Familjeskoter med lekkapacitet max 20.000?

Pine

Medlem
3 jan 2009
12
0
1
AC
Prio är att skotern ska bra drivtsäkerhet och slittålig. Dubbeldyna och gärna med back. Skotern kommer mest användas till att åka på kortare dagsturer med pulka, men ska också gå att leka och köra lite hårdare på led. Den får dock inte vara för tung då the old folkes inte kommer orka dra lös den om dem kör fast.

har kikat på:
- Lynx Rave 670 Touring -95. Allt original. 1100 mil, lite småfix med styrstål, lykta, samt en del skönhetsfel med sprickor i huv och ruta, reva i dynan. Jämn kompa på båda cylindrarna 8.5-9 kg, samt ny primärvariator. fräsch 32mm matta. Öhlinare runt om.

- Polaris XLT 600 SKS -94. ca 900 mil. Nyligen renoverad motor, standardreva i dynan, någon form av oljeläckage vid vänster top/utblås. Jämn kompa på alla tre cylindrarna 6,5-7 kg. Gick helt oki, men kändes väldigt ostabil när man åkte två. Ville lätt åka på en skida och nästan tippa utan större gaspådrag.

Frågor:

Hur viktigt är det att gå upp i motorstorlek för att slippa sönderkörda motorer på dessa årsmodeller som oftast har gått över 1000 mil?

Hur mycket tjänar man på att det är Öhlinare runt om istället för andra dämpare, när det kommer till komfort och slitage av övriga skotern?

Om något med skotern går sönder (motor/boggie/elektronik) vilka är mest lättskruvade och billigast att köpa delar till?

Vilka motorer/modeller är mest pålitliga? Har hört att Rave 670 är bland det mest pålitliga som finns från tiden -95...

Vilka övriga modeller kan vara värda att titta på?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...
Frågor:

Hur viktigt är det att gå upp i motorstorlek för att slippa sönderkörda motorer på dessa årsmodeller som oftast har gått över 1000 mil?
En större motor behöver inte vara i bättre skick än en mindre. Hade en ET340 som gått 1800 mil utan problem när jag sålde den.
Hur mycket tjänar man på att det är Öhlinare runt om istället för andra dämpare, när det kommer till komfort och slitage av övriga skotern?
Öhlinare är bra för att kunna ställa in fjädringen precist. De är också hållbarare än "vanliga" dämpare och OM de går sönder så kan kam renovera dem. För en ledåkare i måttliga farter skulle jag inte tro att de ska ha någon avgörande betydelse.
Vilka motorer/modeller är mest pålitliga? Har hört att Rave 670 är bland det mest pålitliga som finns från tiden -95...
Ja - 670-motorn var nog den bästa "värstingen" som byggdes på den tiden. Rotax 470 och 582:a (senare 583:a) är också väldigt driftsäkra motorer omän med lite mindre hästar.
Vilka övriga modeller kan vara värda att titta på?
Indy 500 SKS?
 

Pine

Medlem
3 jan 2009
12
0
1
AC
Har inte Indy 500 SKS samma chassi som 600 xlt sks? Tänkte med avseende på att den kan upplevas som ostadig.

Hur är driftsäkerheten på polaris från -94. Håller dem samma standard som Rotaxmotorerna?
 

Skidoolainen

Medlem
27 dec 2008
38
0
1
Sundsvall
Jag har för mig att rave kan vara lite tunga att lyfta om man fastnar i lite djupare snö :)
Men den brukar ju omnämnas som den bästa skotern från den här tiden i kvalitet och så...men har aldrig haft någon själv.

Har haft en Artic Cat Prowler 92 som gick jäkligt bra för en touring och var även en fin och bekväm familje släde :)
 

Pine

Medlem
3 jan 2009
12
0
1
AC
Tittat lite på en Ski doo Formula 3 -96, med 32mm mattkam, back och ny CDI-box.

Hur är denna 600 motor jämfört med Rave 670 motorn och xlt 600:an?
Övriga skillnader, typ: boggie, vikt, dämpning och hållbarhet?

Kan det vara nånting?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
F3:an är väl ingen dum skoter om man ska ligga efter led 95% av körningen. Har för mig att de har haft problem med att stiften slogs igen, åtminstone var det en av varningarna som jag fick när jag kollade på F3:eek:r för några år sedan.

Beträffande fjädring så undvik 96:an som har C7-boggi (med två liggande dämpare bak). 97-99 har en betydligt bättre boggi.

Skotern i sig är nog några kilo tyngre än motsvarande (643/670/700) på grund av att det är en trippel i den och då dessa kilon ligger direkt över skidorna så kan jag tänka mig att den blir tungkörd i lössnö.

När du kollar på skotrar så titta runt nitarna på bandtunneln. Om färgen har börjat flagna runt nitskallen är detta ett tecken på att skotern har körts hårdare/våldsammare än den är byggd för. (Nitarna har rört på sig vid hårda landningar/körning efter puckelpistleder) Titta i första hand runt nitarna som inte har någon förstärkningsplåt bakom sig.
 

Pine

Medlem
3 jan 2009
12
0
1
AC
Mycket användbar information. Uppskattas. Andra åsikter om lite sportigare familjeskotrar från 90-talet? I synnerhet driftsäkerhet, hållbarhet och framkommlighet.

Åsikter om Lynx Rave 670, Polaris XLT 600 SKS och Ski-doo Formula 3 är naturligtvis fortfarande välkommet.

Hur stor skillnad gör det att ha 23mm, 25mm och 32mm kammar? Jag tänker främst på lössnö och på våren när det är blötsnö, och man kanske ska dra en pulka.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Lynx Rave 670 BigPipe är en riktigt skön ledskoter och det är inga problem att skjutsa om du har en dubbeldyna! Sen att den har pulver under huven gör det ju inte sämre! Går att köra hur fort man vill (Inte riktigt men nästan) på leden
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
En polaris RMK -98 borde du kunna få för 20k. Funkar på led och funkar utmärkt utanför om man inte ska vara värst. Dessa maskiner finns färdiga med back och dubbeldyna.
 

Pine

Medlem
3 jan 2009
12
0
1
AC
Vad finns det att säga om Arctic cat Wildcat 700 efi -93?
Har hört att efi:n kan krångla och att cylindrarna har tjorvat på någon annan modell.

Vad är den allmänna uppfattningen om denna skoter?
 

Pine

Medlem
3 jan 2009
12
0
1
AC
Har dykt på en annons på en prowler 550 -95.
Vad har den för köregenskaper och hållbarhet? Äre nå å gasa me?