Bestyckning rotax 500??

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Vad har ni för bestyckning i era rotax 500? årsm. runt 96-99?
den med gul topp.
Mikuni 38or och jag har 310 och 290 i högfart ej kollat låg än men den surar på tomgång och stiften blöta, kommer igång bra strax innan tillslag vad tror ni om det killar?:hmmmm2:

Ej provat me nya stift än men skall göras, vad kör ni för stift?
bor i jämtland så ni förstår på höjdläget.
hur skall nålarna stå? allstå i flotörren så har man väl olika lägen på längst upp på nålarna med en spärrbricka?

Många frågor men många här ute som kan också!:beer:
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
nålarna ska stå i mitten då är dom på noll läge! sen tror jag att du ska börja med 290 och se eftersom att den lär ju ska gå lite fetare! sen kan du ju prova ställa in luftskruvarna kanske ett haft eller 1 varv! då ska det nog gå till sig! men kolla upp vad orginal bestyckning är så blir allt mycket lättare!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rotax 494 ?

Vad har ni för bestyckning i era rotax 500? årsm. runt 96-99?
den med gul topp.
Mikuni 38or och jag har 310 och 290 i högfart ej kollat låg än men den surar på tomgång och stiften blöta, kommer igång bra strax innan tillslag.

Ej provat me nya stift än men skall göras,
Vad kör ni för stift ?
bor i jämtland så ni förstår på höjdläget.
hur skall nålarna stå ? allstå i flotörren så har man väl olika lägen på längst upp på nålarna med en spärrbricka ?
Exakt vilken maskin och årsmodell är det du efterfrågar till ?

( Om det är en "tidig" modell av Ski-Doo du har så har den inte ens RAVE , vilket gör att den har annan bestyckning. )


Vad gäller tändstift så rekomenderar jag verkligen DENSO till alla
Rotax "RV" motorer.
I detta fall blir det ett stift som heter W27ES-U
Glöm inte att justera elektrodavståndet till 0,5 mm på dessa motorer.


.
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Sv: Rotax 494 ?

Exakt vilken maskin och årsmodell är det du efterfrågar till ?

( Om det är en "tidig" modell av Ski-Doo du har så har den inte ens RAVE , vilket gör att den har annan bestyckning. )


Vad gäller tändstift så rekomenderar jag verkligen DENSO till alla
Rotax "RV" motorer.
I detta fall blir det ett stift som heter W27ES-U
Glöm inte att justera elektrodavståndet till 0,5 mm på dessa motorer.



.
Motor och förgasare med cdi mm är lynx 98-99 ej exakt i huvudet.
Denna sprängskiss ni pratar om hur hittar ja den? nån länk vore toppen!
gummans formula 500 har samma motor. kan man gå efter vad den har för bestyckning?
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
:hmmmm2:
Tjena killar!
Ikväll har jag provat ett par MK gasare från 583 motorn med både gott och ont resultat.
Det goda är att jag hade god tomgång och fin drift, men flödade ruggigt vid gaspådrag genom överflödes slangarna.

Satte tebaka orginal gasarna rengjorda och allt, men vill ej gå på tomgång nåt vidare, går bara om jag pumpar in soppan. vid lite högre varv typ 3.5-4.0 så funkar den bra.

TIPS TIPS TIPS är välkommna:ciao::ciao:
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Kan tillläggas att stiften även blir blöta, vet ej om detta är pga att jag ej kommit ut på nån testrunda med högfartsmunstycken eller ej.

Men läste i några trådar att nålventilen kunde ställa till liknande bekymmer vad tror ni?
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Kan tillläggas att stiften även blir blöta, vet ej om detta är pga att jag ej kommit ut på nån testrunda med högfartsmunstycken eller ej.

Men läste i några trådar att nålventilen kunde ställa till liknande bekymmer vad tror ni?
Testa och ställ ner choken lite, den kan vara lite för spänd och ligga på lite hela tiden. Hade samma problem med det förut.
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Testa och ställ ner choken lite, den kan vara lite för spänd och ligga på lite hela tiden. Hade samma problem med det förut.
Okey!
Hade funderingarna på den saken också då ja ej riktigt vet hur jag ställer in choken riktigt. tips är välkommna:hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Rotax 494 ?

Motor och förgasare med cdi mm är lynx 98-99 ej exakt i huvudet.
1. Denna sprängskiss ni pratar om hur hittar ja den ?
nån länk vore toppen!
2. Gummans Ski-Doo Formula 500 har samma motor,
kan man gå efter vad den har för bestyckning ?
1. Här : http://epc.brp.com/default.aspx?brands=lynx&lang=E

2. Troligtvis inte i detalj då Formulan skiljer sig på luftburken och jag tror även avgassystemet.

.
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
En sak vi kan vara överens om är väl att problemet sitter i gasarna?
Gick på tomgång och drift me 583 gasarna 38or, men de sitter vm 34or på 500.
Tror 38orna hade högfart 370 nåt. bara 100 mer än på 34orna orginal :p.

Luftskruven är väl den som sitter på motsvarande sida som trottel stoppen sitter på?(höger)

Kom igen nu killar, hjälp mig.
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
En sak vi kan vara överens om är väl att problemet sitter i gasarna?
Gick på tomgång och drift me 583 gasarna 38or, men de sitter vm 34or på 500.
Tror 38orna hade högfart 370 nåt. bara 100 mer än på 34orna orginal :p.

Luftskruven är väl den som sitter på motsvarande sida som trottel stoppen sitter på?(höger)

Kom igen nu killar, hjälp mig.
Ja ställ ner choken, jag tror problemet kan ligga där, följ choke wiren tills du kommer till förgasaren och släpp lite på den så den inte är så spänd.

Jag hade samma fel att choken plötsligt låg på för mycket av nån anledning.
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Nu blir jag ta mig fanken knäpp.
Upptäckte här i veckan att bräslefiltret blir tomt, tänkte: bräslepump. prova me en annan men samma sak, primern tar soppa ovanför filtret och primar jag innan start så går den fint en stund på tomgång men dör av sen.
Choken är inställd och går lyfta lite lätt innan man känner att de blir motstånd.

Provade att plocka bort primer slangen å ville inte starta alls, men vid återmontage och start å ja höll 3000 varv så såg de ut som att bränsle strömmade i primerslangen. VARFÖR?
Det går att hålla den på högvarv en stund, men sen får man prima den å den går återligen som den ska några sekunder..
Nya stift och högra stiftet är ljussvart å lite fuktigt som de ska men vänstra är torrt och lite sotaktigt

Det är gasaren på variator sidan som inte vill gå!
Skrev förut att ja prova me 583ans gasare och den fick fint på tomgången men flöda över. funderar på att återmontera dem och fixa överflödningen, även flytta över bestyckningen om det går!

FÖRSLAG??:mad::mad:
 

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Jag bytte te VM38or idag och bestycka dem me 310/290 och 35 lågfart men måste gå ner te 30 då den låg på riktigt hög tom gång men annars svara de bra!
Så nåt tjing är det med ena gasaren på 34orna.
Lite småinställning nu bara sen ska de åkas :D