nytro mtx, rtx, xtx

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nytro rtx -08, smidig å stabil i pudret, lätt burkad, rapp och inte tung när man körde fast i pudret.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
alla skriv hur dem e! köregenskaper i lössnö och led, förbrukning, remslitage, acc, ja allt!!!!:D
Kolla in denna länk så hittar du rätt mkt:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=16549&highlight=nytro+mtx&page=3

Hej jag har en Nytro Mtx -08
Jag har kört 573 mil med min nu och jag kör fortfarande på orginal remmen som man knappt kan se att den är nött och då har jag även dragit sladd efter den i ca 40 mil totalt.

Accelerationen är helt ok den känns piggare än min gammla summit 800 -05:a tycker jag, men visst hade det ju varit kul med ännu mer fart :D

Min har dragit allt ifrån 1,51 l/mil till 2,4 l/mil men det normala brukar bli strax under 2 l/mil men idag drog den 2,3 och då var det bara tungt före och ospårat till ca 90 % Jag tycker att tanken är förliten :mad: 28 liter men det finns ju en tank på 39 liter som man kan köpa till om man vill för ca 3900:- http://shop.textalk.se/se/article.php?id=5791&art=1040477

Fjädringen är lite för mjuk om man ska köra hårt på dålig led men min är ju en mountain så då blir det ju så. Är leden hyfsat fin så kan man köra riktigt fort med den.

Jag tycker att den tar sig fram bra i lössnön och att den är lätt att burka runt, jag är visserligen på 192 cm och 80 kg

Motorn är underbar :cool:

De har ju kommit ner bra i pris nu oxå om man är ute efter en 08:a
en bild på min:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hur e en rtx i snön? om man kör själv e de väl inga problem att burka omkring lite? en del säger dem e helt värdelös i snön!?

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
hur e en rtx i snön? om man kör själv e de väl inga problem att burka omkring lite? en del säger dem e helt värdelös i snön!?
Tycker 09:an går betydligt bättre i snön än 08:an. Den hänger sig inte lika lätt på fotstegen med den nya tunneln. Men bägge två är lätt-burkade..

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Nytro rtx -08, smidig å stabil i pudret, lätt burkad, rapp och inte tung när man körde fast i pudret.
hm, kan liksom inte hålla med om nått av dedär hur mycket jag än försöker...

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Nytro xtx 09 är törstig, 40liter på 7 mil.
Är du allvarig?:confused: Min första repa på ca 12mil i 50-100cm puder låg den på 2,5 L och sista långturen på 30mil hårdled + en del löst låg den på 1,4L.

I övrigt kan jag varmt rekommendera nytron,jag har kört både rtx och se men fastnade för xtx då den passar mig bäst. Var lite orolig att den skulle vara lite tung ute i det lösa men jag blev glatt överaskad hur lätt hanterling den är + att den ligger som ett strykjärn på leden. Det jag inte tycker om är att den levereras med 32mm matta så det första man får göra är att byta matta och drivhjul(nonslip) jag undrar när vi får beställa våra maskiner exakt som vi vill ha dem direkt från fabrik :mad: Vad man ska ha för matta är ju personligt, själv har jag 38mm crossover matta men jag skulle nog satsa på en 44mm om jag köpt idag.

T_Nytro-09

Medlem
11 mar 2010
8
0
1
alla skriv hur dem e! köregenskaper i lössnö och led, förbrukning, remslitage, acc, ja allt!!!!:D

Har en -09 rtx förlängd till 144' med uppvinklade skenor, non slip och 44mm matta. Nöjd med hur den går i lössnö,Motorn har ett jäkla drag och bränsle förbrukningen kan man inte klaga på. Runt 1.5 l/m led och 2l/m buskörning. ;)

Råkade bränna remmen dock efter ca 80 mil vilket förvånade mig. Har en polare som har en 08 Apex som gick över 400 mil med original remmen varav 150 mil med turbo. Hade en rmk 600 03 som jag körde över 350 mil med samma rem utan problem.

Nån annan som lyckats bränna remmar i nytro´s?

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
En fråga: Om man köper något förlängningskit till en nytro rtx och gör den till 144" med tunnelförlängning, skenor och matta som en xtx är det någon annan skillnad mellan rtx och xtx?
Anledningen till att jag frågar är att jag är intresserad av en xtx men dom är svåra att få tag på jämfört med rtx som det finns gott om. Xtx fanns ju inte 08 heller vilket säkert bidrar till detta problem.

Så är det någon skillnad mellan en förlängd rtx och en xtx?

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Det skulle vara bra om någon visste svaret på min fråga. Du har nog rätt om dämparna i alla fall jag vet att rtx se har andra dämpare än vanliga rtx:en fast den vanliga kanske har samma som xtx?

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
En fråga: Om man köper något förlängningskit till en nytro rtx och gör den till 144" med tunnelförlängning, skenor och matta som en xtx är det någon annan skillnad mellan rtx och xtx?
Anledningen till att jag frågar är att jag är intresserad av en xtx men dom är svåra att få tag på jämfört med rtx som det finns gott om. Xtx fanns ju inte 08 heller vilket säkert bidrar till detta problem.

Så är det någon skillnad mellan en förlängd rtx och en xtx?
Går i liknande tankar, funderar på att byta rmk:n till en rtx, färdig förlängd eller förlänga själv eller är det bättre att ta en xtx, gäller -09 till -11

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Någon som kan svara på hur MTX 162" går på led? Har tänkt köpa en ny -11 och väljer mellan MTX och XTX.
Fördelar och nackdelar mellan dom två?

Tacksam för svar.