Big pipe dör efter 15min, kolvar=havererade orsak 95 oktan?

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Big pipe dör efter 15min, kolvar=havererade orsak?

Brorsan har köpt en Big pipe x 98, och den går bra i motorn, men häromkvällen när han var ute och testade den för första gången sen han köpte den så dog den plötsligt.

körde konstant 50km/h i ca 15min innan den bara helt plötsligt dör och stannar. Han försökte sedan dra men inget hände, drog säkert i 20min utan resultat. Sedan bokserade jag hem skoter och då lät vi den stå i en dag innan jag proade igen. Drog kanske 3 gånger innan den startade. Efter 15min hände samma sak igen de har nu upprepats ett antal gånger efter det.

Han har felsökt skoter och har nya stift och rengjort förgasarna men de funkar endå inte.

Tacksam för svar //DennisA
 
Last edited:

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Sitter det en MPEM box på dom där motorerna?

Annars kan det även vara CDI Boxen som dör när den blir riktigt varm, men det bör den ha blivit innan 15 min. Skadar väl dock inte att kolla..


Prova stoppa MPEM (Om den nu finns)/Cdi boxen i ugnen några timmar i runt 70 grader..
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Sitter det en MPEM box på dom där motorerna?

Annars kan det även vara CDI Boxen som dör när den blir riktigt varm, men det bör den ha blivit innan 15 min. Skadar väl dock inte att kolla..


Prova stoppa MPEM (Om den nu finns)/Cdi boxen i ugnen några timmar i runt 70 grader..
Vad jag vet så sitter det ingen MPEM box utan bara en vanlig cdi.
Får testa stoppa den i ugnen då. :)
Får hoppas att det är de, en kompis trodde de va statorn, kan det möjligtviss vara den som *****s?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Har hört om flera som haft det problemet med CDI Boxen, att den tvärdör när skoter blir varm.. Sedan startar den när den är kall igen, och går bra tills den blir varm.

Så prova det med ugnen, 70 grader några timmar..
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Har hört om flera som haft det problemet med CDI Boxen, att den tvärdör när skoter blir varm.. Sedan startar den när den är kall igen, och går bra tills den blir varm.

Så prova det med ugnen, 70 grader några timmar..
Hur länge tar det innnan den blir varm?
Och varför blir den så? är det fukt?
Fler som har några förslag, ä'r tacksam för tips :)
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Väldigt slitna kolvar/kolvringar kan göra att den har svårt att starta när den är varm.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Väldigt slitna kolvar/kolvringar kan göra att den har svårt att starta när den är varm.
Men den borde inte dö efter 15 minuter...


Hur länge tar det innnan den blir varm?

Och varför blir den så? är det fukt?

Fler som har några förslag, ä'r tacksam för tips

Antingen fukt, eller så är det nån lödning eller lindning som är dålig. Och efter ungefär 15 minuter så har det blivit så pass varmt att det glider isär
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Väldigt slitna kolvar/kolvringar kan göra att den har svårt att starta när den är varm.
Kompen var iaf okej, vi kollade iof när motorn var halv varm, men det ska väll inte göra så stor skillnad?
Men den startar iaf enkelt om man köra fem minuter och sen stänger av den och drar igång den igen. För övrigt startar den äen på första draget när den är kall.

Ehnebom: Okej, får bli till att testa värma den och om inte de går så får det bli bytte.


Mer tips tack! :D
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Låter precis som kassa ringar,Cylindern hinner expandera mer än kolvringarna när motorn uppnår sin arbetstemp så kolven tätar inte riktigt mot cylinderväggen och du får ett kompressionsfall, sedan när motorn är sval igen så går det hur bra som helst.

Ta och varmkör motorn och gör ett komprov, kan vara lurigt det där. Hade själv en indy som visade 8.2kg vid ljummen motorn sen helst plötsligt vid arbetstemp sjönk kompen ner till 4kg inom loppet av några min.
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Låter precis som kassa ringar,Cylindern hinner expandera mer än kolvringarna när motorn uppnår sin arbetstemp så kolven tätar inte riktigt mot cylinderväggen och du får ett kompressionsfall, sedan när motorn är sval igen så går det hur bra som helst.

Ta och varmkör motorn och gör ett komprov, kan vara lurigt det där. Hade själv en indy som visade 8.2kg vid ljummen motorn sen helst plötsligt vid arbetstemp sjönk kompen ner till 4kg inom loppet av några min.
Okej, får kontroller de oxå. Men den går riktigt bra innan, men sen smäller det bara till.

Någon som vet hur man med säkerhet kan faställa att cdin är paj?
Notera även en sak sisst vi körde den, den va ganska varm... så de rök endel från kylaran.
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Big pipe som dör efter 15min

Jag tror vi hitta felet:
Bild 1
Bild 2

Jäkla surt, speciellt att brorsan köpte den för en vecka sen och har inte hunnit köra mer än någon kilomter. :evil:

Nån som har nån anning om vad man ska göra?
Måste man ha Öd kolvar? och vart hittar man dom till 670 ho?
Vad har utlöst haveriet?
Och vad är orginal bestyckning?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Sv: Big pipe som dör efter 15min

ÖD Kolvar ska väl inte behövas ifall den inte är borrad.

Såg ju inte riktigt på bilden, men det kanske räcker att hona om dom?
Kika på Duells, Rinab, Stenmarksmaskin t.ex. Där bör det finnas kolvar!

Tråkigt med haveri direkt! :(
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Big pipe som dör efter 15min

ÖD Kolvar ska väl inte behövas ifall den inte är borrad.

Såg ju inte riktigt på bilden, men det kanske räcker att hona om dom?
Kika på Duells, Rinab, Stenmarksmaskin t.ex. Där bör det finnas kolvar!

Tråkigt med haveri direkt! :(
Bror for ner på motorslipen, dom skulle ta 2500:- med borrning plus nya Öd kolvar.
Nån som har nån anning om hur man kan kolla så veven är rak? Kanske lika bra att kolla när man äll är igång...:confused:

EDIT:Tror att vi löst gåtan vad gäller haveriet.
De är troligtviss bränslet, den är körd på 95 oktan men inge länge alls... Kan det möjligtviss vara de? som gjort att det slutat som de gjorde?
Läste att 2stroke sa att om man kör 670 x på 95 blir det en dyr historia, men det konstigaste verkar att en polare till mig har en 670 x och han kör på 95 och inte har den skurit ännu. Så det låter ju lite väll om man kör nån enstaka kilometer och så har den redan skurit. eller?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
********** LYNX Enduro Big Pipe-X ( 1998 )
**************************
*************************
***************** som skar.

Tacksam för svar // Dennis A.
;) Kapade ner texten en aning...


:hmmmm: Hmmmm.....

1998 Hade inte LYNX tillgång till 670-X motorn i sina konsument maskiner !

Så någon sådan motor kan inte din bror ha i sin maskin såvida det inte är bytt efteråt.



.
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
;) Kapade ner texten en aning...


:hmmmm: Hmmmm.....

1998 Hade inte LYNX tillgång till 670-X motorn i sina konsument maskiner !

Så någon sådan motor kan inte din bror ha i sin maskin såvida det inte är bytt efteråt.


.
Den är importerade från Finland ;)
Enligt reg. pappret ska den vara från -98 och enligt chassit är det en big pipe x.
Hur ser man skillnad på 670-X motorn och vanliga?

EDIT: Är troligtviss -99 årsmodell med tillverkad -98
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kan det möjligtvis vara bränslets fel ?
Motorn är körd på 95 oktan men inge länge alls...

Läste i ett gammalt inlägg där 2stroke sa att om man kör 670-X på 95 Oktan kan det bli en dyr historia.

Det konstiga är att en polare till mig har en 670-X och han kör på 95 Oktan och inte har den skurit ännu...

Så det låter ju lite konstigt att om man kör nån enstaka kilometer och så har den redan skurit. eller ?
Jaaaa, 670-X / HO motorn bör ej köras på svensk 95 Oktan !


Kan vara massor av orsaker till att den skurit på det sättet den gjort..

Men jag tycker det nästan ser ut som "smörj" brist och inte bränsle brist.


.
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Jaaaa, 670-X / HO motorn bör ej köras på svensk 95 Oktan !


Kan vara massor av orsaker till att den skurit på det sättet den gjort..

Men jag tycker det nästan ser ut som "smörj" brist och inte bränsle brist.
Så det blir till att ställa upp olje pumpen isf, men borde inte vevaxeln oxå ta stryk? Kan det ha nått att göra med att en slutburk suttit där innan som kanske inte varit till 670-X / HO (Verkade desutom vara hemmabyggd)?
Tack för all hjälp hittils iaf :D
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan ju ha drömt men ska inte x/ho motorn ha ett kryss ingjutet på toppen?
Typ mitt på nånstans eller är det så på alla 670? Har iallafall de på min HO-99
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Som jag sa så hade brorsan beställt kolvar idag.
Han beställde till en rotax 670 ho -98 från företaget som borrade cylindrarna tror ni att dom passar om de nu är en bigpipe X vill säga ?
OBS !!
Det är helt olika kolvar till vanliga Rotax-670 & Rotax-670 X / HO

Det går åt "HELVETE" om man monterar in fel kolvar !
( Vilket många har gjort ! )

Förbrännings rummet och kolv topparnas utformning är helt olika mellan motor typerna.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

:beer: Härligt att se fler LYNX'ar i garaget ! :beer:
....men jag ser något i nedre vänstra hörnet som LO-Katten släpat in. :D


.