolvar.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag ska ta och lyfta toppen eller cylindrarna i helgen.
Tycker iofs inte att det ska vara några problem när kompen är ok? :)

Kanske är det lika bra för att vara på den säkra sidan.
Släppa slangen längst ner mot pumpen och tömma all glykol, sedan är det bara att lyfta cylindrarna?
 
Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Med blåst packning så tjänar man inte så mycket på det då det redan är fulla vevhuset med glykol :p

Hur skulle glykolen ens kunna förstöra ett lager?
Jag får det inte att gå ihop i mina öron, vill gärna lära mig.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
skaffa packningar först.
lyft toppen/topparna och kolla in genom avgasportar/insug och lys med lampa så spar du cyl-fot packningarna.

Med blåst packning så tjänar man inte så mycket på det då det redan är fulla vevhuset med glykol :p



Hur skulle glykolen ens kunna förstöra ett lager?

Jag får det inte att gå ihop i mina öron, vill gärna lära mig.




jo pyrro, en av glykolens härliga egenskaper är också att den ställer till så oljan inte fäster på delarna som behöver smörjning, glykol glider heller inte speciellt bra, snarare tvärtom den övar friktionen när den ångas. samt att den gärna inte vill komprimeras heller så plaskar den upp så kan man även skada topp/kolv/vevstake osv



hoppas du blev lite klokare.



mvh
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
jo pyrro, en av glykolens härliga egenskaper är också att den ställer till så oljan inte fäster på delarna som behöver smörjning, glykol glider heller inte speciellt bra, snarare tvärtom den övar friktionen när den ångas. samt att den gärna inte vill komprimeras heller så plaskar den upp så kan man även skada topp/kolv/vevstake osv

hoppas du blev lite klokare.

mvh
Ballt.
Men med tanke på vad det skulle kosta att repa motorn så blir det nog inget av dem.

Bättre leta sig en 6-7-800.