Diverse G-type frågor

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Har köpt en -00 670 Rave G-type
Det sitter en borrad 721cc i den, tänkte hosta upp en del frågor och så får ni svara ni som vet.
Jag mailade tikka för något år sedan han skrev något om täta kolvbyten på 747or då dom var rejält portade, någon som har erfarenhet att sånt här och har en uppfattning om när jag bör byta ringar i kolvarna, var beställer jag billigast och bäst sådana mån tro.
Måste jag ta loss toppen och mäta kolven måntro för att beställa?

Sport luftfilter, tvätta dessa hur ofta?, jag måste göra det nu, men annars.
Är det ett måste att olja in dom senare med special olja.

Skidorna och lite så där, tidigare ägare har satt plast ribbor mellan styrstål och plastskidan, jag vet inte om detta kan vara anledningen till att den känns ganska spårig.
Första dagen så hade jag inga problem med att den var spårig, det gick inte att få ner skidorna i backen, helt rabbiat var skotern, men visst det var fränt.
När jag då vänder skotern för att smörja in boogin ser jag att balata remmen är av..... inte konstigt att det var skida ressss.

Ni som satt platsskidor på vad har ni använt för skidor, är det något speciellt att tänka på om man söker plastskidor att sätta på. Alltså är det någon speciell modell man skall välja så dom passar enkelt, jag ser beställer man slp skidor skall jag ha rätta braket för att fästa i skidan.

Är det någon som vet vilka lager det är som skall sitta i spänn/vänd hjulen i boogin, och dom andra mindre hjulen, iof jag kan kolla själv.

Någon som provat fram någon bra variator kalibrering, sitter vit fjäder i sek, kan den måntro vara org?
Plockar nog ner primären under veckan om jag får tid. Inslag ligger kring 4000 lite gubbigt skulle nog varit upp lite.
Måste byta gasvajer först, ***** sjukt koster 690+moms, kollade på rinab 830 tror jag det var den kostade där, det var typ den enda skotern att alla j”#¤% modeller som kostade över 300!.
Mvh
Andre
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
man bör väl olja in ett sportluftfilter så det inte suger in en massa skit mm (rätta mig om jag har fel) och det finns en speciell luftfilterolja som du ska använda. men när du oljar in filtrena så ska du helst använda handskar, och krama ur dom så mycket det bara går = )
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jo det blir till att handla lite olja på spray, nu när jag kommit från urskogen.
Beg vajer och tändlås är på väg. Blir till att meka, sedan är det ju ut med boogin och den där huv plastningen.....
Mvh
Jaha gasvajern ligger på busstation, drog loss locket till växelhuset för att kolla drevningen och skick.
Verkade vara 44på det stora och 25 på det lilla, är det någon som vet om det är original.
Kedjan var en 74 länk. Är det någon som har någon bra garage måttstock på när man måste byta kedja, typ går att vika i sida 2.5cm aaa eller liknande.

Primären sitter som "#¤%% men avdragaren får sitta och lång dra:hmmmm:
Då jag förmodligen har köpt den största grisen så är det en del mek... ha just plastat i hop lyset också:mad:
Mvh
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Jag körde runt på en G-type i 2 säsonger varav, 1 säsong med orginal plåtskidor, och 1 säsong med ett par plastskidor ifrån en -05 Lynx (dubbla styrstål).
Plastskidorna fungerade jättebra på hårdare underlag, men när man väl kom ut i lössnön så bar skidorna upp väldigt dåligt. Så vilket användnings område har du ?
Är det mycket lössnö du kör i så skulle jag inte rekomendera skidorna med dubbla styrstål i alla fall.
Mvh.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Burré: Kan inte hålla med, har också sånna skidor med dubbla styrstål och dom är mycket bättre än orginal skidorna. Visst kan man önska lite mer i lössnö men vafan det är inga skidor för 5k ;)
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Visst är dom mycket bättre än orginal skidorna, men jag säger bara att det finns skidor med andra egenskaper ifall man hade tänkt att surfa i lössnön mycket :)
Enduro 500'an jag hade kändes mycket lättare i framvagnen, mer lätthanterlig, ingen spårkänslighet alls med plastskidorna.
Sen var dom iofs lätt att få dit, köpte ett par orginal bussningar till skidan, skar ut lite gummi för smörjnippeln som sitter på spindeln och dom passade perfekt.
Jag fick tag på mitt par för 1200:- så visst är det mycket skidor för pengarna.
Mvh.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Nu efter att jag sökt runt lite såg jag att skidan som jag köpte till min 500'a var av en äldre modell som fanns på Enduro -02,-03 vet ej vad dom heter, men skidorna på -05 heter CTRL
Mvh.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jaha gasvajern ligger på busstation, drog loss locket till växelhuset för att kolla drevningen och skick.
Verkade vara 44på det stora och 25 på det lilla, är det någon som vet om det är original.
Kedjan var en 74 länk. Är det någon som har någon bra garage måttstock på när man måste byta kedja, typ går att vika i sida 2.5cm aaa eller liknande.

Primären sitter som "#¤%% men avdragaren får sitta och lång dra:hmmmm:
Då jag förmodligen har köpt den största grisen så är det en del mek... ha just plastat i hop lyset också:mad:
Mvh
Ja det verkar vara original då. kollade på brps sprängskiss.
på snow crossen verkade som ha 21/44 72s kedja, det vore nått.:rock:
Mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Någon som vet hur diverse skidoo drev passar till g-typen, verkar ju finnas en del om man vår välja lite andra. Gissar att väljer jag skidoo lager från liknande årsmodeller borde väl de flesta passa eller?
Mvh
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jaha gasvajern ligger på busstation, drog loss locket till växelhuset för att kolla drevningen och skick.
Verkade vara 44på det stora och 25 på det lilla, är det någon som vet om det är original.
Kedjan var en 74 länk. Är det någon som har någon bra garage måttstock på när man måste byta kedja, typ går att vika i sida 2.5cm aaa eller liknande.

Primären sitter som "#¤%% men avdragaren får sitta och lång dra:hmmmm:
Då jag förmodligen har köpt den största grisen så är det en del mek... ha just plastat i hop lyset också:mad:
Mvh
Men äntligen fick jag lös primären, avdragaren så ut som en korkskruv, jag var tvungen att värma och slå med hammaren på avdragaren :afraid: man är ju alltid livrädd då man drar något allt man kan.
Dåren som skruvat i den tidigare har använt två olika fjädrar till glidklackarna. Sedan ser en av rullarna nästan lite annorlunda ut, skall ta loss dom och väga dom samt mäta, sedan har en av ramperna fått en lite annorlunda form, jag menar den är bitvis lite nött.
Då kommer ju frågan, det sitter 300 ramper på nu någon som har tips på nått roligare då jag skall byta, så alla ramperna är likadana?
Ser nu att det sitter original 286 då är det är tydligen bytt i min skoter, skall kika på fjädern också då.
Någon om har någon aning vad som skiljer original ramper mot 300?


Till sekundären då.
Då jag skall byta glidklackar drar jag bara dom upp då? med lite juck :eek:
Hur mycket får sekundären glappa in och ut på axeln, snubben har ju gjort någon speciall variant med brickor :afraid:
Men vad är normalt?
Mvh