Hur pass optimerad är en 440?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tja.
jag undrar hur optimerade är en lynx racing 440 -03?
Måste man dreva och sätta dit ett v-kit?
För 440 är väll igentligen byggd för banda å bus,
inget söndasåkande med närverkonten på ryggen?
Tack för svar.
/NIsse:hmmmm2:
:beer:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En 440i lever på varven. Det är ingen skoter man far nån lång mila sväng med. Men annars är ju en 600 en ganska bra lek och bus skoter.
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
tja.
jag undrar hur optimerade är en lynx racing 440 -03?
Måste man dreva och sätta dit ett v-kit?
För 440 är väll igentligen byggd för banda å bus,
inget söndasåkande med närverkonten på ryggen?
Tack för svar.
/NIsse:hmmmm2:
:beer:

som sagt rätt aggresiv variator setup orginal behöver definitivt inte dreva ner. man kan säga att sitter vkitt orginal på dem. inslag 5500-6000 drar riktigt hårt till 110kmh sen börjar den matta
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Lynx 440 är från grund väldigt bra optimerade. Som sagt så lever en 440 på varven och har därför ett ganska högt inslagsvarv
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Nu blev jag lite osäker men har inte en lynx racing 440 oxå kolvbytesintervaller på 20 timmar. Kan ju krångla till det om man tycker om långturer.

MVH
Lynxx
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min kompis har en Lynx Racing 440 -0?. Han körde två säsonger på att par kolvar men sista säsongen så kändes de inte som en 440i. Grymt slö.

Går mycket bättre nu me nya kolvar.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
som sagt rätt aggresiv variator setup orginal behöver definitivt inte dreva ner. man kan säga att sitter vkitt orginal på dem. inslag 5500-6000 drar riktigt hårt till 110kmh sen börjar den matta


jo men 110 räcker ju, igentligen. hur offta är det man kör fortare förutom på sjöar också?
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Nu blev jag lite osäker men har inte en lynx racing 440 oxå kolvbytesintervaller på 20 timmar. Kan ju krångla till det om man tycker om långturer.

MVH
Lynxx

jag har då inte läst nått om det...
ja man får väll köra sesongen ut sen få man ta en bira till sommaren å fyllemeka =)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag skulle aldrig köra längre än en säsong på en uppsättning kolvar.

Körde dock 2 dagar med polarisen innan den bestämde sig för att ge upp.
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
Nu blev jag lite osäker men har inte en lynx racing 440 oxå kolvbytesintervaller på 20 timmar. Kan ju krångla till det om man tycker om långturer.

MVH
Lynxx
tävlingsstallen i usa brukade åka ca 15-20timmar på kolvarna eftersom dom är livrädda att tappa effekt.
för led/lek åkning så tycker jag att ca 200mil ett bra riktmärke.
nu beror det ju givetvis på hur hårt du kör men runt de brukar jag åka.
som sagt jag står hellre och byter kolvar inför varje säsong än att stå och försöka rikta krokiga boggie-skenor, stötdämpare mm. mitt i säsongen, därav 440 maskin.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Kör en Rev 440 -04 hade även en lynx racing -00 ett tag. körde 2000km med racingen men då började nog kolvarna vara rätt trötta, å 200km på en dag går fiint.. Samt Reven jag har nu funkar även som bus,samt söndags skoter.. Dom varvar ju en del men inte måste man skruva hela tiiden. Skulle kunna säga att dom 440 is jag har haft har varit säkrare an 600-800 serie 3 rotax motorer. Btw skulle ja kunna säga att toppfart skall man inte vara ute efter iaf,min går typ 120 kmh som den är ställd nu även racingen gick ungefär desamma. reven tar runt 24l /100km på leden+lite bus som den är bestyckad nu, men den tog mindre ifjol med fullclipad matta ca 20l/100km då ! Den har gått 6600 km nu, varav 1400 km med nya kolvar, och jag har aldrig rört en skruv motormässigt förutom bestyckat förgasarna 1 gång. Bestyckning jag kör på havsnivå är 330 main 22.5 pilot å nålarna i mittersta läget, har även kört i lappland på samma bestyckning (pajala) vet ej möh samt äkäslompolo ca 700 möh ? -0 till -22 grader :) Jag e nöjd iaf !
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
tävlingsstallen i usa brukade åka ca 15-20timmar på kolvarna eftersom dom är livrädda att tappa effekt.
för led/lek åkning så tycker jag att ca 200mil ett bra riktmärke.
nu beror det ju givetvis på hur hårt du kör men runt de brukar jag åka.
som sagt jag står hellre och byter kolvar inför varje säsong än att stå och försöka rikta krokiga boggie-skenor, stötdämpare mm. mitt i säsongen, därav 440 maskin.

Ja just. Ni som är rutinerade 440 rävar. Finns det någon rekomendation från brp eller e det lite en tumregel att man tar sig 200 mil ungefär?:hmmmm2:
Och nog förstår jag att man kan kosta på sig lite skruvning av motorn när man får ett bra chassi osv men om man inte vet om det förren efter man köpt en 440 racing så kan man ju råka köra så den skär alternativt få ett mycket dyrare underhåll än man tänkt sig i förhållande till en 600. För har man inte råd med soppa å olja för man ska köpa kolvar för 3 tusen så blir det inte mycket åkt den månaden i alla fall... :bawling:

MVH
Peder
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
Ja just. Ni som är rutinerade 440 rävar. Finns det någon rekomendation från brp eller e det lite en tumregel att man tar sig 200 mil ungefär?:hmmmm2:
Och nog förstår jag att man kan kosta på sig lite skruvning av motorn när man får ett bra chassi osv men om man inte vet om det förren efter man köpt en 440 racing så kan man ju råka köra så den skär alternativt få ett mycket dyrare underhåll än man tänkt sig i förhållande till en 600. För har man inte råd med soppa å olja för man ska köpa kolvar för 3 tusen så blir det inte mycket åkt den månaden i alla fall... :bawling:

MVH
Peder
slitaget på kolven får inte överstiga 0,15 mm.
mät med en mikrometer diagonalt från kolvbulten 15mm från kolvens under kant det får inte skillja mer än 0,15mm från de som står instansat på kolvens ovansida
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
aajaa, det e toleranser som anges då, tänkte om det fanns någon timmintervals rekomendation. Men där var jag fel ute då alltså. Jag hörde någonting om att dubla cylinderfotspackningar skulle ge mera "driftsäkerhet"/"längre intervall". Antar att det beror på compsänkning på grund av att det blir större squishspalt då. Åsikter? någon som har erfarenhet av det?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Men risken är att den kommer gå sämre, och för att en 440 skall vara rolig så behöver den effekten som är tänkt. Jag hade då valt att byta kolvar en extra gång eller valt en annan maskin som kanske är mer passande.