Så du menar av ren panik när det dyker upp någon på leden och du har säg 1sekund på dig att reagera att du automatiskt viker av leden och möjligtvis in i närmsta tall för att spräcka skallbenet emot istället för att tvärnypa bromsen och köra åt sidan?
Betvivlar jag faktist väldigt starkt.
Det är ungefär som för en bilförare som blir panikslagen utav att det ex står vilt på vägen, jag tror inte någon av ren reaktion fortsätter hålla samma gas och kör ner i diket än tvärbromsar av ren panik och försöker undvika djuret i möjligaste mån.
Att chansa med fungerande bromsanordning på en skoter är ungefär lika korkat som att köra rattfull..
Vet själv av när jag förra året tappade bromsförmågan uppe på fjället efter en liten klättring, att köra ner från berget var inte alls speciellt kul.
Med lederna vi har här (puckelpist) och glapp styrning på skotern så är det väldigt sällan jag åker fortare än 40-50 på leder med den. Undantagen är på åkrar och isar där det är slätt och fri sikt. Så någon större risk att behöva panikbromsa där finns inte.
Om något oväntat dyker upp på leden så är det bara att släppa gasen så stannar den relativt snabbt pga trög boggi mm.
Måste jag mot all förmodan panikbromsa så gör jag väl det och styr undan och då kan jag då inte skada någon annan om bromsen inte tar.
Oftast så har jag handen på bromshandtaget när det är trångt och jävligt mest för att gasen har brukat fastna.
Sen att jämföra en bil och en skoter är väl ganska skilda världar. I bilen är det varmt och där bromsar man ganska ofta medans en skoter är man ofta frusen och bromsar väldigt sällan och då blir det fel när man måste bromsa med vänsterhanden istället för foten. Iallafall jag är inte tillräckligt inlärd med att bromsa med handen när det är bråttom.
Sen att jämföra körning med halvdan broms med fyllkörning är väl lite överdrivet. Vet man att bromsen är lite sådär är man ju skapligt berädd på det men med alkohol i huvudet så går det oftast för fort och händer det något så är det ofta ett par hundra meter försent att börja bromsa innan man reagerat. Jag har själv inte kört full men det kan nog jämföras med att åka cykel i det tillståndet. När man själv tycker det börjar luta för mycket har folk redan börjat hjälpa en upp ur diket.
Och sist men inte minst en ursäkt till trådskaparen för att tråden spårat ur något så inihelvete.