Gt 670 Hc..startar inte

jezz

Medlem
15 jan 2009
8
0
1
sandviken
Behöver hjälp med en GT 670 HC 97.Mycket svår startad, när den startar går den mycket dåligt,ett stift blir mycket blött,oljigt. Sotigt om den startar. Det började efter att en jord kabel som kommer från motorn kortslöts.Detta har jag gjort...ny cdi..nya stift...rengjorda förgasare..kollat kompressionen...kollat tänd spolen och tänd kablar...Men den vill inte gå...hjälp....
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
OM det nu inte är nått fel på kolvar/ringar så borde du kolla upp statorn/tändplattan..
På min gammla 670 så hade jag ett primär variator ras, den blev i 1000bitar.
Efter ettag fick jag problem med tändningen, det visade sig att krosskilen som svänghjulet satt på gått sönder så svänghjulet flyttade sig ibland. Jag tror då att det berode på variator raset.
Lycka till
Mvh
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
På min gammla 670 så hade jag ett primär variator ras, den blev i 1000bitar.
Efter ettag fick jag problem med tändningen, det visade sig att krosskilen som svänghjulet satt på gått sönder så svänghjulet flyttade sig ibland. Jag tror då att det berode på variator raset.
Lycka till
Mvh
va?
om stiften blir oljiga och skotern är svårtstartad så beror det inte på variatorn inte.
kolla ringarna och kolven som grabbarna säger och insugsgummin att de är hela, packboxen...

har du prövat hälla bensin i i tändstift hålet, alltså in i cylindern?
startar den direkt?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
va?
om stiften blir oljiga och skotern är svårtstartad så beror det inte på variatorn inte.
kolla ringarna och kolven som grabbarna säger och insugsgummin att de är hela, packboxen...

har du prövat hälla bensin i i tändstift hålet, alltså in i cylindern?
startar den direkt?
HAHAHA:hahaha:
Nä jag skrev inte att det berode på att variatorn, eller jo jag gjorde det på sätt och vis, läste du överhuvudtaget vad jag skrev?.
Vad jag menade var att, anledningen till att svänghjulet rörde sig berode på att variatorn hade pajat, och mig veterligen kan det sannoligt påverka tändningen negativt :cool:

Mvh
 

jezz

Medlem
15 jan 2009
8
0
1
sandviken
Hmm körde runt den med stifterna ur,har gnista. Då började det ryka om kablarna till volt regulatorn..kan ett el fel göra så att den går så dåligt..oljan i cylindern är nog mest sot från tidigare fel tändningar misstänker jag nu..
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hmm körde runt den med stifterna ur,har gnista. Då började det ryka om kablarna till volt regulatorn..kan ett el fel göra så att den går så dåligt..oljan i cylindern är nog mest sot från tidigare fel tändningar misstänker jag nu..
jodå elfel kan göra så.. om den inte tänder som den ska så pumpar den bara bensin och olja in i cylindern..
om det ryker så måste du ju kolla genom kablarna att de inte har smält ihop!

och du skrev från början att det hade korsslutits. så då måste du kolla att allt är rätt kopplad!
 

jezz

Medlem
15 jan 2009
8
0
1
sandviken
Rätt kopplat är det eftersom när den gick bra tills det blev problem har jag inte rört några kablar.
"kortslöts" kanske var fel ord, den blev mycket het isoleringen smällte.och detta hände alltså när jag vred på start nyckeln.också riktigt att den inte kommer direkt från motorn. Upptäckte i dag att jord kabeln från batterit till chassit verkar ha dålig kontakt,kan förklara en del.Men nu är batteriet slut och ryckte sönder någonting i start aparaten tidigare i veckan.....:(