Linux (running in low graphics mode)

B

Biosteel

tjenna tjenna bestämde mig för att återigen dra in linux på en av mina datorer. men fick ett fel som jag aldrig har stött på förut. det kommer upp en ruta som säger att linux bara kan köras på låg grafik då testade jag att köra sudo apt-get install nvidia drivers i terminalen och allting var frid och fröjd tills jag startade om datorn. efter det så körde jag gksudo diisplayconfig.gtk i terminalen så han öppnaden en ruta till åtkomsten för skärminställningar osv. men där finns de bara låga upplösningar finns de nån som har ett bra tipps som håller på med linux så vore tacksam då :beer:
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Använder du Ubuntu?
Gör en sökning på google så får du upp detaljerade beskrivningar.
Dåligt svar men det mesta finns där. Hade själv problemet förut på min gamla bärbara. Minns dock inte vad jag gjorde.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Gällande ubuntu hade jag det problemet oxå, tog min andra dator och kollade EXAKT vilket grafik kort jag hade, och vilka drivrutiner som man skulle ha till det.

startade om datorn och när den dära rutan kom upp "running in low graphics mode" valde jag config eller liknande. och då i listan valde jag drivrutin.

Innan dess hade testade jag och göra inställningarna när man var in loggad, dessa inställningar var dock inte kvar sedan efter att man loggat in igen.

Verkar vara ganska mycket problem med intels chipset, hade det på bägge mina datorer.
Testade suse några dagar senare, inga problem.:rolleyes:
 
B

Biosteel

Använder du Ubuntu?
Gör en sökning på google så får du upp detaljerade beskrivningar.
Dåligt svar men det mesta finns där. Hade själv problemet förut på min gamla bärbara. Minns dock inte vad jag gjorde.
Gällande ubuntu hade jag det problemet oxå, tog min andra dator och kollade EXAKT vilket grafik kort jag hade, och vilka drivrutiner som man skulle ha till det.

startade om datorn och när den dära rutan kom upp "running in low graphics mode" valde jag config eller liknande. och då i listan valde jag drivrutin.

Innan dess hade testade jag och göra inställningarna när man var in loggad, dessa inställningar var dock inte kvar sedan efter att man loggat in igen.

Verkar vara ganska mycket problem med intels chipset, hade det på bägge mina datorer.
Testade suse några dagar senare, inga problem.:rolleyes:

japps det är ubuntu. jo men jag har redan googlat sönder hela internet + alla ubuntu forum men icket att det vill sig. och fråga inte ens om envy. jo men alltså jag kan inte ens konfigurera nånting genom nvidias kontrollpanel. har installerat om drivrutinen flera gånger men icket att de funkar. nån som har haft samma problem som har värdefulla tips ?:hmmmm:
 
B

Biosteel

nu är problemet löst laddade ner envy via synaptic packagemanager och installerade driverna manuelt. när han gjorde det automatiskt så tog han den nyaste beta versionen av driverna som inte funkade bra med ccsm som rullade. aja tack för hjälpen grabbar så kanske nån annar har nytta av den här tråden nu. :)