Enduro 600 problem

tomsa

Medlem
5 maj 2008
36
0
1
Sollefteå
Hejsan!

Jag behöver lite hjälp, min 600 går inte som den ska.. eller den går nästan inte alls.

När jag startar den kall så går den ganska fint på tomgången, gasar man så dör den. När den blivit lite varm så går den inte på tomgången, men gasar man fullt så går den, dock mycket dåligt. Den bluddrar, smäller och ryker som bara den.

Har kollat kompressionen, (då vissa säger att den skurit) men det ser bra ut, 7,5 på båda cylindrarna.
Kollat insugsgummin och det är lite sprickor där, men har testat att spraya startgas på dem men motorn varvade inte upp.

Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. Någon här som har något tips om vad det kan vara ?

//Tomas

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kolla vakuum slangen/vevhustätningarna! Hade precis samma fel i en rave 800a jag repade då var det vakuumslangen som var full i torrsprickor så den pumpade inte ordentligt med bränsle fören motorn var varm och man kunde varva den lite.

tomsa

Medlem
5 maj 2008
36
0
1
Sollefteå
Kolla vakuum slangen/vevhustätningarna! Hade precis samma fel i en rave 800a jag repade då var det vakuumslangen som var full i torrsprickor så den pumpade inte ordentligt med bränsle fören motorn var varm och man kunde varva den lite.
Ja ok, det ska jag ta och kolla upp.

När det gäller kompressionen, vad ska det egentligen vara på ? Eller vad är normalt ?

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Bara ta upp och kolla reedesen. Sen spraya startgas på packboxen bakom variatorn och se så att den inte är otät. Jag har hört att man ska ha över 8 kg i komp iaf. Kolla kompen igen, både när den är kall och riktigt varm.

tomsa

Medlem
5 maj 2008
36
0
1
Sollefteå
Bara ta upp och kolla reedesen. Sen spraya startgas på packboxen bakom variatorn och se så att den inte är otät. Jag har hört att man ska ha över 8 kg i komp iaf. Kolla kompen igen, både när den är kall och riktigt varm.
Ska kolla upp lite när jag får chansen :) Tack alla för tipsen :)

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Kan vara något munstycke som sitter igen, lågfarts tex.
Eller choken som ligger på för mycket hela tiden de felet hade jag på en skoter, testa och släpp den lite på förgasaren.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Låter som om du måste byta kolvringar. 7,5 kg är klart i underkant och dessutom så verkar kompressionen sjunka när motorn blir varm =går ej på tomgång bara vid höga varv.

Det behöver inte vara något haveri utan ibland så sotar ringarna fast i kolvspåren och då expanderar dom inte i takt med att cylindern gör det ( värme + metall = expansion)

Du kollar det genom att först kolla komp med kall motor, sen varm och till sist häller du i lite 2 taktsolja i loppet och kollar igen.

Det ska vara nära på 0 skillnad mellan de 3 proven.

Skriv i tråden hur det går för dig.

tomsa

Medlem
5 maj 2008
36
0
1
Sollefteå
Ja det börjar nog bli dags att byta kolvringar, men jag tror endå inte att det är det som är problemet. Det är samma komp nu som när jag köpte den för några månader sen, och den har gått jättebra tills nu. Men jag ska testa det du skriver Vidgren.

Har kollat insugsgummina, reedventiler och förgasarna (trotteln,munstycken) och allt ser bra ut. Men den vägrar gå som den ska..

Den går som sagt ganska fint på tomgången när den är kall, men endast på choken och den dör då man gasar. När man sedan lyckas få igång den igen så måste man ha full chok och pumpgasa för att hålla den igång, efter ett tag går inte det heller då den verkar bli sur.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tror också det är kolvringarna är på väg att säga upp sig. 7,5kg är i under kant. Man ska helst ha 8-12kg i komp.

Prova ta lös pipan och kika in i cylindern och se om du ser nått på kolven/ringen.

tomsa

Medlem
5 maj 2008
36
0
1
Sollefteå
Ja det var som ni trodde :p kolvringarna var absolut inte bra.. Köpa nya imorgon så då får vi se hur det blir :) Tack för hjälpen sålänge :)

tomsa

Medlem
5 maj 2008
36
0
1
Sollefteå
Hej igen!

Nu är kolvringarna bytta och skotern går kalasbra, förutom en liten grej..Den kan helt plötsligt bara dö, precis som om man tryckt på nödstoppen. Så frågan är, kan det vara nödstoppen eller dessen som strular ?

En annan sak också, kollade kompen nu efter vi hade bytt. Fortfarande 7,5kg.

batram

Medlem
15 sept 2008
18
0
1
Kan ju ev. vara statorn eller tändspolen som är dålig då den bara tvärt dör.:hmmmm2:
Skulle nog även ha bytt kolvarna om ja va du!

Lycka till Thomas :ciao: