Skuren phazer fx -07?

wachen

Aktiv medlem
28 aug 2006
56
0
1
Gävle
Tjenare!
Åkte upp till Vemdalen i tisdags, (30/12).
Vi tog en provtur på kvällen och hann inte mer än 5 mil innan min Phazer Fx -07 dog på ena cylidnern.
alla uppdateringar är gjorda.
åkte ca 40-50 km/h och den tvärdog på höger cylinder och la av sen när jag släppte gasen.
Dagen efter skruvade vi isär halva skotern för att kunna komma åt och göra ett komptest.

7kg i vänster cylinder och 0kg i höger.
Hur kan detta uppstå? tycker att en sådan ny, 4 taktare med alla uppdateringar gjorda som gått 290 mil inte bara ska dö på ena cylindern ?
trodde detta var bland de driftsäkraste maskinerna man kunde åka på.
men tydligen inte?

Vad tror ni det är som har hänt?
Hur kan något av dem gått sönder?
Kolv som gått? Ventil som gett upp ?
borde väll vara LITE komp iallafall om det är så att en kolv har gått? annars borde det vara ett hål i toppen av kolven? och det var det inte när man kikade ner genom tändstiftshålet.

löft bort topplocket igår, men det blev man inte speciellt mycket klokare av.
ska iväg nu och ta bort toppen, kika ventilerna och kolven.

tacksam för svar!

Mvh Daniel
 

wachen

Aktiv medlem
28 aug 2006
56
0
1
Gävle
Det var en ventil som gått.
Funderar nu på att skruva isär de mesta , sen lämna iväg den till firma så det bara är för dem att lyfta på toppen, fixa till det där och montera allt igen.
Eller är det någon som har någon sida, eller kan berätta hur man går till väga?
Hur allt ska vara inställt osv , med kamkedjan osv?
Mvh
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Skruva isrär allting. Lämna bort det och få det fixat och ihopmonterat.

Enklaste lösningen.
Tar inte många minuter för en duktig mekaniker att sätta ihop en sån liten motor.
 

wachen

Aktiv medlem
28 aug 2006
56
0
1
Gävle
Nej precis, det var så jag hade tänkt göra.
Det måste ju som sagt vara den enklaste lösningen!

Någon som har koll på hur mkt en phazer ska varva utan att varva över?
Min varvade strax över 11000 har jag för mig?
Och då sitter det variatorkit monterat, + att den är nerdrevad.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
tror varvstoppet e satt på 11800, den övre regionen av 11000rpm iaf, dock har ja sett 12000 på min mätare.
 

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Vars har du köpt skotern?? Har du inte kvar någon garanti? Yamaha brukar vara bra på att ställa upp även när garantin egentligen gått ut. Hörde på yamaha center i luleå att dom hade repat en venture från 05 som motorn havererat i och yamaha ställde upp och betalade att även verkstadskostnade.. Tyckte det var riktigt snyggt.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vars har du köpt skotern?? Har du inte kvar någon garanti? Yamaha brukar vara bra på att ställa upp även när garantin egentligen gått ut. Hörde på yamaha center i luleå att dom hade repat en venture från 05 som motorn havererat i och yamaha ställde upp och betalade att även verkstadskostnade.. Tyckte det var riktigt snyggt.
Det är för att dom har problem med material utmattning på kedjesträckaren till RS motorerna....
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Vars har du köpt skotern?? Har du inte kvar någon garanti? Yamaha brukar vara bra på att ställa upp även när garantin egentligen gått ut. Hörde på yamaha center i luleå att dom hade repat en venture från 05 som motorn havererat i och yamaha ställde upp och betalade att även verkstadskostnade.. Tyckte det var riktigt snyggt.
Det är också för att det är Yamaha Center i Luleå.. inte vilken handlare som helst :)

Yamaha Center i Luleå säger jag bara ! :rock:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är också för att det är Yamaha Center i Luleå.. inte vilken handlare som helst :)

Yamaha Center i Luleå säger jag bara ! :rock:
Samma handlare som tycker det är okej att sekundären spricker på RX1orna. "Du måste ha kört med turbo" tsssss.

Året efter kom det en förstärkt version. Snarare så att Yamaha ligger bakom allt och sagt vad som gäller till general agenten.

Iofs så hade jag inte köpt min i luleå men men....
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Samma handlare som tycker det är okej att sekundären spricker på RX1orna. "Du måste ha kört med turbo" tsssss.

Året efter kom det en förstärkt version. Snarare så att Yamaha ligger bakom allt och sagt vad som gäller till general agenten.

Iofs så hade jag inte köpt min i luleå men men....
Kan det ha varit i skellefteå? Sen är det så att yamaha handlarna har fått turbo fobi vid inbyten. Eftersom ni kan ju tänka er själv, byta in en skoter som man inte vet om det suttit turbo på och sen ska sälja iväg den och få en nöjd kund. Sen om den rasar är det ju ingen billig åtgärd. Men det finns ju knep som dom kontrollerar ifall det suttit turbo. Inte så roligt för nästa köpare om den rasar, då man köpt en yamma för den ba ska rulla å rulla. :)
 

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Det är också för att det är Yamaha Center i Luleå.. inte vilken handlare som helst :)

Yamaha Center i Luleå säger jag bara ! :rock:
Ja jag är så nöjd. Alla där är ju så grymt trevliga. Har köpt tre nya skotrar där sen 2006 och det finns väl en anledning till att dom är så stora.. Dom är ju i mitt tycke även enormt engagerad i små affärer också där många andra handlare bara tycker man är jobbig.

Yamaha center LULEÅ behövre man säga mer!!!!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har man köpt sin maskin hos dem så gör dom nog lite mer, har man köpt den någon annanstans så är engagemanget lite mindre. Bla fick jag höra hur mkt som var åtgärdat på min under garanti tiden, dvs mer eller mindre allt var bytt i boggien. "Den där maskinen har gått hårt" bla bla bla.

05an såldes i ca 40 ex i Sverige, i Luleå sålde dom ett par. Kanske därför dom inte visste att allt som var bytt i boggien var sk "recalls" dvs det hade kommit fixar till W-armen, justeringen av dämpare, boggie förstärkningar mm. Alla 05'or som inte har dom fixarna går av eller spricker i infästningen :)

Men när det kommer till sekundären tror jag faktiskt att Generalagenten var ansvarig och tycker det är helt ok att en sådan klappar ihop på 300 mil när skotern kostar 150 000 ny.

Samma visa med alla motorhaverier mm, det är Generalagenten som kommer med direktiv som i sin tur har fått order av Yamaha. Vem vill hosta upp 80-150 000 för en maskin där motorn rasar efter 2-300 mil ? Speciellt när man inte kan köpa en komplett ny...

När det kommer till RS motorerna har dom ju ett känt fel gällande kedjesträckaren, och dom jag vet av har fått nya motorer utan tjafs även efter 2 år har gått. Men i dess fall har dom också köpt skotern av handlaren.

Förutom tjafset med sekundär skivan (4500 pix) så är dom helt ok i Luleå. Oftast vet dom vad dom pratar om, så varje år rullar några tusen hos dem. Dock inte skivan som jag köpte ny i USA för 1500kr. Så man kan ju undra vad det hade kostat för generalagenten att ersätta den. 750kr kanske.
Tveksamt att dom betalar nå mer. Återförsäljaren i USA skall ju också ha marginal.

Jag skulle dock få en "rejäl" rabatt i sverige på hela 500kr, lovade handlaren i Luleå.
Vilket är helt okej när det ryker från deras marginal peng.

Men det börjar bli dags att för hela ledet att förstå att sakerna skall inte gå sönder efter ett par hundra mil :)
Bussningar, dämpare , boggi sånt kan ju hända beroende på körstil, men en variator skiva ? Den ska väl ändå hålla.