edge x motar i lössnö vid fullgas

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Min edge x motar efter ett tag i lössnö på full gas. t.ex. om jag åker och burkar på full gas så efter ett tag så sjunker rpm med 1000 och det hörs att motorn börjar gå tungt. Lika om jag åker rakt fram på lössnö och håller fullt. Märkte detta när jag skulle tävla mot en kompis i lössnö. Har inte varit så förut och det blir inte heller så på packad led eller sjö. Nån som har nån idé va det kan vara?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sätt dit en sån där plåt framför utblåset under baljan så ska de nog bli bra:hello:

/
Bola...........
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sätt dit en sån där plåt framför utblåset under baljan så ska de nog bli bra:hello:

/
Bola...........
tror inte det beror på utblåset. för det vart även när jag burkade till vänster = utblåset uppe i luften.

Prova att slacka fjädern i sekundären
Ändra på hålen menar du då? eller annan fjäder?

För det är juh precis som om den växlar för mycket efter ett tag om den inte har nå motstånd vilket den har på packad led.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kolla så du inte får luftburken full i snö, hade precis samma problem på en edge rmk låneskoter.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Kolla så du inte får luftburken full i snö, hade precis samma problem på en edge rmk låneskoter.
kanske, kanske inte är tveksam till det också men jag ska kolla upp det nästa gång också.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Ändra på hålen menar du då? eller annan fjäder?

Ändra på hålen. Se efter vad den står på nu och prova att slacka den ett snäpp. En stor fördel att ha rätt verktyg, tror det finns någon tråd om hur man gör egna verktyg till just din variator. Annars brukar det lösa sig med lite fantasi och en skvätt vilja :)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Ändra på hålen. Se efter vad den står på nu och prova att slacka den ett snäpp. En stor fördel att ha rätt verktyg, tror det finns någon tråd om hur man gör egna verktyg till just din variator. Annars brukar det lösa sig med lite fantasi och en skvätt vilja :)
jag har dela likadan förut och det går bra så länge man är två :p Så det ska nog inte vara nå problem. tack ska se om det var temporärt bara blir det så igen så kanske jag ska prova det du sa.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Om den sjunker i rpm så ska du spänna fjädern i sekundären inte slacka den...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Normalt så släpper man på förspänningen i lössnö:hmmmm: den ska inte tappa rpm i lössnön det går tungt nånstans leta och åter leta.
Tror att du har nåt problem med variatorn/torerna:hmmmm2:
Har själv en px2 600 vart skum förra året och de var en rulle i primären som skurit, vart också seg i lössnön inge klipp i motorn,
bättre på led, lite slö knappt märkbart i början men det blev värre är nu fixat och går som ett skållat å**on nu:rock:

/
Bola.........
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
tyvär har skotern gjort sitt nu :( satt den i en sten så den är slut. men tack för hjälpen iaf :)