Nybörjarfel - Avmontering av pri.variator Yamaha Venture 480

Kedaz

Medlem
6 jan 2009
6
0
1
Till er expert där ute, en orolig själ behöver hjälp .... :afraid:

Skulle byta packbox på min Yamaha Venture 480 TF idag och var tvungen att plocka bort primärvariatorn.
Vi började med att lossa centerbulten och sedan sätta dit en vanlig avdragare(med klor fast i fjäderhuset och centerpinnen på centerbulten). Vi knackade(läs bankade) också på primärvariatorn medans vi drog. Efter många om och men så böjdes avdragaren och variatorn hade inte rört sig......

Det är nog många som läser detta och undrar varför vi inte använde en anpassad avdragare, det har jag också frågat mig efter att läst hur man egentligen skall göra på detta forum.

Jag kommer att införskaffa en bult/avdragare imorgon och köra vatten/olja/fett tricket för att förhoppningsvis få av primärvariatorn. MEN, jag är nu orolig att jag skapat mer problem genom detta nybörjarfel.

Frågan är:
Har jag skadat något i vevhuset genom att dra och knacka på primärvariatorn? Om så är fallet, finns det något sätt att kontrollera utan att riva upp hela motorn?

Vad är det för bultstorlek man ska om man vill göra sin egen avdragare? Fingängad M16 eller M18?

Tack på förhand,
Keda
 

Kedaz

Medlem
6 jan 2009
6
0
1
Sådär, variatorn är avdragen och läckaget visade sig vara i oljepumhuset(nån utav de 3 packningarna var trött.

Snackade med Yamaha Center och de trodde inte det var nåt problem med prylarna i vevhuset.

Nu till nästa fråga, vad är det för olja som smörjer oljehuset som sitter på vevaxeln? Det kan väl inte vara 2takts oljan som pumpas runt? Är det samma som till växelhuset eller vanlig motorolja?

/Kedaz
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
oljepumpen är ju självsmörjande.bara hälla i olja i oljetanken och köra.

förövrigt så har jag också försökt lossa en variator på en likadan motor med vanlig avdragare.variatorn var redan trasig så den var man ju inte så rädd om.däremot blev veven krokig.det är mindre roligt
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sådär, variatorn är avdragen och läckaget visade sig vara i oljepumhuset(nån utav de 3 packningarna var trött.

Snackade med Yamaha Center och de trodde inte det var nåt problem med prylarna i vevhuset.

Nu till nästa fråga, vad är det för olja som smörjer oljehuset som sitter på vevaxeln? Det kan väl inte vara 2takts oljan som pumpas runt? Är det samma som till växelhuset eller vanlig motorolja?

/Kedaz
är det en tvåtaktare vilket det är så är det klart att 2t oljan smörjer vevhuset. du ska juh inte ha nån annan olja där. bensin och olja går ner i vevhuset innan det går upp åvanför kolven och tänds.
 

Kedaz

Medlem
6 jan 2009
6
0
1
Tack, visste inte att det var sådan smörjning. Man lär sig nåt nytt varje dag! Hur kollar man att inget gått sönder utan att riva motorn? Starta och hålla tummarna....? :)

Du, järnspett lät ju väldigt intressant, är du inte rädd att skivan skall flyga ut huven en dag? :)

Upptäckte att primärvariatorn kärvar lite och tänkte fixa den lite. Verkar som att "slidsen"/glidklackarna har svällt och kärvar lite(det kan vara pga beläggninen på dem, skall prova att tvätta bort). Var på Yamaha Center och de skall ENDAST ha 350kr styck för dessa plastbitar. Det blir alltså ingen affär där, men Rinab verkar inte ha de jag söker i piratform heller.

Vart letar jag vidare? Det är årsmodell 92/93, variatorn är märkt 89F-00(Yamaha).

/Kedaz