Oljud i motorn 600 XC SP -00 Behöver hjälp

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Sv: Oljud i motorn 600 xc sp -00 ;( need help

Jag hade ett oljud från min variator trodde jag, det slutade med att den skar på nedre vevstakslagret.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hittat felet (SKÖNT)! Skruvade av toppen och cylindrarna. Visade sig vara vevstaks lagret på den högra sidan som glappar. Och det verkar glappa rejält! Är det något mer man borde byta medans man ändå håller på?

Att ta av toppen och cylindrarna vad inga problem, men hur är det med resten av motorn? Är det krångligt? har sökt efter guider men inte hittat någon.

Har mest skruvat med bilar förut så är inte så super haj på skotermotorer :|

R

Robin

Inga som helst problem att dela på blocket, dock behöver du både en Variator och svänghjuls avdragare.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Då var motorn ur! Ska skicka iväg den till en som ska pressa i lagret till vevstaken. Märkte också att ett motorfäste var av (aluminium fästet) har kollat på diverse reservdels sidor på internet, men hittar inga! dom har bara kuddarna eller vad man ska kalla dom när man kikar under "motorfäste" på alla sidor, heter dessa aluminium stag något annat?

R

Robin

Då var motorn ur! Ska skicka iväg den till en som ska pressa i lagret till vevstaken. Märkte också att ett motorfäste var av (aluminium fästet) har kollat på diverse reservdels sidor på internet, men hittar inga! dom har bara kuddarna eller vad man ska kalla dom när man kikar under "motorfäste" på alla sidor, heter dessa aluminium stag något annat?
Du får nog svårt att hitta en motorplatta om det inte kommer orginal från ÅF.
Annars kan det ju vara värt att besöka annons siterna och leta begagnat samt skoterskrotarna, prova Storumans skoterskrot samt Luleå Skoterdemontering.

Kan ju också kanske vara värt att svetsa?

R

Robin

Enligt Parsland kostar dem 51$ st, så du får nog räkna med en minst 800kr/st här i Sverige.

För övrigt kan jag kika efter om jag inte har kvar mina gammla motorfästen från min 600ves motor. Ser enligt sprängskiss ut att överens stämma med ditt chassie också.
Chansen är liten men den kan finnas, jag ska kolla efter och återkomma.

R

Robin

Tyvärr kan jag ej återfinna dem, då är dem säkerligen slängda med allt annat skrot när garaget städades ur senast.

R

Robin

Hittade dem idag vid städning i garaget om du fortfarande är i behov, Pmar dig med mer info.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Finns det inga "pirat" vevstakar till min motor? dom ringde från verkstaden och sa att den staken dom hade beställt inte passade, visade sig vara till modellen som inte har VES och att det enda dom kunde ta hem var polaris orginal för 4.500:- !! Någon som har något tips, känns lite surt att lägga ut 4.500:- på en vevstake ;(