Vilken gps är bäst ?

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Garmin 60 csx tappar aldrig mottagning nästan . har en sån när ja jagar och är då inte missnöjd ännu. åsså är den ju helt vattentät å i bra kurs just nu : )

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Jag kör med en Garmin Oregon 300. Funkar kanon. Är toutchscreen på den så man måste ju alltid av med handsken när man ska göra nått annars funkar den felfritt

4

426H

Garmin 620 är dyr men bäst. Själv har jag köpt en oregon 300 och tycker den funkar bra.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Finns ganska många bra GPSr att välja mellan. Det man skall tänka på det är väl vad man skall ha GPSen till, förutom skotern.

Skall den vistas i bilen, mc, innerfickan, på båten?

Samt också hur stor peng man vill lägga på den.

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag har en Garmin Colorado 300, funkar perfekt och går att hantera hjälpligt med handskar. Bra mottagning, enkel att använda och lätt att ta med sig i skogen på sommaren/hösten också.

PL007

Medlem
30 dec 2008
10
0
1
Matfors
Jag kör en HP 6915, egentligen en PDA. Så då får jag ju även telefon på köpet. Det bästa med den är att operativsystemet är Windows Mobile 5, det gör att jag kan köra ArcPad och använda dels vanliga Blåkartan i MrSid-format, dels kan man skanna in papperskartor typ de från skoterklubbarna och koordinatsätta med en styrfil. Sedan tar jag med den i bilen med rippat TomTom från piratebay som funkar klockrent!

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ni som använder garmin 60csx/colorado 300, laddas batterierna upp när man har den kopplad till strömkälla tex. på skotern? Eller drivs gps:en bara utan att samtidigt "ladda upp sig"

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
hm okej, ja hade önskat att de fungerade på liknande sätt som dagens mobiltelefoner... ang laddningen alltså!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Orsaken att laddning ej görs på GPSr med vanliga batterier är att om Herr Svensson sätter i fel batterier (aj laddbara) så blir inte resultatet så bra.

Ex batterier i Zumo, Nuvi500, GPSMAP276, GPSMAP278, GPSMAP620 osv. laddas då de är anslutna till extern strömkälla.

B

Biosteel

Tja!

Tänkte skaffa en gps att ha på ny skotern :) Vilken tycker ni är bäst lr iaf funkar bra ?
köp den absolut dyraste den brukar ligga när gränsen till att vara bäst :rock::hahaha:

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
kör med zumo 550, fungerar bra både till skotern och bilen.
Men om den är bäst vet jag inte, men den var väl bäst i någon test har jag för mig.

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
kör med zumo 550, fungerar bra både till skotern och bilen.
Men om den är bäst vet jag inte, men den var väl bäst i någon test har jag för mig.
Jag kör också Zumo . Har kört den i - 30 grader flera dagar i rad utan problem. Bra skärm! Har dessutom testat att ladda in skoterledskartan, friluftskartan och div. andra kartor. Fungerar kanon.

Den känns också mycket gedigen i hela konstruktionen /fästen. Kvalitet! Har jämfört med en Nuvi 500 också och den var helt OK men inte lika gedigen som Zumo.

Har även testat andra GPS förut t.ex. Garmin 60 serie . De är Ok men känns gamla nu.

Skall du ha den till Skoter /MC /bil. Köp Zumo!

Aldur

Medlem
6 sept 2009
36
0
1
Garmin 620 är dyr men bäst. Själv har jag köpt en oregon 300 och tycker den funkar bra.
Precis inhandlat en garmin 620.

Har kollat runt på forum om vilken som är bäst och var jag än läser så kommer alla tillslut fram till att 276:an är den som är bäst... Men jag vägrar betala 5-6 tusen för en gps som är hur gammal som helst...

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av gps på skoter så jag hoppas att jag skall bli nöjd med 620.

Finns det någon här på forumet som har en sådan och är nöjd?! :hmmmm2:

hoj_henke

Aktiv medlem
25 feb 2009
50
0
1
Orsa
garmin gpsmap 60csx tycker jag är bäst iaf är vattentålig efter som att den är en friluftsgps, många bra funktioner som kompass höjdmätare mm går att lägga in dom flesta kartor i den.. sj har jag lagt in city navigator och friluftskartan pro.. ska bara fixa skoterledskartan oxå och lägga in.. finns bra fästen för styre mm

kolla länken för info.. http://www.gpsdiscount.com/products/index.html?p=919

Gps er med pekskärm har flytande kristaller och dom har en tendens att frysa när det är kallt ute.. och blir hemskt sega tycker jag iaf