Jordfel eller vad tror ni?

Kolåsen

Medlem
4 jan 2009
16
0
1
48
Östersund
Jag har en Artic Cat Panther 440-98.
I helgen började den gå mäkligt. Den svarade inte på gaspådrag utan "bluddrade" bara. På tomgång gick den som vanligt men så fort jag gav gas "dog" den. Dessutom lös lyset dåligt. Lampan gav ifrån sig ett mer orange sken precis som om spänningen var för låg. Det slutade med bogsering :mad:
Dagen efter startade jag den och den gick precis som vanligt i ett par minuter innen felet uppstod igen. Det gick att köra men den gick dåligt och bluddrade mest.
Jag har nytt batteri så det kan knappast vara det....

Någon som vet vad det kan vara?

Kolåsen

Medlem
4 jan 2009
16
0
1
48
Östersund
Funderade själv på om det kunde vara CDIn när den blev varm. Men den hinner väl inte bli varm på 2 minuter? Har funderat på om det kan vara något jordfel..... Tänkte prova med att dra RK kabel mellan motorn och chassit för att se om motorn jordar dåligt. Vad tror ni om det? Jag hade det problemet med bilen.... eller brukar det inte vara något problem med att motorn är dåligt jordad på skotern...

Men jag ska kolla CDIn. Några fler tips? Ska även prova att mäta spänningen så inte det är spänningsregulatorn....

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
om den dör när du gasar på då kan det vara stor risk att stoppen i gasen har hängt/frysit sig, prova att ha på tummvärmaren ett bra tag lr att du kör in den i ett varm garage då borde de funka. lr så kan du prova att trycka in fästet på gasen mot mitten av styret och gasa.

de dära hände för jag igår och jag trodde samma sak hade hänt.

Kolåsen

Medlem
4 jan 2009
16
0
1
48
Östersund
om den dör när du gasar på då kan det vara stor risk att stoppen i gasen har hängt/frysit sig, prova att ha på tummvärmaren ett bra tag lr att du kör in den i ett varm garage då borde de funka. lr så kan du prova att trycka in fästet på gasen mot mitten av styret och gasa.

de dära hände för jag igår och jag trodde samma sak hade hänt.
Hmm.... låter lite enkelt..... Men det får gärna vara det felet!!!:laugh:

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
funka de inte att bara ha igång tumvärmare?
kan ju vara så den ha fått sig nån smäll så du kanske måste dra ut kabeln för den, om det nu är det som är felet.

Kolåsen

Medlem
4 jan 2009
16
0
1
48
Östersund
funka de inte att bara ha igång tumvärmare?
kan ju vara så den ha fått sig nån smäll så du kanske måste dra ut kabeln för den, om det nu är det som är felet.
Skotern står i stugan som ligger ca 15 mil härifrån. Ska kolla lite enklare saker när jag åker upp som tex k-sprit. Ska även prova med tumvärmen.
Fungerar inte det ska jag dra hem den. Jag är amatör och är tacksam för alla tips!

Kom gärna med fler!!!

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Exakt samma som symtom du beskriver
hade jag på min arctic gat för 2 vintrar sedan
Jag byte tändspole gjorde ren förgasare+bränslepump
Just då så höll jag på och drog fram virke med timmerdonningen
och den bara blöddra när jag skulle iväg
Felet var faktiskt cdi boxen som var felet
Jag bytte cdi sen fungera det som förut
det var inga problem att starta och på tomgång
men den bara blöddra när jag skulle iväg
mitt tips bytt cdi eller prova bytt med nån som har.

Jag har en Artic Cat Panther 440-98.
I helgen började den gå mäkligt. Den svarade inte på gaspådrag utan "bluddrade" bara. På tomgång gick den som vanligt men så fort jag gav gas "dog" den. Dessutom lös lyset dåligt. Lampan gav ifrån sig ett mer orange sken precis som om spänningen var för låg. Det slutade med bogsering :mad:
Dagen efter startade jag den och den gick precis som vanligt i ett par minuter innen felet uppstod igen. Det gick att köra men den gick dåligt och bluddrade mest.
Jag har nytt batteri så det kan knappast vara det....

Någon som vet vad det kan vara?