Rave 800 -03 svårstartad varm

mattgus

Medlem
27 mar 2006
30
0
1
Tänkte höra efter tips här.
Min Rave är väldigt svårstartad när den e varm, om jag kör en tur och sen stannar några minuter är den hopplös att få igång. någon som vet??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932

Tänkte höra efter tips här.
Min Rave-800 är väldigt svårstartad när den e varm,
om jag kör en tur och sen stannar några minuter är den hopplös att få igång.
någon som vet ??
Typiskt problem som beskrivs i denna tråden :

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932

Du har med stor sannolikhet problem med "flagnande" kolvringar :(
vilket bla brukar ge sig tillkänna på det sättet du beskriver.


.
 

mattgus

Medlem
27 mar 2006
30
0
1
Har nu bytt kolvar och ringar, blev ganska mycket mer fart i maskinen måste jag säga.
Men mina startproblem är dom samma, jag har ochså märkt att jag har ojämn tomgång, så därför tänkte jag ju genast på tjuvluft.
Jag lät skotern gå på tomgång och sprayade startgas runt förgasarna och cylinderfötterna, inte en tillstymmelse till reaktion, jag har också kollat packboxen på variatorsidan - den e som ny.
Några fler tips??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Svår att starta samt hög tomgång...

Drar den inte luft så är det troligt att du måste bestycka upp lågfarten.
 

mattgus

Medlem
27 mar 2006
30
0
1
Nja, tomgången är inte bara hög, snarare pendlande upp och ner 1000 rpm
Men när den stått 1/2 min på tomgång så sjunker den till ca:1800 rpm och stannar där. sen de den nästan hopplös att få igång igen.
Inbillar mej att den startar lättare om jag ger nästan fullgas när jag rycker.
 

Erko4

Medlem
23 nov 2009
8
0
1
Ume(å)
har oxo samma problem, men jag tycker den inte har mer en normal höga varv, bara så att jag få stå där och dra i 10 min sen så starta den lite surt sen gasar man lite så gå den bara bra.. lite jobbigt men annars gå den bra
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Har du kranen till förvärmningen av förgasarna öppen eller stängd? Om det är mildare än -5 grader skall den vara stängd, annars blir förgasarna för varma och bränslet förångas när du stannar av motorn för en kort stund. Då får man dra som tusan eller köra elstarten en stund innan man får in bränslet i förgasarna igen. Det kan naturligtvis även vara nålventilerna som inte håller tätt utan läcker in bränsle. Motorn blir då sur och man får dra igång motorn med fullt öppna gasspjäll.