Typ av hjälm?

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Hej
Har en fundering vad ni som har glasögon använder för typ av hjälm?
Har själv glasögon och kommer att köpa en ny hjälm. Har funderingar på en Bombardier Modular eller finns det speciella glasögon till crosshjälm som man använder på dem vanliga glasögonen. Hoppas ni förstår hur jag menar. Det är ju alltid problem med imma. Hur gör ni?

mvh, snippe:hello:

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Har glasögon men använder dem inte när jag kör skoter ;) men en modular hjälm är nog att rekomendera.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Hej
Har en fundering vad ni som har glasögon använder för typ av hjälm?
Har själv glasögon och kommer att köpa en ny hjälm. Har funderingar på en Bombardier Modular eller finns det speciella glasögon till crosshjälm som man använder på dem vanliga glasögonen. Hoppas ni förstår hur jag menar. Det är ju alltid problem med imma. Hur gör ni?

mvh, snippe:hello:
Det finns! använder själv scott OTG (over the glasses) finns från smith och säkert flera andra! hjälmen är en kenny crosshjälm, dom funkar utmärkt tillsammans!

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Det är nog lättare med Bombardier Modular men det fungerar annars alldeles ypperligt att ha vanliga glasögon under skoterglasögonen men tänk påatt de ska vara lite tjockare. Själv så märker jag inte av mina glasögon förens jag ska ta av/på hjälmen.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Jag köpte en öppen hjälm och ett par stora Scottglasögon. det funkar bra med glasögon under.

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag köpte en öppen hjälm och ett par stora Scottglasögon. det funkar bra med glasögon under.
Jag har en modularhjälm och jag upplevde att det fungerade dåligt i kombination med glasögon. Så fort det var lite kallare ute, -15 eller kallare så blev det imma på glasögonen efter en stund. Det fungerade bättre med jethjälm, neoprenmask och riktiga goggles.
Men bäst funkar det nu, med lasrade ögon...:)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har både en crosshjälm och en öppen jethjälm. Det immar faktiskt mindre i den öppna hjälmen. Gillar den bättre, tills den den man landar på hakan förstås!

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Hjälmen spelar nog inte sån roll. Fick nyss glasögon och lite tidigare en ny hjälm, men det funkar bra!

Har scott-glasögon "vanliga". Dock med ljust glas, jag skulle föredra mörkt så man inte ser igenom på glasögonen! Tycker det ser så annorlunda ut med "typ två glasögon".

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Anledningen att jag kör med öppen hjälm är att jag fiskar för det mesta så då kan man springa runt med hjälmen på isen som ett miffo och vara varm och go :)

Det blir lite för mycket prylar framför ansiktet med crosshjälm så den åker av när man inte kör.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Härligt med mycke svar. Fortsätt gärna att skriva. Jobbar borta på veckorna så nu till helgen blir det att åka in till stan och prova hjälmar och glasögon. Det lutar nog mera till en crosshjälm, tror jag...

mvh, snippe:ciao:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
googla denna "CL-XS Vapor MC-1" o tryck på "jag har tur" ... där har du den ultimata hjälmen för dig med glasögon... cool är den oxå tycker jag =)
hade jag inte haft bra grejer (lazer mx6) hade jag köpt en även fast jag inte har glasögon =)

Last edited: