renegade 800x -05 elle 600sdi -06?

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Som rubriken lyder.. Vilken håller bäst om man servar?

Har för mig att jag läste att powertek 800cc motorn kom senare, är -05 mycke sämre? Alla verkar ju nöjd mer powertek vad gäller soppaförbrukning och håller man efter verkar den hålla. Är -05 800 mycke sämre?


Pratar om Renegade här. Skall köpa:

Renegade 600x ho sdi -06

eller

Renegade 800x -05


Lite tips och råd (För och nackdelar). Gärna innan fredag för då ska jag hämta en av dem.
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Som rubriken lyder.. Vilken håller bäst om man servar?

Har för mig att jag läste att powertek 800cc motorn kom senare, är -05 mycke sämre? Alla verkar ju nöjd mer powertek vad gäller soppaförbrukning och håller man efter verkar den hålla. Är -05 800 mycke sämre?


Pratar om Renegade här. Skall köpa:

Renegade 600x ho sdi -06

eller

Renegade 800x -05


Lite tips och råd (För och nackdelar). Gärna innan fredag för då ska jag hämta en av dem.
Det sitter powertekmotorn i skotern du funderar på
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
funderar du på en 800cc så kommer nog inte en 600cc att räcka.
alltid funderat på en 600cc jag och blev 3st byten innan jag insåg själv att varför köpte jag inte 800cc direkt.
Sedan så verkar det som just -05 800motorn hade lite problem, enligt vad jag har läst här.... Går gärna upp till en 800-06 istället.
det är roligare med mer hästar :rock:
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Vad skilljer -05 800 och -06 800 motor åt? Mycke sämre?

Lutar åt Renegade 800 men har tittat på -05a.. Håller inte dessa om man servar och håller efter med nya kolvar var 400mil?
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Om man läser så verkar huvudproblemet med 800 vara kolvar och tätningen bakom variatorn. -05 kan väll inte vara speciellt mycke sämre än de andra?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. 05 renegaden är en skitfin skoter, för att få din 05 "säker" så bör du gå upp ett steg på PJ till 20 ist för 17.5 och shimsa upp nålen 0.5mm så har du en driftsäker skoter. Orsaken till att många av dessa skär är just snålt lägre register, detta för att klara av att möta miljökrav.

Vad de gäller kolvarna så hade de vissa problem med kolvringarna, har du läst tråden om serie 3 motorerna?

jag hoppas du missförstår mig rätt nu, renegade 800 är en skitfin skoter mkt kraft och skön att köra, och om du funderar mellan en 6 och en 800 ta då 800an, jag känner ju iof inte dig men om man väger mellan dessa alternativ blir man (mest troligt) inte besviken om man tar 800an..
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Verkar bli en renegade 800 -06 i allafall. Något att tänka på inför första tidens körning? För snålt ställd eller annat?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
PJ är på 06an oxå 17,5 orginal, jag hade bytt den till 20.
satt luftskruven mellan 1.5varv 2.0 varv ut.
Även nålen är samma så, för att vara säker shimsa upp den 0.5mm.
ECU vet jag inte om den har annan uppdatering troooor de..

Men gör så att du läser av stiften efter bästa förmåga och så kollar du hur de ser ut, avgör därefter ifall skoter verkar behöva ombestyckning..

jag som varit med om dyrt haveri tar svarta stift och dov tomgång framför vita ALLTID
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Har avgastemp mätare som jag brukar koppla på för att se så tempen verkar rätt under körning. Tacksam för alla tips för att det ska hålla i allafall.

Blev en Renegade 800x -06
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Har avgastemp mätare som jag brukar koppla på för att se så tempen verkar rätt under körning. Tacksam för alla tips för att det ska hålla i allafall.

Blev en Renegade 800x -06
berätta lite mer om tempmätaren, var har du köpt den, pris, lägger du givaren direkt på pipan eller måste du svetsa dit nåt uttag?
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
berätta lite mer om tempmätaren, var har du köpt den, pris, lägger du givaren direkt på pipan eller måste du svetsa dit nåt uttag?
Borrar två hål i "grenröret" cirka 2cm efter motorn där jag skickar i givare så jag ser att båda cylindrarna går ok. Ser direkt när något börjar gå fel.

köpte dem på en firma som inte finns längre men skall försöka hitta återförsäljare så kan jag skicka in länkar med pris å info.

har 2 olika faktist. Nu kör jag bara med en digital som börjar blinka när något är fel men den kostade 8000:- så ett billigare alternativ kan vara SLPs variant. Tror de var en sån. Den kostade 1200:- dock är den inte helt digital. båda funkar fint. Visst kostar de mycke men direkt när något blir fel hinner man styra av skadan.


Återkommer med mer info...
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Håller fullständigt med melmaq. Såg din motor på pixbox och jag lider verkligen med dig, inte mycket kvar av den motorn inte.
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
men dessa visar dem bara farenheits? hur e det med dessa om man kör fyrtakt vad ska man ha för mätare då?

Farenheits är ju bara å tänka om lite så vet man ju. :)
Krånglet brukar veta när och var gränserna går för bra och dåligt. Lite från maskin till maskin tror jag. Bör nog funka lika bra 4-takt som 2-takt.